زخمی شدن یک کولبر بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی

ادامه شلیک به کولبران و زخمی شدن یک کولبر بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی در مرز هنگه ژال

شلیک نیروهای هنگ مرزی به سوی کولبران در روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ موجب زخمی شدن یک کولبر شد. سال جدید را جمهوری اسلامی با شلیک به سوی کولبران آغاز کرد. این حاکمیت دزد و فاسد، جواب گرسنگی مردم، به‌ویژه کولبران را با گلوله می‌دهد. سال گذشته سال خونینی برای کولبران بود. بر اساس گزارش منابع خبری کردستان در سال ۱۴۰۰ جمعاً ۲۲۵ کولبر و کاسبکار در مناطق مرزی غرب کشور بر اثر شلیک یا حوادث مختلف کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه دوم فروردین ۱۴۰۱، بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی بانه به سوی دسته‌ای از کـولبران یک کولبر کرد، به‌نام مولان خضری از اهالی بوکان زخمی شد.

این کـولبر ۳۰ ساله که از ناحیه پهلو، به‌شدت زخمی شده بود توسط سایر کـولبران و مردم محلی به بیمارستان صلاح‌الدن ایوبی شهر بانه منتقل شد.

کولبر

کشته و زخمی شدن ۲۲۵ کـولبر و کاسبکار در سال ۱۴۰۰

بر اساس آمار اعلام شده توسط منابع کردستانی طی سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۲۵ کـولبر و کاسبکار بر اثر شلیک یا حوادث مختلف کشته یا زخمی شده‌اند.

همچنین در سال میلادی ۲۰۲۲، طی ماه ژانویه ۱۸ کـولبر و کاسبکار در حین کـولبـری کشته و زخمی و مفقود شده‌اند. این آمار گوشه‌ای از آمار رسانه‌ای شده را در بر می‌گیرد. در سال گذشته میلادی، حداقل ۲۲۵ کـولبر در مناطق مرزی غرب کشور کشته و زخمی شده‌اند. ۶ تن از این کـولـبران زیر ۱۸ سال سن داشتند. بیشترین آمار کـولـبر و کاسبکار قربانی، مربوط به استان کردستان بود. تعداد کـولـبران قربانی در این استان در آن سال نزدیک به ۱۱۰ نفر اعلام شده بود.

کـولبران بر سر دو راهی مرگ و گرسنگی

کـولبران بر سر دو راهی مرگ یا گرسنگی ناگزیر از انتخاب این راه سخت و خطرناک هستند. این سرگذشت دردناک کـولبران است. حاکمان دزد و فاسد و سپاه پاسدارانش از اصلی‌ترین قاچاقچیان به‌شمار می‌روند. اما این جنایتکاران، کـولبران را به بهانه قاچاق به قتل رسانده یا زخمی می‌کنند. آنها برای از دور خارج کردن کـولبران محروم دستور کشتار می‌دهند. این کلان دزدان از لقمه نان کـولبران و فرزندانشان نیز نمی‌گذرند. اما این داستان غم‌انگیز پایانی خواهد داشت. پایان آن زمانی است که بنیان‌های این نظام فاسد و چپاولگر فرو بپاشد و ثروت‌های ایران به تمامی مردم از هر قوم یا سرزمینی به تساوی تقسیم شود.