تجمع اعتراضی کارگران شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران

کارگران شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران نسبت به پایین بودن دستمزد ،ساعات کاری بالا و کم کردن مزایا و همچنین کم شدن ۲ وعده ارزاق در ساختمان مرکزی این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. مدیران شرکت با کم کردن پایه حقوق و اضافه کردن به سنوات تلاش می‌کنند، در صورت اضافه شدن دستمزدها، مبلغ کمتری به کارگران داده شود.

صنایع لوازم خانگی مادیران نزدیک به ۱۷۰۰ پرسنل دارد. در ۲ سال گذشته ۲ خط جدید تولید لوازم خانگی با تکنولوژی بالا راه‌اندازی کرده است. اما از روزهای پایان سال ۱۴۰۰ خبرهایی از اخراج نیروهای شاغل منتشر شد. مدیران شرکت علت اخراج کارگران را مشکلات مالی، تهیه نشدن مواد اولیه و تعطیلی خط تولید عنوان کرده بودند. یکی از مدیران صنایع لوازم خانگی مادیران در این رابطه می‌گوید:

«هلدینگ مادیران چون امکان تامین مواد اولیه به علت نبود نقدینگی را ندارد، مجبور است تعداد کمی ‌از کارکنان خود را تعدیل کند و این در حالی است که این شرکت هیچ بدهی مالیاتی ندارد، اما بانک‌ها هیچ حمایت تسهیلاتی برای تامین مواد اولیه از مادیران ندارند.»

لوازم خانگی مادیران
لوازم خانگی مادیران

اخراج ۱۵ درصد کارگران شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران از ابتدای سال ۱۴۰۱

در ادامه این روند از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵ درصد کارگران شرکت اخراج شدند. مدیران این شرکت در ادامه اقدام به کم کردن دستمزد کارگران و حذف مزایای آنها کرده‌اند.

در حال حاضر بازار لوازم خانگی برخلاف وعده‌های دولت رئیسی با بی‌ثباتی زیادی روبرو است. عدم نظارت و حمایت دولت باعث رکود تولید و گرانی لوازم خانگی شده است. با افزایش قیمت، تقاضای خرید پایین آمده و این سیکل تا زمانی‌که حمایت جدی از تولید در سطح کشور ایجاد نشود ادامه دارد.

پایین‌ آوردن دستمزد و تهدید به اخراج در صورت اعتراض، استثمار دوچندان کارگران است. کارفرمایان از یک سو با پرداخت دستمزدهای اندک آنها را استثمار می‌کنند. از سوی دیگر با کم کردن مزایای کارگران، ارزش دستمزد آنها را کمتر می‌کنند. به این صورت، دستمزدی پایین‌تر از آنچه قرار بوده به کارگران پرداخت می‌شود. وضعیت دستمزد کارگران در صنایع لوازم خانگی مادیران یک نمونه از این وضعیت می‌باشد.