گزارش نقض حقوق کار و کارگر در ایران اردیبهشت ماه ۹۹

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت کار و کارگر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۹۹ است ، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت کار و کارگر  در ایران باشد.

گزارشگران : رویا ملائی بیجارپسی  ، داوود وحیدی ، رسول عباسی زمان ابادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

 

اخبار کارگران :

1:محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.هرانا/۷ اردیبهشت.

2:روز شنبه 6 اردیبهشت ماه،کارکنان ماهنامه “ایران فردا” در بیانیه‌ای به حکم پنج سال زندان سردبیر خود، کیوان صمیمی، اعتراض کردند.هرانا/۶ اردیبهشت.

 3:فرانت لاین دیفندرز، سازمان بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای افزایش فشارها بر فعالین کارگری و اتحادیه‌های صنفی مستقل را محکوم کرد. هرانا/۸ اردیبهشت

4:مصوبه‌ی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۹ پس از تعلل‌های بسیار در تشکیل جلسات این شورا، با وجود مخالفت نمایندگان کارگری حاضر در شورای عالی کار، ابلاغ شد. تصویب و ابلاغ این مصوبه اعتراض شدید کارگران و فعالان کارگری را در پی داشت. هرانا/۸ اردیبهشت.

5:کارگران شاغل در کارخانه قند فسا از بلاتکلیفی این کارخانه و عدم پرداخت مطالبات مزدی خود از زمستان سال گذشته، خبر دادند.هرانا/۹ اردیبهشت.

6:کارگران پیمانکاری شهرداری‌ها، گاهاً مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. برخی از این مطالبات مربوط به سال گذشته است. ایلنا/۸اردیبهشت.

7:در ادامه فشار بر فعالین جنبش کارگری در آستانه اول ماه مه روز جهانی طبقه کارگر،در سنندج چند تن از فعالین کارگری بصورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.هرانا/۱۰اردیبهشت.

8:جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

9: در آستانه روز جهانی کارگر، تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه قند فسا با ۷ ماه حقوق پرداخت نشده، برای گذراندن امورات زندگی خود، در حال جمع کردن و فروختن پلاستیک کهنه و زباله هستند. ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

10:روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو، از تبرئه شدن ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو از اتهامات خود و محکومیت مدیر عامل سابق این شرکت به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، خبر داد.ایسنا/۱۴ اردیبهشت.

11: با شکایت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برای یکی از رانندگان این شرکت به نام ابراهیم حیدری، پرونده قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. علت تشکیل این پرونده، مصاحبه آقای حیدری با مطبوعات و طرح مطالبات و مشکلات کارگران عنوان شده است. ایلنا/۲۰ اردیبهشت.

 12:جمعی از فعالان رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد به اخراج محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان تهران بزرگ، نسبت به احضار نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت، واکنش نشان دادند. این فعالان رسانه در بخشی از بیانیه خود در این خصوص نوشته اند «آیا با زندان رفتن افرادی مانند آقای بهرامی و یا اخراج و تهدید سایر معلمان مشکلات حل می‌شوند؟ تکلیف اصول قانون اساسی و حقوق ملت و تکالیف حاکمیت چه می‌شوند؟ آیا بهتر نیست که حاکمیت با بالا بردن آستانه تحمل و رواداری، موضع ملایم‌تر و منطقی‌تری با فرهنگیان داشته باشد؟ راه حل بحران‌ها برخورد امنیتی و تهدید و ارعاب نیست.هرانا/۲۰ اردیبهشت.

13:کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان پس از هفت روز اعتصاب و دستیابی به بخشی از مطالباتشان به اعتصابشان خاتمه دادند. هرانا/۲۳ اردیبهشت.

14:کانون صنفی معلمان ایران با اعتراض به ابلاغ حکم جدید ۱۰ سال زندان برای اسماعیل عبدی،این اقدام را در راستای سرکوب فعالان صنفی و نهادهای مدنی و مخالفت آشکار با هرگونه اقدام مثبت در جهت بهبود شرایط زندانیان به ویژه فعالان صنفی و سیاسی دانست. ایلنا/۲۵ اردیبهشت.

15: یکی از معلمین اهل مهاباد کە بە اتهام شرکت در اعتصابات معلمین بە حبس محکوم شدە بود، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود راهی زندان شد برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبە ٢٧ اردیبهشت ٩٩ (١٦ می ٢٠٢٠)، یاسر امینی آذر، معلم اهل مهاباد جهت سپری نمودن دوران محکومیت ١٥ ماهە خود بازداشت و راهی زندان مرکزی این شهر شد.هرانا/۲۷ اردیبهشت.

15:وکلای گروهی از بازداشت‌شدگان در پرونده اعتراض‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان ابراز بی‌اطلاعی کرده و همزمانی انتشار این خبر با موضوع برگزاری دادگاه کارفرمای خصوصی این شرکت را «ابهام برانگیز» خواندند. هرانا/۲۸اردیبهشت.

تجمعات کارگران:

1:،حدود 3 هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان، در اعتراض به تصمیم دولت برای واگذاری سهام این مجموعه به بخش خصوصی تجمع اعتراضی برپا کردند.ایلنا/۱اردیبهشت.

2:جمعی از کارکنان اداره برق شهرستان بهبهان واقع در استان خوزستان، برای سومین روز متوالی با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان این اداره خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.هرانا/۳ اردیبهشت

3:اوایل صبح روز پنجشنبه 4 اردیبهشت ماه برای سومین روز متوالی جمعی از کارگران شرکت آریا دژ البرز واقع در فاز ۲ پالایشگاه آبادان مقابل این پالایشگاه در اعتراض به حقوق معوقه و اخراج دست به تجمع زدند.هرانا/۴ اردیبهشت

4:روز یکشنبه 7 اردیبهشت ماه،کارگران چینی زرین ایران نسبت به معرفی جمعی از همکاران خود به بیمه بیکاری توسط مسئول کارخانه دست به اعتراض زدند.ایلنا/۷ اردیبهشت.

5:روز یکشنبه 7 اردیبهشت ماه، جمعی از معلمان سراسر کشور نسبت به واگذاری سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس دست به اعتراض زدند.هرانا/۷ اردیبهشت

 6:برای چندمین بار کارگران معدن ساریگونی در قروه در اعتراض به چپاول معدن و بی‌توجهی به خواسته‌های کارگران دست به اعتصاب زدند.هرانا/۶ اردیبهشت.

7: امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، تعدادی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت ‌عبدالله در مقابل ساختمان استانداری خوزستان و جمعی از پرستاران گیلان در مقابل ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی این استان دست به تجمع اعتراضی زدند. هرانا/۲۰ اردیبهشت.

8:جمعی از اهالی روستای توکل آباد استان کرمان در مسیر جاده کهنوج به قلعه گنج، شماری از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، گروهی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از فروشندگان بازار روز در خیابان “یادگار امام” شهر قم، کارگران شرکت زغال‌سنگ کرمان ذر مقابل محل کار خود و تنی از ساکنین روستای گرکز خراسان شمالی در مقابل بخشداری جرگلان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.هرانا/۲۰ اردیبهشت.

9:جمعی از پرستاران گیلانی نسبت به قراردادهای ۸۹ روزه که در ایام شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است،  مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان حضور یافتند. ایلنا/ ۲۰ اردیبهشت

10:جمعی از کارگران کارخانه کنتورسازی ایران برای سردادن فریاد حق خواهی و اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل دادگستری قزوین دست به تجمع زدند. هرانا/۲۲ اردیبهشت.

11:در ادامه تجمعات اعتراضی در کردستان تعدادی از کارگران کارخانه زیپ ایپک در نقده در اعتراض به تعطیلی این کارخانه و بیکار شدن کارگران در مقابل اداره کار نقده تجمع اعتراضی برگزار کردند.هرانا/۲۵ اردیبهشت.

12:کارگران شهرداری شهر حمیدیه نسبت به عدم دریافت مطالبات دست به اعتراض زدند. به گفته کارگران معترض،آنها به دنبال شیوع بیماری کووید 19 و سخت تر شدن کار کارگران شهرداری نه تنها ماه‌هاست حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. هرانا/۲۵ اردیبهشت.

1۳: جمعی از کارگران باربر در قائمشهر نسبت به وضعیت معیشتی خود و دستمزدشان  در سال جدید دست به اعتراض زدند. هرانا/۲۵ اردیبهشت.

14:، جمعی از کارگران «زغال سنگ کرمان» در مقابل ساختمان این شرکت واقع در مرکز استان، تجمع کردند. اعتصاب حدود ۳ هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان که در سه شهرستان راور، کوهبنان و زرند کار می‌کنند. هرانا/۲۵ اردیبهشت.

15:تعدادی از کارگران اخراجی و شاغل تاسیسات برق اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان “بندر امام خمینی”، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود در مقابل فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. هرانا/۲۸ اردیبهشت.

تعدیل و اخراج:

1:محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.هرانا/۷ اردیبهشت.

2:کادر درمان بیمارستان پیوند اعضای شیراز از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود طی سال های گذشته و اخراج ۳۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان خبر دادند.هرانا/۱۴ اردیبهشت.

حوادث کارگران:

1:طی روزهای گذشته و امروز، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۶ کارگر در شهرهای کرمان و تهران طی سه حادثه جداگانه دچار مصدومیت شدند. هرانا/۱اردیبهشت.

2:به دنبال وقوع دو حادثه جداگانه در معدن زغال‌سنگ پابدانا جنوبی کرمان در روزهای گذشته، چهار معدنچی حین انجام کار بر اثر ریزش تونل زخمی شدند.ایلنا/۱ اردیبهشت.

3:دو کارگر در روستای اسلامیه واقع در شهرستان سیروان استان ایلام، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دچار حادثه شدند. طی این حادثه یک کارگر مصدوم شد و کارگر دیگر جان خود را از دست داد.ایلنا/۶ اردیبهشت.

4: دو نفر از کارگران یک کارخانه مقواسازی واقع در یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی نجف‌آباد اصفهان، بر اثر سقوط در مخزن چرخ‌کننده مقوا کشته شدند.ایلنا/۷ اردیبهشت.

5:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۹ کارگر در شهرهای زاهدان، مرند و تهران دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۸ کارگر مصدوم شد و ۱ کارگر دیگر جان خود را از دست دادند.هرانا/۸ اردیبهشت.

6:دو کارگر ساختمانی روز گذشته (۸اردیبهشت)در خیابان برزیل،‌ خیابان شمس لاهیجانی به دلیل سقوط از ارتفاع ساختمانی در حال ساخت مصدوم شدند. ایلنا/۸ اردیبهشت.

7:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان گنبدکاووس حین کار با دستگاه میکسر دچار قطع عضو شد.ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

8:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرستان های کرج و لارستان دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. ایلنا/۱۳ اردیبهشت.

9:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر در اصفهان بر اثر انفجار در یک کارگاه چاپ پارچه دچار حادثه شدند. طی این حادثه یک کارگر جان باخته و یک کارگر دیگر مصدوم شد.ایلنا/۱۵ اردیبهشت

 10:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر در تهران و اراک دچار مصدومیت شدند.ایلنا/۱۶ اردیبهشت.

11:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در شهرستان اشکذر واقع در استان یزد در پی انفجار یک کوره ذوب فولاد، دچار مصدومیت شدند.ایلنا/۱۹ اردیبهشت.

12:  درجریان وقوع دو حادثه کاری جداگانه در شهرهای ایلام و دماوند دو کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار جان خود را از دست دادند.

در حادثه نخست که در شهرستان ایلام روی داد،یک کارگر حین کار خاکبرداری براثر ریزش دیوار دچار مصدومیت شدید شد و پس از انتقال به بیمارستان جانش را ازدست داد.همچنین در حادثه ای دیگر یک کارگر 30ساله حین کار ساختمانی در شهرستان دماوند زیر آوار گرفتار شد و در دم جان باخت.هرانا/۲۳اردیبهشت.

13:، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی توس در شهرستان مشهد، حین تعمیر در دستگاه میکسر خط تولید گرفتار شده و جان خود را از دست داد.هرانا/۲۶ اردیبهشت.

14:سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در منطقه “گرمدره” شهرستان کرج بر اثر سقوط از طبقه پنجم ساختمانی نیمه کاره، جان خود را از دست داد.هرانا/۲۷ اردیبهشت.

15:روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان کرج در پی برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. هرانا/۲۹ اردیبهشت.

بیانیه و نامه

1:  بیانیه فرانت لاین دیفندرز در اعتراض به افزایش فشارها بر فعالین کارگری و صنفی: فرانت لاین دفندرز، سازمان بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای افزایش فشارها بر فعالین کارگری و اتحادیه‌های صنفی مستقل را محکوم کرد. این سازمان با یادآوری وضعیت چند تن از فعالین کارگری و صنفی از جمله جعفر عظیم زاده، پروین محمدی، ناهید خداجو، شاهپور احسانی راد، محمد حبیبی و اسماعیل عبدی افزایش فشار و پرونده سازی برایشان، عدم اعطای مرخصی به آنان طی همه گیری کرونا را به انتقادات آنان از تصمیم اخیر دولت در اعلام حداقل دستمزد بدون مشارکت گروه‌های کارگری ذی‌نفع در جریان مذاکرات مربوط دانست. فرانت لاین دیفندرز از مقامات ایرانی خواستار آزادی بی قید و شرط فعالین کارگری و صنفی شد و همچنین آنان را فراخواند که تمام اقدام‌ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی را برای مدافعان حقوق بشر دربند فراهم آورد.

2: بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت روز معلم: شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران همزمان با فرا رسیدن روز معلم بیانیه ای منتشر کرد. این شورا در بیانیه مذکور مطالباتشان را آموزش رایگان و با کیفیت در مدارس و دانشگاه ها، رسیدگی به مطالبات شاغلین و بازنشستگان شریف، تبرئه و آزادی معلمان زندانی، کنار گذاشتن آموزش و پرورش تجاری، آموزش به زبان مادری و بازگشت به کار معلمان اخراج شده از جمله محمد حبیبی، عنوان کرد و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شد.

3:بیانیه تعدادی از تشکل های صنفی و کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر و روز معلم:  اتخاد برخی سیاست ‌های اقتصادی که موجب هرچه بیشتر فرو دست شدن اقشار ضعیف جامعه شده است، بر حق خود مبنی بر تشکیل سندیکاهای مستقل، تجمع، اعتراض و حق اعتصاب تاکید و سرکوب فعالان کارگری، صنفی، مدنی و دانشجویی را محکوم کردند. امضا کنندگان این بیانیه، در ادامه خواستار منع تعقیب تمامی بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸ و فعالان صنفی معلمان، حقوق برابر برای زنان و مردان، افزایش حداقل دستمزد متناسب با تورم واقعی و هزینه‌های معیشتی واقعی خانوارهای کارگران، همسان‌سازی حقوق معلمان شاغل و بازنشسته با سایر حقوق‌بگیران، فراهم کردن شرایط لازم برای دستیابی تمام کودکان به آموزش رایگان، لغو سیاست‌های خصوصی‌سازی و فراهم آوردن امنیت شغلی، توقف فوری کار کودکان، پرداخت همه مطالبات پرستاران و کارکنان کادر درمانی، برخورداری همه کارگران، معلمان و به‌ویژه معلمان بازنشسته و دیگر حقوق‌بگیران از تامین اجتماعی کارا و موثر، از جمله بیمه بیکاری کافی شدند.

4:بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر: روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، کانون نویسندگان ایران به مناسبت فرا رسیدن ۱ مه مصادف با روز جهانی کارگر بیانیه ای منتشر کرده است. کانون نویسندگان ایران در این بیانیه ضمن پرداختن به وضعیت کارگران در جامعه و در شرایط بحرانی ویروس کرونا، خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط فعالان کارگری شده؛ که در این خصوص در بخشی از این بیانیه آمده است: “شیوع ویروس کرونا بهانه‌‌ای تازه‌ در دست دولت شده است تا بر محدودیت آزادی بیان بیفزاید و منتقدان و معترضان به سیاست‌های مقابله با بیماری کرونا را به سکوت وادارد”.

5:بیانیه جمعی از فعالان رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش در اعتراض به ابلاغ اجرای حکم حبس نجات بهرامی و اخراج محمد حبیبی: خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد به اخراج محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان تهران بزرگ، نسبت به احضار نجات بهرامی، روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت، واکنش نشان دادند. این فعالان رسانه در بخشی از بیانیه خود در این خصوص نوشته اند «آیا با زندان رفتن افرادی مانند آقای بهرامی و یا اخراج و تهدید سایر معلمان مشکلات حل می‌شوند؟ تکلیف اصول قانون اساسی و حقوق ملت و تکالیف حاکمیت چه می‌شوند؟ آیا بهتر نیست که حاکمیت با بالا بردن آستانه تحمل و رواداری، موضع ملایم‌تر و منطقی‌تری با فرهنگیان داشته باشد؟ راه حل بحران‌ها برخورد امنیتی و تهدید و ارعاب نیست.»

زندان و بازداشتی ها

1: احضار و بازجویی مظفر صالح نیا و همسرش توسط اطلاعات سپاه در سنندج:  در آستانه روز جهانی کارگر، مظفر صالح نیا، فعال کارگری و همسرش، توسط اطلاعات سپاه شهر سنندج احضار و برای ساعاتی مورد بارجویی قرار گرفتند. این فعال کارگری در اردیبهشت ماه ۹۸ نیز از سوی این نهاد امنیتی احضار شده و به وی اعلام شده بود که در صورت شرکت در تجمعات کارگری، با او برخورد خواهد شد.

2: محمد حبیبی، معلم زندانی، از آموزش و پرورش اخراج شد: محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.کانال تلگرامی کانون صنفی معلمان ایران اعلام کرد که این فعال صنفی فرهنگیان که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت با دستور هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از شغل معلمی اخراج و حکم بازخرید وی به همسرش ابلاغ شده است.

3: جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد: جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. به گفته وکیل آقای ابراهیمی، این اقدام در ارتباط با تشکیل پرونده‌ای جدید علیه این فعال صنفی صورت گرفته است.به نقل از ایلنا، جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

4:تفهیم اتهام جدید علیه جعفر عظیم زاده در دادسرای اوین: روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، جعفر عظیم زاده، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، در خصوص پرونده ای جدید به بازپرسی دادسرای اوین منتقل و تفهیم اتهام شد. پیشتر خانواده این فعال کارگری از دریافت پیامکی مبنی بر تشکیل پرونده و طرح اتهامات جدید علیه آقای عظیم زاده از سوی بازپرسی شعبه دوم دادسرای اوین خبر داده بودند.

5: تبرئه ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو اراک همزمان با صدور حکم حبس و شلاق برای مدیر عامل سابق این شرکت: روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو، از تبرئه شدن ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو  اتهامات خود و محکومیت مدیر عامل سابق این شرکت به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، خبر داد. به نقل از ایسنا، امروز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ابوالفضل رنجبر، نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو، از تبرئه شدن ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو از اتهامات خود و محکومیت مدیر عامل سابق این شرکت به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، خبر داد.

6:تشکیل پرونده قضایی برای ابراهیم حیدری، راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به دلیل مصاحبه و طرح مشکلات رانندگان: با شکایت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برای یکی از رانندگان این شرکت به نام ابراهیم حیدری، پرونده قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. علت تشکیل این پرونده، مصاحبه آقای حیدری با مطبوعات و طرح مطالبات و مشکلات کارگران عنوان شده است.

7: بازداشت دستکم ۵ تن از کارگران شهرداری کوت عبدالله به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی: خبرگزاری هرانا – امروز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، دستکم ۵ تن از کارگران شهرداری کوت عبدالله با شکایت یکی از مسئولین این شهرداری، به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی بازداشت شدند. این کارگران طی روزهای گذشته به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست به برگزاری تجمعات اعتراضی زده بودند.

8: یاسر امینی آذر، فعال صنفی معلمان بازداشت و جهت تحمل حبس راهی زندان شد:خبرگزاری هرانا – روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، یاسر امینی آذر، معلم و فعال صنفی معلمان شهرستان مهاباد بازداشت  جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان منتقل شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب مهاباد به تحمل ١۵ ماه حبس محکوم و حکم صادره در مرحله تجدیدنظر نیز عینا تایید شده بود.

9: دادگاه تجدید نظر؛ هفت فعال صنفی معلمان خراسان شمالی مجموعا به بیش از ۲۵ سال زندان محکوم شدند: خبرگزاری هرانا – محمدرضا رمضان زاده، سعید حق پرست، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسن جوهری، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان پور اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه تجدید نظر این استان به مجموعا ۲۵ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد پیشتر در مرحله بدوی مجموعا به ۴۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند،

10: ابراز بی‌اطلاعی وکلای بازداشتی‌های هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان: وکلای گروهی از بازداشت‌شدگان در پرونده اعتراض‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه از گزارش‌ها درباره لغو حکم موکلانشان ابراز بی‌اطلاعی کرده و همزمانی انتشار این خبر با موضوع برگزاری دادگاه کارفرمای خصوصی این شرکت را «ابهام برانگیز» خواندند.

ج: کاسبکاران وکولبران

1: کشته و زخمی شدن دو کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی سردشت و چالدران: طی روزهای گذشته، دو کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در ارتفاعات مرزی شهرستان سردشت و چالدران کشته و زخمی شدند.به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شب شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در حد فاصل ارتفاعات مرزی «نوکان» – «کانی زرد» شهرستان سردشت، یک کولبر جان باخت.

2: کشتە و زخمی شدن دو کولبر توسط نیروهای مسلح ترکیە :هەنگاو: نیروهای مسلح ترکیە در مرز قطور بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودە و در نتیجە تیراندازی این نیروها دو کولبر کشتە و زخمی شدند.

معوقات مزدی

1: معوقات مزدی کارگران شاغل در شهرداری بناب و بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین: دو ماه از حقوق کارگران و کارکنان شاغل در شهرداری شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی، پرداخت نشده است. از سویی دیگر نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین از پرداخت نشدن مستمری تعدادی از بازنشستگان خبر داده است. به گفته وی، مبلغ دریافتی امسال سایر بازنشستگان نیز بر مبنای حداقل مستمری سال گذشته بوده است.

2:معوقات مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین: به گزارش ایلنا، عید علی کریمی، نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین، از عدم پرداخت مستمری بازنشستگانی که نام خانوادگی آنها با (ع)، (ن) و (م) آغاز می‌شود، خبر داد. وی ضمن اعلام این خبر گفت: “این گروه از بازنشستگان منتظر دریافت مستمری‌های خود هستند و می‌گویند که بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی تا دیروز مستمری خود را آن هم نه بر مبنای حداقل دستمزد سال ۹۹ که بر مبنای حداقل مستمری سال گذشته که برابر حدود یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بود، دریافت کرده‌اند.

3:معوقات مزدی کارگران شرکت آبفای اهواز، کارخانه کنتورسازی قزوین و آب معدنی داماش: روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه، کارگران شرکت آبفای اهواز، از عدم پرداخت مطالبات خود از ۲۰ بهمن ۹۸ توسط این کارخانه، همچنین کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین از حدود بیست ماه معوقات مزدی و از سوی دیگر کارگران کارخانه آب معدنی داماش از عدم پرداخت سه ماه معوقات مزدی و عیدی خود خبر دادند.

4: بلاتکلیفی و معوقات مزدی کارگران کارخانه قند فسا: کارگران شاغل در کارخانه قند فسا از بلاتکلیفی این کارخانه و عدم پرداخت مطالبات مزدی خود از زمستان سال گذشته، خبر دادند. به نقل از ایلنا، بیش از صد کارگر کارخانه قند فسا از بلاتکلیفی این کارخانه و عدم پرداخت مطالبات مزدی خود از زمستان سال گذشته، خبر دادند.

5: کارگران شهرداری لوشان ۹ ماه حق بیمه طلبکارند: به دلیل افزایش مشکلات مالی، کارگران مجموعه شهرداری لوشان ۹ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند.به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران مجموعه شهرداری لوشان دارای ۹ ماه معوقات بیمه‌ای هستند.یکی از کارگران در این باره گفت: شماری از کارگران خدماتی شهرداری لوشان که جهت استفاده از تسهیلات بیمه‌ا مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، از پرداخت نشدن حق بیمه خود مطلع شدند.

6: معوقات مزدی پاکبانان شهرداری فریمان: شهردار شهر فریمان واقع در استان خراسان رضوی، از عدم پرداخت دستمزد پاکبانان شهرداری این شهر خبر داد.به نقل از صداوسیما، پاکبانان شهر فریمان مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.شهردار فریمان با اعلام این خبر، مدعی شد: “پرداخت حقوق فروردین ماه پاکبانان شهر فریمان به روزهای آینده موکول شده است. همچنین تاکنون بخشی از حقوق اسفندماه نیز پرداخت شده است ولی به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات قانونی در تمدید دفترچه های بیمه مبلغ حق پاکبانان تا پایان اسفندماه به حساب تامین اجتماعی واریز شد”.

7: معوقات مزدی و اخراج ۳۰ نفر از کادر درمان بیمارستان پیوند اعضای شیراز: کادر درمان بیمارستان پیوند اعضای شیراز از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود طی سال های گذشته و اخراج ۳۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل سلامت نیوز، ۳۰ نفر از پرسنل کادر درمان (کارشناسان اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز اخراج شدند.

8: معوقات مزدی کارگران شاغل در شهرداری های استان کردستان و شهرداری خرم ‌آباد: کارگران بخش تنظیف شهرداری خرم آباد یک ماه و کارگران شاغل در بخش فضای سبز شهرداری این شهرستان ۶ ماه عقب افتادگی حقوق دارند. همچنین کارگران شهرداری ‌های استان کردستان که عموماً به صورت پارکبان، فضای سبز یا پاکبان مشغول به کار هستند، از سال گذشته تاکنون بخشی از دستمزدشان را دریافت نکرده اند.

9: معوقات مزدی کارگران شهرداری روانسر و کارگران معدن امین یار فاریاب: خبرگزاری هرانا – فرماندار شهرستان فاریاب از معوقات مزدی ۴ ماهه کارگران معدن «امین یار» خبر داد. همچنین در خبری دیگر کارگران شاغل در شهرداری روانسر دستمزد ۲ ماه و عیدانه خود را از شهرداری دریافت نکرده اند.

10: معوقات مزدی کارگران شهرداری منجیل: خبرگزاری هرانا – کارگران شاغل در شهرداری منجیل از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند و گفتند که علاوه بر این، مسئله فقدان امنیت شغلی نیز از جمله نگرانی‌های کارگران پیمانکاری این شهرداری است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شهرداری منجیل از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند و خواهان تبدیل وضعیت استخدامی خود و برخورداری از قراردادهای دائمی کار هستند

11: معوقات مزدی کارگران شهرداری تهران: خبرگزاری هرانا – کارگران شاغل در ناحیه ۳ منطقه ۲۰ شهرداری تهران از عدم پرداخت مطالبات مزی خود خبر دادند. این کارگران همچنین در بخشی از صحبت های خود گفتند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کار کردن این کارگران در فضای باز، مسئولان امکانات بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در اختیار آنها قرار نداده‌اند.

 

 

ردیف عنوان تعداد نفر مورد
1 اخبار عمومی 16
2 اخراج و تعدیل 31 2
3 تجمعات 15
4 حوادث 15
کشته 29
زخمی 11
5 ایمنی محیط
6 بیانیه ها و نامه ها 5
7 بازداشت و زندان 10
8 کولبران،سوختبران
کشته 2 2
زخمی 2 2
9 معوقات مزدی 11

 

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و روبا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

منابع برگرفته از: هه نگاو، پیام، هرانا، اتحاد، رکنا، آسو نیوز، خبرگزاری مهر، رادیو زمانه، نه به زندان نه به اعدام، رادیو فردا، بولتون کارگری، کانال کارگران نیشکر هفت تپه، سازمان مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حصارنیوز، دانشجو آنلاین، ایلنا، ایسنا، خبرگزاری فارس،کمپین فعالین بلوچ، ایرنا، مانیتور حقوق بشر،نگام،تسنیم،اعتماد،ایران کارگر،همچنین منتشر شده در سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر)

برای بازدید بیشتر از وقایع کار و کارگران  به https://kar-kargar.bashariyat.org/مراجعه کنید

 

 

2 pings

  1. […] گزارش نقض حقوق کار و کارگر در ایران اردیبهشت ماه ۹۹ […]

  2. […] آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید […]

دیدگاه‌ها غیرفعال است.