خواسته بازنشستگان هواپیمایی ایران، حفظ استقلال صندوق بازنشستگی هما

بازنشستگان هواپیمایی ایران در طول خدمت پول بیشتری به صندوق بازنشستگی هما واریز کرده‌اند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند

بازنشستگان هواپیمایی ایران از انتقال صندوق بازنشستگی هما به کشوری ناراضی بوده و نسبت به آن اعتراض دارند. در سال‌های اخیر انجام تعهدات صندوق بازنشستگی هما به بازنشتگان هواپیمایی ایران با مشکلات متعددی مواجه بوده است. بهمین دلیل آنها بارها با برگزاری تجمع‌ نسبت به این اقدام اعتراض کردند. بحران صندوق‌های بازنشستگی از چالش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. اقتصاددانان در سال‌های گذشته نسبت به بروز این بحران هشدار داده بودند. اما مسئولین برای پیشبرد مقاصد خود از گوش دادن به این هشدارها خودداری کردند.

خواسته بازنشستگان هواپیمایی ایران، حفظ استقلال صندوق بازنشستگی هما

یکی از بازنشستگان هواپیمایی ایران در این رابطه می‌گوید:

«متاسفانه سرپرستی که برای شرکت هما انتخاب نموده‌اند، اعتنایی به مشکلات ایثارگران و بازنشستگان و حتی بعضا شاغلان نداشته و مطالبات و معوقات ما بازنشستگان و ایثارگران پرداخت نمی‌شود.»

عقب افتادن ۷ ماهه مطالبات بازنشستگان هواپیمایی ایران

در حال حاضر بیش از ۷ ماه است، برخی از مطالبات بازنشستگان هواپیمایی ایران پرداخت نشده است. این مطالبات شامل: حق عائله‌مندی و اولاد، حق رفاهی، همسان‌سازی حقوق و اعطای طبقه شغلی می‌باشد. همه بازنشستگان هواپیمایی ایران با انتقال صندوق بازنشستگی هما به کشور مخالف هستند و حفظ آن را حق خود می‌دانند. آنها از قوه قضائیه و مراجع ذیصلاح خواستار ابطال دستور العمل انتقال صندوق می‌باشند.

بیش از ۱۰۰ پرونده شکایت در دیوان عدالت اداری در خصوص واگذاری صندوق بازنشستگی هما در حال بررسی است. بازنشستگان هواپیمایی ایران خواستار رسیدگی به مشکلات و اعتراضات ۱۱هزار بازنشسته و خانواده‌های آنها می‌باشند.

خواسته اصلی بازنشستگان هواپیمایی ایران مستقل شدن این صندوق از هر صندوق دیگر است.

دست اندازی دولت رئیسی به صندوق بازنشستگی هما

صندوق باز‌نشستگی هما مستقل از هر صندوق دیگری تاسیس شده است. به‌همین دلیل نیز در ایام خدمتی خود ماهانه وجه بیشتری از حقوق‌شان کسر شده و در این صندوق نهاده شده است. این پول‌هایی که از حقوق ماهانه آنان کسر شده برای تأمین معیشت آنان در ایام بازنشستگی‌شان بوده است. دولت با چه عنوانی می‌خواهد این صندوق را به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کند. با این انتقال، بسیاری از حقوق و مزایای آنها از ضایع خواهد شد.

تلاش دولت رئیسی برای دست اندازی بر روی صندوق‌های بازنشستگی، برای جبران کسری بودجه هنگفت خود است. با تصویب این طرح، حجم زیادی از پرداختی‌های بازنشستگان هواپیمایی هما را کسر کرده و به جیب دولت خواهد ریخت.