معوقات مزدی و تعدیل کارگران در ۳ واحد صنفی

کارخانه «پرسان رشت» در سال ۸۵ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده شده است، تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون بخش عمده ای از مطالبات کارگران تعدیل شده این واحد، پرداخت نشده است. بنا بر خبری دیگر، دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران از تعدیل ۱۰ کارگر کارخانه هود مس واقع در شرق تهران و معوقات مزدی و بیمه ای ۶۰ کارگر این کارخانه خبر داد. همچنین کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه گفتند که از روز چهارشنبه (۱۹ دی ماه) علیرغم آنکه در محل کار خود حاضر شده‌اند اما دست از کار کشیده و به این روش خواستار دریافت ۲ ماه مطالبات مزدی و مشخص شدن سایر مطالباتی هستند که در اعتراضات ۴۰ روزه، همه کارگران خواستار محقق شدن آن بودند.به نقل از ایلنا، با گذشت بیش از دوازده سال از تعطیلی کارخانه پرسان رشت، هنوز مطالبات کارگران این کارخانه پرداخت نشده است.

کارگران بیکار شده این کارخانه تولید کننده پتو واقع در شهر صنعتی رشت گفتند: “مجموع مطالبات مزدی و بیمه‌ای ۲۵۰ کارگر که در سال ۸۵ بیکار شده‌اند به بیش از دو میلیارد تومان می‌رسد”.

کارگران کارخانه پرسان رشت درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالباتشان خود می‌گویند: “بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران بیکار شده به صورت مجزا بعد از دریافت ترک کار خود به اداره کار رشت شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات آنها را داده است اما کارفرما تمکین نکرد و بعد آن پرونده به مراجع قضایی واگذار شده است”.

این کارگران در ادامه می‌گویند: “پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبمان بگیریم اما پیش از کارگران؛ یکی از بانک‌ها برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده و در نتیجه پیگیری کارگران تاکنون بی‌نتیجه بوده است”.

کارگران می‌گویند: “در حالا حاضر اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران مسئول رسیدگی به مطالبات کارگران شده و فروش اموال کارخانه را برعهده دارد”.

تعدیل ۱۰ کارگر کارخانه هود مس تهران/ کارگران ۵ ماه مطالبات مزدی معوقه دارند

به گزارش ایلنا، فتح الله بیات (دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران) از تعدیل ۱۰ کارگر کارخانه هود مس واقع در شرق تهران در آذر ماه به دلیل آنچه از سوی کارفرما مشکل «نقدینگی» عنوان شده، خبر داد.

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران، ۶۰ کارگر کارخانه هود مس ۵ ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند که تنها علی‌الحساب آن را دریافت کرده‌اند. این درحالیست که ۲ ماه بیمه کارگران نیز از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

به گفته فتح الله بیات، مشکلات کارخانه هود مس در اداره کار شرق تهران و تلاش‌های فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

کارفرما مدعی شده که “حدود ۳۰ میلیارد تومان از محل محصول فروخته شده شرکت، هیچ بازدهی نداشته است”.

معوقات مزدی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی محقق نشدن مطالبات کارگران معترض هفت تپه، از روز چهارشنبه تمامی کارگران بخش صنعتی این مجتمع در محل کار خودشان حاضر شده اما دست از کار کشیده‌اند.

این کارگران شرایط معیشتی خود را ناگوار توصیف کرده‌ و گفتند: “با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی کشور که در نتیجه آن قیمت کالاهای اساسی و مصرفی بسیار افزایش پیدا کرده، توان تامین مایحتاج معیشتی خانواده‌های خود را از دست داده‌ایم”.

کارگران هفت تپه همچنین گفتند: “تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی ما ایجاد شده به هیچ وجه با کار سخت و دشواری که انجام می‌دهیم، همخوانی ندارد. بیشتر نگرانی ما از این است که در آستانه سال جدید چگونه کارفرما می‌خواهد مطالبات جاری و معوقه کارگران را به همراه عیدی و سنوات پایان سال پرداخت کند. از طرف دیگر کار در بخش‌های کشاورزی هنوز آغاز نشده است”.

کارگران معترض هفت تپه درباره سایر مشکلات صنفی خود گفتند: “غیر از تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی ما وجود دارد، بخش دیگری از مشکلاتمان اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل در این مجتمع  است”.

آنها تاکید کردند: “اجرای ناقص این طرح فقط دستمزد تعداد کمی از کارگران را تغییر داده و سایر کارگران از اجرای این قانون آن بی‌بهره مانده‌اند”.