زخمی شدن ۲ سوختبر بر اثر حمله نیروهای امنیتی

به گزارش خبرگزاری کار و کارگر بر اثر شلیک نیروهای امنیتی یک سوختبر زخمی شد. نیروهای امنیتی در شامگاه شنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ به سمت خودروی وی شلیک کردند. در اثر این شلیک یک سوختبر بلوچ به نام «نوید تباسیده» از ناحیه دست راست مورد اصابت قرار گرفت و زخمی شد. وی توسط اهالی محل به بیمارستان راسک منتقل شد.

نیروهای امنیتی در مسیر تردد سوختبران در روستای پشامگ در شهرستان سرباز، کمین گذاشته و به سمت خودروهای‌ آنها شلیک کرده بودند. «نوید تباسیده» تنها نان‌آور خانواده خود است و برای تامین امرار معاش آنها مجبور به کار پرخطر سوختبری است.

در یک حادثه دیگر، نیروهای امنیتی مرصاد با کمین در مسیر سوختبران موتوری در محدوده بازار پهره روستای کلگان یک سوختبر را زخمی‌ کردند. نیروهای امنیتی روز یکشنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۱، به منظور دستگیر کردن سـوختبران اقدام به پرتاب سنگ‌های بزرگ از بالای بلندی کردند. در این حادثه یک سـوختبر موتوری جوان به دلیل اصابت سنگ به ناحیه سر بشدت مجروح شد. این سوختبر به بیمارستانی در سراوان منتقل شد و هم اکنون در کما بسر می‌برد.

سوختبر

افزایش سوختبران به دلیل گسترش فقر

با گسترش فقر و بیکاری در استان سیستان و بلوچستان بیشتر جوانان بلوچ مجبور به سـوختبری می‌باشند. براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، حداقل ۸۷ سـوختبر هنگام سـوختبری با تیراندازی بی‌ضابطه ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند. در آمار منتشره از جان باختگان، نام ۳ مورد کودک زیر ۱۸ سال نیز وجود دارد. همچنین طی این حوادث ۳۱ سـوختبر بلوچ دیگر نیز زخمی شده‌اند.

با افزایش حملات ، آمار کشته و زخمی‌های سـوختبران در سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشته است.

سـوختبران بلوچ همواره تحت فشار، نیروهای امنیتی، قرار دارند. تیپ مرزی سپاه با حمله به خودروها، موتورسیکلت‌ها و حتی الاغ های سـوختبران، مانع کار آنها می‌شوند. نبود کار و درآمد مناسب زمینه‌ساز گسترش سـوختبری در استان سیستان و بلوچستان است. مردم بلوچ، خصوصا جوانان آن که بدنبال شغل و درآمدی هستند، به ناچار به شغل سـوختبری روی می‌آورند.

قاچاقچی اصلی سوخت عامل سرکوب سوختبران

 همین وضعیت در شرق استان هرمزگان و جنوب کرمان نیز وجود دارد. در این نواحی نیز مردم برای تأمین معیشت خانواده خود، به شغل سـوختبری روی آورده‌اند. در این میان، سپاه پاسداران که خود اصلی‌ترین عامل قاچاق سوخت به کشورهای پاکستان و افغانستان است، به سرکوب سـوختبران مبادرت می‌کند. این در حالی است که درآمد ناشی از قاچاق سوخت توسط سپاه پاسداران با درآمد اندک سـوختبران قابل مقایسه نمی‌باشد.