باطل کردن کارت‌های سوخت رانندگان در زاهدان – فیلم

دولت با باطل کردن کارت‌های سوخت رانندگان در زاهدان، فشار بیشتری بر شهروندان محروم این شهر وارد می‌کند

از صبح روز شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱، رانندگانی که در زاهدان برای زدن سوخت به پمپ بنزین‌ها مراجعه کردند، متوجه شدند که کارت‌های سوخت‌شان باطل شده است. تعدادی از رانندگان با مراجعه به دادسرا و فرمانداری شهر خواستار پاسخگویی مسئولین در مورد باطل شدن کارت‌های سوخت‌‌هایشان بودند. اما هیچ مسئولی پاسخگوی آن‌ها نبود. رانندگانی که کارت سوخت‌شان باطل شده در گرمای طاقت‌فرسا در پمپ بنزین‌ها معطل شده و از کار و زندگی‌شان هم افتاده‌اند.

با اعلام اینکه کارت سوخت‌های رانندگان در شهر زاهدان باطل شده است، تعدادی از رانندگان به اداره شرکت نفت مراجعه کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین نسبت به این تصمیم‌گیری شدند. اما مسئولین مربوطه در شرکت نفت نیز هیچ پاسخ مشخصی به این رانندگان ندادند.

سهمیه سوخت برای رانندگان اصلی‌ترین تضمین ادامه کار و معیشت آنان است. با باطل شدن کارت‌های سوخت و قطع شدن سهمیه این رانندگان، آنها از ادامه فعالیت شغلی خود در می‌مانند و به جمع بیکاران  استان اضافه خواهند شد.

باطل کردن کارت‌های سوخت رانندگان در زاهدان

باطل کردن کارت‌های سـوخت، به بهانه قاچاق سـوخت

ابوذر مهدی نخعی فرماندار شهرستان زاهدان در ۸ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد که بزودی برخورد قاطعی با کارت‌های سوخت اجاره‌ای در سیستان و بلوچستان صورت خواهد گرفت. وی در این اعلام هشداری خود تأکید نمود که حدود ۲ هزار کارت سـوخت بزودی ابطال خواهد شد. وی در این گفتگو اضافه نمود که تا کنون ۴۰۰ کارت سـوخت باطل شده و مالکین کارت‌های سـوخت، به دلیل تخلف و اجاره دادن کارت‌های خود به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

پور یزدان مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه سیستان وبلوچستان نیز در هفته اول خرداد ماه به زمینه‌سازی برای ابطال کارت‌های سـوخت پرداخت. وی در این زمینه عنوان نمود:

«روزانه یک میلیون و ۲۰۰ الی ۳۵۰ هزار لیتر بنزین در کلان شهر زاهدان مصرف می‌شود. اگر مرز‌ها مسدود شوند، این رقم به حدود ۹۰۰ هزار لیتر کاهش خواهد یافت».

 پوریزدان در مورد صفوف طولانی خودروها در پمپ بنزین‌ها نیز گفت: «با شناسایی کارت‌های متخلف و باطل کردن آنها، طول این صفوف هم شکسته خواهد شد. وی در توضیح بیشتر این موضوع اضافه کرد که بازرسی‌ها افزایش یافته و تاکنون ۱۲ هزار کارت سـوخت متخلف شناسایی شده‌ است».

گفته‌های فرماندار و مدیرعامل شرکت پخش اساسا بر روی تخلف رانندگان متمرکز است. آنها می‌خواهند با متخلف نشان دادن رانندگان اقدام غیرقانونی خود را توجیه نمایند. اما چنانچه در استان سیستان و بلوچستان و    سایر استان‌های کشور مشاهده می‌شود، این اقدامات دولت بدلیل ناتوانی در تأمین سـوخت مورد نیاز مردم است. بهانه‌تراشی‌هایی مانند تخلف رانندگان و اجاره دادن کارت‌های سـوخت، ریشه در نابودی صنعت نفت کشور و چپاول‌هایی است که در این صنعت صورت می‌گیرد. کشور ایران با اینکه از قطب‌های پالایشگاهی دنیا می‌باشد، با کمبود بنزین روبرو می‌باشد. شاید اگر دیکتاتوری حاکم بنزین تولید کشور را برای سوریه و ونزوئلا و امثال آنها صادر نکند، تولید بنزین داخلی به اندازه مصرف کشور برسد.