تبدیل وضعیت شغلی خواسته کارگران پیمانکاری آبفای اهواز

 طبق گزارش خبر گزاری ایران کارگر شنبه ۱۵ مرداد, کارگران پیمانکاری آبفای اهواز خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود می‌باشند. این کارگران تحت قرارداد یک شرکت پیمانکاری هستند. این کارگران که تعداد آنها ۷۵۰ نفر می‌باشد به عنوان اپراتور در شرکت آب و فاضلاب اهواز مشغول به کار هستند. آنها خواهان حذف شرکت‌های پیمانکاری واسطه و رسیدگی به وضعیت معیشتی خود هستند. سالهاست، کارگران آب و فاضلاب اهواز از تعدد قراردادهای شغلی و تغییر دستمزد خود شکایت دارند.

یکی از کارگران پیمانکاری آبفای اهواز دراین رابطه می‌گوید:

«چندین ماه است موضوع طرح تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، شرکتی و حجمی در صحن علنی مجلس در حال بررسی است؛ به همین دلیل ما کارگران شرکتی آب و فاضلاب انتظار داریم نمایندگان با تصویب این طرح، امنیت شغلی را به همه کارکنان قراردادی و شرکتی شاغل در تمام بخش‌های دولتی، عمومی و نیمه دولتی کشور بازگردانند.»

کارگران پیمانکاری آبفای اهواز

کار بدون دریافت مزایا و پاداش و…

 هدف اصلی این طرح حذف شرکت‌های پیمانکاری و برقراری عدالت مزدی است. کارگران پیمانکاری آبفای اهواز برخلاف نیروهای رسمی و قرارداد مستقیم از مزایایی مانند اضافه‌کاری، پاداش، کارانه، حق لباس و سایر خدمات عرفی محروم هستند. دستمزد این کارگران هیچگاه سر زمان‌بندی مشخص شده پرداخت نشده و همواره این حداقل دستمزد را هم با تاخیر دریافت می‌کنند.

تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران پیمانکاری آبفای اهواز برای آنها مشکلات معیشتی زیادی ایجاد کرده است. همچنین به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه به تامین اجتماعی کارگران آنها در مراجعه به مراکز درمانی با مشکل مواجه هستند.

این کارگران خواهان خروج پیمانکاران نیرویی از شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز هستند. یکی از کارگران در این رابطه می‌گوید:

«سال‌هاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز هستیم؛ اما تاکنون مسئولان هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.»

تعلل مجلس و زیان روزانه کارگران

وی در ادامه خطاب به مقامات دولتی و نمایندگان مجلس گفت:

«طرح تبدیل وضعیت شغلی که با آینده شغلی هزاران و شاید میلیون‌ها کارگر سر و کار دارد نباید به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته شود. بنابراین خواستار تصویب این طرح مهم از سوی نمایندگان مجلس در سال جاری هستیم.»

شرکت‌های پیمانکاری که توسط سران حکومت و اطرافیان آنها تاسیس شده است، هدفی جز استثمار بیشتر کارگران ندارند. یک نمونه آن استثمار کارگران پیمانکاری آبفای اهواز است. صاحبان این شرکت با سرقت نیمی از دستمزد کارگران ثروت‌های هنگفتی برای خود به جیب زده‌اند. حذف شرکت‌های پیمانکاری از خواسته‌های همیشگی کارگران می‌باشد. سپاه پاسداران، بر بسیاری از این شرکت‌ها تسلط دارد و هرگونه مخالفت با این شرکت‌ها را برخلاف امنیت حکومت می‌داند.