گزارش نقض حقوق کارو کارگر  در مهر ۱۴۰۰

 

رسول عباسی زمان ابادی و آذر ارحمی و داوود وحیدی

اخبار کارگران
1 _ داستان حکایت رتبه‌بندی معلمان را وقتی به جد و دقیق مرور می‌کنیم، نمونه‌ی مناسبی است از نوع و تلقی حکمرانی در ایران و میزان احترامی که تصمیم سازان نه فقط برای مخاطب وعده‌های خود که برای خود، قائل می‌شوند. کسانی که در جلوی دوربین‌ها می‌آیند و از مصوبات مختلف و وعدهای رنگین و شیرین می‌گویند و از پشت دوربین‌ها، در اندیشه‌ی آب در شیر کردن همه‌ی آن مصوبات هستند که یا به هر نحو ممکن اجرا نشود و یا به بدترین شکل ممکن که منافع معلمان را محدود نماید، اجرایی شود(خط صلح / 7مهر )
2 _ بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان نشان می‌دهد، حقوق هیچ معلمی با مدرک لیسانس و پایینتر نباید از ۸۰ درصد هیات علمی مربی آموزشیار وزارت علوم کمتر باشد درصدهای افزایش ناشی از ارتقا از رتبه ۱ تا ۵ به ترتیب ۲۵ درصد، ۲۰ درصد، ۱۵ درصد و ۱۰ درصد خواهد بود، به عبارتی کسی که رتبه ۵ باشد مجموع این درصد‌ها یعنی ۷۰ درصد به حقوق پایه او افزوده می‌شود.(رویداد/24)
3 _علی همه خانی از توقف یک دستگاه وانت به علت حمل ۷ کارگر در قسمت بار و در بزرگراه آزادگان خبر دادعلی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب اظهار داشت: ظهر دیروز یک دستگاه وانت که در حال تردد با ۷ کارگر در قسمت بار در بزرگراه آزادگان بود متوقف و توسط عوامل منطقه ۲۶ پلیس راهور تهران بزرگ راهی پارکینگ شد(کارگر انلاین/ 7مهر )
4_ گرانی کالاهای اساسی بیداد می‌کند؛ مردم بسیاری از کالاهای اساسی را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند. بخش اعظم شاغلان از جمله کارگران، بازنشستگان، استادکاران و صاحبان مشاغل خویش فرما، امروز نمی‌توانند کالاهای اساسی و بسیار ضروری مانند برنج، گوشت قرمز، گوشت سفید و لبنیات را به طور مرتب خریداری کنند و در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد، بحران معیشت به مرحله‌ای بسیار جدی وارد شده؛ در این بحران بسیار جدی، برخی به جای کنترل و مهار تورم یا افزایش قدرت خرید مردم (وعده‌هایی که هر دو گروه پیشتر به کرات داده بودند)، فقط یک راهکار تورم‌زا و مشکل آفرین در چنته دارند: حذفِ کاملِ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی(ایلنا/ 9مهر )!
5 _ نمایندگان دو هزار کارگر پروژه‌ای نفت و گاز، در دیدار با معاون اداره کل روابط کار تهران، به تشریح خواسته‌ها و مطالبات کارگران پرداختند مازیار گیلانی نژاد که به نمایندگی از جانب کارگران در این نشست شرکت داشته، در ارتباط با جزئیات آن به ایلنا گفت: ابتدا یکی از مسئولان عنوان نمود «حرف‌های نمایندگان بایستی بر طبق قانون باشد تا بتوان رسیدگی نمود» در پاسخ اعلام داشتیم که ما حرف شما را قبول داریم و به مصاحبه وزیرکار استناد کردیم که گفته بود کارگران مشکلات را بگویند و خود را جای ما گذاشته راه حل ارائه بدهند. اعلام کردیم ابتدا نامه به تاریخ ۱۵/۱۰/۹۹ به شماره ۱۴۲۸۹۵/۸ که در اداره کار بوشهر و زیر دست آقای شهریور، مسئول روابط کار بوشهر است را بررسی و ببینید چه کسانی بازرسین شما را که ضابط قضایی هستند برای نظارت بر عملکرد شرکت‌ها به پتروشیمی ها راه نمی‌دهند(ایلنا/9مهر)
6_یک شهروند خوزستانی است.برایمان نامه ای پر از درد نوشته و ارسال کرده است .کمک نیاز دارد. کمک از هموطنان، کمک از ارگان هایی که می توانند یاری برسانند. این شهروند دردهایش را نوشته است و برای رسانه ارسال کرده است ولی خیلی ها با شرایط مشابه او ، آنقدر ناامید هستند که حتی نمی نویسند .حتی دیگر سراغ ارگان ها و سازمان ها نمی روند. ولی درد دارند. فقر دارند(رکنا/9مهر)
7 _«افزایش حوادث کار یا کاهش آنها؟» سال ۹۹ با کاهش تعداد این نوع از حوادث، نسبت به سال پیش از آن، دستگاه‌ متولی نظارت بر ایمنی کارگاه‌های مشمول «قانون کار» یعنی «وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی» از کاهشی شدن روندِ حوادث، خبر داد اما زمانی که به «روند طی شده» نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این بر شیب صعودی اُفتاده است و تعداد کارگرانی که برای آنها حادثه پیش آمده با سرعت در حال افزایش است. از باب نمونه با اینکه برابر سالنامه آماری «سازمان تامین اجتماعی» تعداد حوادث منجر به غیرفوت از ۹۰۲۵ مورد در سال ۹۸ به ۸۵۴۴ مورد در سال ۹۹ کاهش یافته است اما در همین بازه‌ی زمانی تعداد حادثه دیدگان از ۲۱۵۶۲ مورد در سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده و به ۴۴۴۹۱ مورد رسیده است؛ به بیان دیگر با وجود اینکه رقم کلی حوادث کار کاهش یافته اما تعداد حادثه دیدگان بیش از ۱۰۰ درصد، تنها در عرض یک سال، افزایش یافته است. نکته اینجاست که تا سال ۹۴ تنها ۱۸۷۸۶ حادثه در کارگاه‌های مشمول بازرسی کار گزارش شده که در نتیجه این رقم، در مدت ۵ سال، ۲.۳ برابر شده است(ایلنا/9مهر )
8_ «دستمزد شایسته»، «برخورداری از خدمات رفاهی و معیشتی» و «گسترش چتر تامین اجتماعی»، همگی معلول حق‌ِ تشکل‌یابی کارگران هستند؛ اساساً برآمدن دولت‌های رفاه و تمکین سیاستمداران در برخی جوامع مترقی به نظریات حمایتیِ «جان مینارد کینز» و همفکرانش را نمی‌توان خیلی ساده حاصل پیشرفت نظریات اقتصادی و ظهور اقتصاددانانی با رویکرد تعدیل سرمایه‌داری دانست، بلکه همه‌ی این دستاوردها قبل از هرچیز، نتیجه‌ی چانه‌زنی قدرتمند کارگران در قالب تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی مستقل و قدرتمند هستند؛ تا جایی که اگر تشکل‌های کارگری نبودند شاید هنوز در جهان غرب، همان قانون هشت ساعت کار روزانه نیز به تثبیت نرسیده بود و کارگران مثل قرن هجدهم مجبور بودند روزی دوازده ساعت در کارخانه‌های غیربهداشتی و در فضاهای نمور و بی نور جان بکنند (ایلنا/9مهر )
9_ بر اساس آمارهای سازمان تامین اجتماعی؛ در سال ۹۹، ۴۲۸۹۸ کارگر مشمول قانون کار دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۵۹۳ نفر زن و ۴۴۴۹۱ نفر مرد هستند(ایلنا/9مهر)
10_ ما بیش از ۳۰ سال در نیروگاه‌ها، پست‌های انتقال و فوق توزیع، بصورت نوبت کار در ۲شیفت شبانه روز با ولتاژ ۶۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ که کار سخت وزیان محسوب شده از بدو خدمت تا تاریخ بازنشستگی بطور مستمر بابت فوق العاده‌های(نوبت کاری و سختی کار) کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت نموده‌ایم، با اجرای متناسب سازی مهر ۹۹ فوق العاده‌های فوق الذکر در جدول حقوقی ذینفعان لحاظ نگردید!؟(ایلنا/12 مهر)
11_ جلسه‌ی گفت‌وشنودی در کلاب­‌هاوس برگزار کرد تا مطالبات معلمان در آغاز سال تحصیلی جدید -که با اوج‌گرفتن چندباره‌ی کرونا در کشور همراه شده‌- به بحث گذاشته شود. در این اتاق تجربه‌ی بازگشایی مدارس در سایر کشورها در مقایسه با ایران مورد بحث قرار گرفت و معلمان مطالبات و خواسته‌های خود را نسبت به وضعیت فعلی آموزش ‌و پرورش در ایران بیان کردند. معلمان به دو طیف تقسیم شدند: برخی در شرایط فعلی آموزش آنلاین را تنها فرصت و امکان موجود برای دانش‌آموزان دانستند و برخی دیگر نسبت به آموزش آنلاین خوش‌بین نبودند و آن را در بهترین حالت یک آموزش مکمل توصیف کردند(خط صلح/13مهر)
12 _ کارگران شرکت پیمانکاری «کاریز» در پروژه آزاد راه منجیل به رشت در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق امسال خود، از صبح امروز ۱۰ مهر ماه اقدام به اعتصاب کردندکارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات خود گفتند: بعد از گذشت شش ماه از آغاز سال جدید کارگران شرکت پیمانکاری «کاریز» فقط حقوق فروردین و اردیبهشت ماه خود را دریافت کرده‌اند که در واکنش به این موضوع، آن‌ها که در محور جاده‌ای منجیل به رودبار مشغول کارند از صبح امروز به نشانه اعتراض کار در اجرای تونل شماره سه و چهار م را متوقف کردند(ایلنا/15مهر)
13 _ آمارهای این گزارش که روز جمعه ۹ مهر ماه منتشر شد، نشان می‌دهد شمار شاغلان ۱۵ سال به بالای کشور در تابستان امسال کمتر از ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده که نسبت به تابستان پارسال ۱۳۶ هزار و ۵۸۴ نفر کاهش داشته است بدین ترتیب طی دو سال گذشته شمار شاغلان کشور در مجموع ۵.۲ درصد کاهش یافته است؛ یا به عبارتی دیگر ۱.۳ میلیون شغل در کشور از بین رفته است(صدای مردم /9مهر)
14 _ یکی از بارزترین نمود‌های عجز سران رژیم ولایی در حل بحران‌های اجتماعی- اقتصادی کشور، بیکاری گسترده بین جوانان است. نتیجهٔ سرشماری و آمارها نشان می‌دهند که میانگین سنی ۸۵ میلیون شهروندان کشورمان ۳۲ سال است. این نشانگر آن است که جوانان نه‌فقط بخش عمدهٔ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بلکه در مقام فعال‌ترین نیروی اجتماعی کشور می‌توانند نقشی مؤثر در پیشرفت و توسعه‌ کشور داشته باشند. نه‌فقط در کشور ما، بلکه در تمام جامعه‌های بشری، تاریخ نشان داده است که بدون درنظر گرفتن این نقش و خواست‌های جوانان، پیشرفت و امیدواری به آینده نه‌فقط در بین جوانان بلکه در تمامی جامعه مختل می‌گردد(صدای مردم /16مهر)
15 _ گزارشی از مشکلات و تنگناهای مترجمان زبان اشاره و دشواری‌های زندگی ناشنوایان در حاکمیت رژیم ولایت فقیه شرق» سمیه جاهدعطائیان: همه ما بعد از وقوع هر سرقت به اداره آگاهی مراجعه می‌کنیم، اما وقتی مال‌باخته یک ناشنوا باشد، جریان فرق دارد. «حمیده‌. ف» برای شکایت و پیگیری کیف به‌‌سرقت‌رفته‌اش به کلانتری آمده تا گزارش کیف‌قاپی را بدهد. او ناشنواست. ناخودآگاه ماسکش را از صورت پایین کشیده تا به هر راهی شده منظورش را برساند. تلفن همراهش را هم قبل‌تر تحویل داده و به مترجم آنلاین و مجازی هم دسترسی ندارد(شرق /16مهر)
16 _ این روزها پیمانکاران پشت سرهم صف می‌کشند؛ گویی که انبوه خودروها در صف بنزین سهمیه‌ای ایستاده‌اند و می‌خواهند و هرچه زودتر خود را به جلوی صف برسانند. پیمانکاران اما با سرعت، قدرت و نفوذ بیشتری خود را به جلو می‌اندازند و در این راه از فرصت‌های موجود برای بهبود ترکیب قرارداد خود استفاده می‌کنند. در این میان، شرکت‌های «تامین نیروی انسانی» جایگاه ویژه‌ای دارند و بیش از همه شرکت‌ها به دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های خوش‌نام بخش خصوصی نزدیک هستند. شرکت‌ها و موسسات هر تعداد نیرو که بخواهند به واسطه‌ی آنها جذب می‌کنند(ایلنا/16مهر)
17_ با تغییر مدیریت شهری تهران در روزنامه همشهری نیز تغییرات مدیریتی صورت گرفته است. مدیرعامل این موسسه تغییرکرده و حالا سازوکار جدیدی برای بستن قرارداد با روزنامه نگاران تدوین شده است. اخیرا خبرهای غیررسمی درباره گزینش سختگیرانه روزنامه نگاران همشهری شنیده می‌شودبراساس گزارش‌ها برای گزینش روزنامه‌نگاران و تمدید قرارداد آنها سوال‌هایی درباره جزییات و سبک زندگی، عقاید و مواضع آنها از جمله “چرا ازدواج نکرده‌ای؟”، “چرا بچه نداری؟” و یا سوالاتی درباره احکام و نماز و عقاید دینی و سیاسی، مثلا “چرا در انتخابات رای ندادی؟”، “چرا نماز جمعه نمی‌روی؟” و …. پرسیده می‌شود(هرانا/17مهر)
18_به گزارش ایسنا، این در حالی است که از مجموع دو میلیون و ۴۹۶ هزار نفر بیکار در این دوره، یک میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۱۲ نفر در سن ۱۸ تا ۳۵ سالگی قرار دارند. بر این اساس، ۷۲.۵ درصد مجموع بیکاران را افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهند که البته از تعداد آن‌ها نسبت به تابستان پارسال حدود ۳۶۰۰ نفر کم شده است.
19_گروهی از کارگران معادن خصوصی کرمان که تعداد آنها به ۲ هزار نفر می‌رسد با اشاره به مشکلاتی همچون ناچیز بودن دستمزدهای خود در مقابل معادن دولتی همجوار و یک روز استراحت در ازای ۲۹ روز بهره‌برداری، یادآور شدند که مدیران اجرایی معادن خصوصی زرند، هزینه‌های نیروهای انسانی را به گونه‌ای لحاظ می‌کنند که به حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برای هر نفر در ماه می‌رسد ولی در واقعیت دامنه‌ی حقوق کارگران حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان است. مدیران اجرایی این معادن، حجم بهره‌برداری را مبنای محاسبه مزد قرار می‌دهند و کارگری که دستور آنها را برآورده نسازد حتی از دریافت حداقل‌های مزدی محروم می‌ماند(هرانا/17مهر)
20_در این یادداشت قصد داریم با رویکردی آماری و نه شعاری به تفاوت احکام شغلی معلمان یا به طور کلی کارکنان وزارت آموزش و پرورش با برخی نهادها و وزارتخانه‌های دیگر بپردازیم. کنشگری‌های سال‌های اخیر این واقعیت را بیش از پیش نمایان ساخته که اگر از مسیر قانونی و با دانش کافی برای پیگیری مطالبات بر زمین‌مانده‌ی معلمان اقدام شود، حاکمیت راهی جز پذیرش منطق نخواهد داشت؛ چراکه مسیرهایی چون فریاد و اعتراض‌های هرچند به‌حق به درست یا نادرست برچسب سیاسی خورده و به حاشیه رفته‌اند(ماهنامه خط صلح/10مهر)
21_ در شهریور امسال متوسط قیمت حدود ۷۵ درصد اقلام منتخب خوراکی، «فراتر از حد بحرانی» افزایش یافته است در 3 مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی (132.1 درصد)، کره پاستوریزه (107.5 درصد) و پیاز (102.1 درصد) مشاهده می‌شود(ایلنا/21مهر)
22_خبرگزاری هرانا – سه کارگر کارخانه «سیمان کارون» در استان خوزستان از محل کار خود اخراج شدند. به گفته کارگران این واحد صنفی “تعدیل این سه نفر به پیگیری مرگ یکی از همکارانشان که بر اثر حادثه کار فوت شد، مربوط است”.منابع کارگری در کارخانه سیمان کارون گفتند: از ابتدای مهر ماه سال جاری سه کارگر پیمانکاری کارخانه سیمان کارون واقع در ۴۲ کیلومتری مسجدسلیمان (شهرستان گلگیر) با اسامی «فرشید آقابیگی»، «سینا خلفیان» و «قاسمی» با دستور کتبی کارفرما اجازه ورود به محل کار خود را ندارند(هرانا/23مهر)
23_ با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای اصلاح قانون کار گفت: برخی از آقایان خواهان اصلاح قانون کار هستند و کارفرمایان نیز به این موضوع دامن می‌زنند اما این اصلاحات یکجانبه و علیه ذی‌نفعان اصلی یعنی همان کارگران است. اگرچه تصمیم به اصلاح قانون کار دارند اما باید نسبت به مسکوت ماندن برخی از مواد آن آگاه بود. قانون کار به درستی اجرا نشده است(ایلنا/23مهر)
24_ فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار، با اشاره به کاهش ۳۲/۴ درصدی قدرت خرید دستمزد کارگران، گفت: «قدرت خرید حقوق کارگران در آخر شهریور ماه با احتساب میزان رشد تورم و کاهش ارزش ریال، حدود ۳۲/۴ نسبت به فروردین ماه امسال کمتر شده است وزارت تعاون، کار و رفاه در حالی حاضر به تشکیل جلسه شورای عالی کار نیست که علی خدایی، نماینده کارگران در این شورا، نیمه مهر ماه گفت که سبد معیشت حداقل‌های زندگی به بیش از ده میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان بسیار وخیم است، در بدترین شرایط ممکن به سر می‌بریم .(اینترنشنال/27مهر)
25_اگر قوه قضائیه بالاخص دادستان محترم ورود کند و جنبه عمومی جرم را تفهیم نمایند و کارفرمای خاطی را بابت جنبه‌ی عمومی جرم، تنبیه و مجازات کند، دیگر شاهد این بی‌توجهی‌ها یا ساده‌انگاری‌ها نخواهیم بود؛ کارفرمایان باید بدانند جریمه‌ی بی‌توجهی به جان و سلامت انسان‌ها، سنگین است و به پرداخت جریمه محدود نمی‌ماند بر اساس ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.(ایلنا/28مهر)
26_ اعتراضات پراکنده رانندگان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد تحریم‌های گوناگون و تورم بالا بزرگ‌ترین آسیب را به صنف رانندگان حمل بار وارد و بیشتر از گذشته این شغل را به یک شغل فرسایشی تبدیل کرده است. رانندگان امروزه علی‌رغم فعالیت دشوار و صرف زیاد انرژی، وقت و مشکلات برای تامین نیازهای اساسی در راه، از درآمد و استراحت کافی برخوردار نیست(صدای مردم /28مهر)
27_جمعی از کارکنان شرکتی پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت استان قم از ادامه بلاتکلیفی خود خبر دادند. آن‌ها می‌گویند دولت و مجلس هرچه سریعتر طرح تبدیل وضعیت شغلی آن‌ها را بررسی کنند. این کارکنان که خواستار طرح تبدیل وضعیت خود هستند، گفتند: شمار زیادی از کارکنان شرکتی پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت استان قم هستیم که تحت مسئولیت ۱۷ مرکز خصوصی در مراکز درمانی استان به صورت خرید خدمتی مشغول بکار هستیم. درخواست ما رفع تبعیض در دریافت حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارکنان رسمی و قرارداد مستقیم شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت استان است. بنابراین برای احقاق حق پیگیری‌های انجام داده‌ایم که هنوز مثمرثمر واقع نشده است(صدای مردم/28مهر)
28_بر اساس ماده ۶ قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۶۹، «بیمه‌شدگان با داشتن حداقل ۶ ماه سابقه‌ی بیمه‌پردازی می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.» بنابراین طبق این قانون تعداد نسبتا زیادی از کارگران بعد از اخراج غیرارادی از کار می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند شوند اما مسئله به همین سادگی‌ها هم نیست و بسیاری از کارگران بیکار شده مشمول دریافت بیمه‌ی بیکاری نمی‌شوند(صدای مردم /28مهر)
29_ رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور می‌گوید: یک تشکل جامع کارگری مردانه، شاید هیچوقت در و دل‌های یک کارگر زن را نتواند بشنود، چون ممکن است کارگر زن به دلیل حیایی که دارد، نتواند مشکل خود را بگوید. با توجه به فرهنگ ما و آسیب­های اجتماعی که یک زن کارگر ممکن است ببیند، قطعاً برایش این تشکل نیاز است ولی متاسفانه ما نداریم(ایلنا/29مهر)
30_ بنابر اعلام رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان قم، بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۰ کارگر ساختمانی در این استان قطع شده است رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان قم در این خصوص گفت: بهانه‌ی سازمان تامین اجتماعی برای قطع بیمه‌ی کارگران این است که بازرس به محل کارِ کارگر اعزام شده و او را نیافته است، در حالی که ماهیت کاری صنعت ساختمان ایجاب می‌کند که کارگر هر روز در محل کارش حاضر نباشد؛ حالا یک روز مصالح تامین نمی‌شود و یک روز کارگر بیمار است(هرانا/30مهر)
31_رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان قم در این خصوص گفت: بهانه‌ی سازمان تامین اجتماعی برای قطع بیمه‌ی کارگران این است که بازرس به محل کارِ کارگر اعزام شده و او را نیافته است، در حالی که ماهیت کاری صنعت ساختمان ایجاب می‌کند که کارگر هر روز در محل کارش حاضر نباشد؛ حالا یک روز مصالح تامین نمی‌شود و یک روز کارگر بیمار است(هرانا/30مهر)
32_سابقه بیمه تامین اجتماعی برای کارگر هر چیزی است که از کار می‌خواهد؛ چراکه اگر برای مثال از محل اشتغالش، ۳۰ سال، دستمزد دریافت کند، اما این سابقه به وی کمک می‌کند که از زمان بازنشستگی مثلا در ۵۰ سالگی تا ۹۰ سالگی مستمری دریافت کند و پس از آن هم همسر یا دخترش تا سال‌ها این مستمری را دریافت کند. یک خانواده واجد شرایط که مستمری را به صورت بین‌النسلی در خود نگه می‌دارد، می‌تواند تا بیش از ۵۰ سال از آن استفاده کند. در نتیجه سابقه‌ی بیمه، سرمایه‌گذاری یک خانواده محسوب می‌شود که البته در ظرف تعهدات سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد(ایلنا/30مهر)
33 _ نصرالله دریابیگی گفت: بیش از نیمی از جمعیت استان مازندران را کارگران و بازنشستگان، تشکیل می‌دهند. اینجا وضع کارگران و بازنشستگانش خوب نیست معیشت سخت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلی است که برای خیلی‌ها قابل درک نیست؛ سال‌ها کار در شرایط سخت به امید آن که یک روزی خواهد آمد تا چند صباحی فارغ از مشکلات زندگی نسبتا راحت و بی‌دغدغه باشی(ایلنا/30مهر)
موقعات مزدی :
1 _ در حدود ۷۰۰ نفر از کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان از پرداخت نشدن پنج ماه حقوق و مطالبات خود گلایه دارندتعدادی از کارگران شهرداری ایرانشهر واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، گفتند: عدم پرداخت منظم دستمزد در مجموعه شهرداری ایرانشهر مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران به وجود آورده است(هرانا/9مهر)
2_ طی روزهای اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، سه کارگر از جمله یک آتش‌ نشان در شهرهای چابهار، تهران و دزفول بصورت جداگانه در حین کار دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۲ کارگر جان خود را از دست دادند و یک کارگر دچار مصدومیت شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است(هرانا/13مهر)
3_ کارگران کارخانه رنگ‌سازی پارس پامچال واقع در شهر صنعتی قزوین از عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و ۷ ماه بیمه خود خبر دادند. همچنین حدود ۲۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری کاریز در پروژه آزاد راه منجیل به رشت، ۴ ماه مطالبات مزدی طلبکارند(هرانا/13مهر)
4_ جمعی از کارگران شهرداری لالی واقع در استان خوزستان، از عدم پرداخت ۱۰ ماه معوقات مزدی و ۷ ماه حق بیمه خود خبر دادند. در خبری دیگر، ۶ کارگر شرکت آب معدنی داماش تعدیل شدند این کارگران که در بخش‌های خدمات و فضای سبز کار می‌کنند، در ادامه گفتند: در شرایط سخت کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست. بیشتر همکاران، مدت‌هاست که نمی‌توانند نیازهای ضروری خانواده‌هایشان را تامین کنند و ما انتظار داریم شهرداری هر ماه حداقل بخشی از مطالباتمان را بپردازد
(هرانا/15مهر)
5_ به گزارش صبحانه، عبدالعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز حقوق معوقه تیر و مرداد کارگران این شرکت پرداخت شد(صبحانه/30مهر)
کولبران :
1 _درحالی‌که مسئولین کشور بار‌ها اعلام کرده‌اند که کولبری، قاچاق و کولبران، قاچاقچی نیستند، اما در عمل داستان به‌گونه‌ای دیگر رخ می‌دهد و نیرو‌های مرزی با مشاهده کولبران اقدام به شلیک گلوله می‌کنند، در موارد بسیاری که پیشتر توسط رسانه‌ها نیز منتشر شده این شلیک داخل مرز‌های کشور و درحالی صورت می‌گیرد که فرد هنوز از خاک کشور هم خارج نشده است.(قطره/9مهر)
2 _ یک شهروند اهل مهاباد با هویت یعقوب پاتینی ۲۱ ساله در حین کار و به دلیل حوادث ناشی از کار جانش را از دست داد(هنگاو/4 مهر )
3_با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشر دست‌کم ١٨ کولبر و کاسبکار در مرزهای کُردستان کشتە و زخمی شدەاند کە ٦٦.٥٪ این موارد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران و ترکیه قربانی شدەاند(هنگاو/13مهر)
4_در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت، یک کولبر جان خود را از دست دادبه غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۳۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۹ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است لازم به ذکر است که ۹ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۴ کولبر زخمی شدند و ۵ کولبر جان باختند(هرانا/27مهر)
5_ ساعت ۲۳ شامگاه یک کولبر جوان با هویت ژیان علی‌پور ٣٢ ساله با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی سردشت مستقر در پایگاه بیتوش به قتل رسیدبه گفته یک منبع مطلع، ژیان علی‌پور در حین کولبری در ارتفاعات مرزی آلان سردشت مورد و از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله نیروهای هنگ مرزی قرار گرفته‌ است. این کولبر از ناحیه پشت مورد اصابت یک گلوله قرار گرفته و گلوله از سینەاش بیرون آمده است(هنگاو/27 مهر)
6_ ماندانا زنگنه در نشست ساماندهی کارت‌های الکترونیک مرزنشینی و کولبری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: به غیر از شهرنشینان سایر کسانی که در شعاع ۵۰ کیلومتری مرزها سکونت دارند با مراجعه حضوری به فرمانداری یا بخشداری محل سکونت خود می‌توانند در سامانه جامع مرزنشینان نام‌نویسی کرده و خدمات کولبری را روی کارت‌های الکترونیک مرزنشینی خود فعال کنند(رکنا/30مهر)
زندان وبازداشت
1_ عزیز قاسم زاده فعال صنفی فرهنگیان گیلان، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط و با خود برده اند(هرانا/4مهر )
2 _ محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، طی یک تماس تلفنی به دادگاه انقلاب تهران احضار شد. در این تماس از خانم فرحزادی خواسته شده در این محل حاضر شود(هرانا/13مهر)
3_ مهدی محمودیان فعال مدنی و آرش کیخسروی و مصطفی نیلی وکلای دادگستری، باید در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، حاضر شوندمهدی محمودیان شهریورماه ۹۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی محکوم شده بود. نهایتا این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. مصادیق اتهامات آقای محمودیان امضای بیانیه موسوم به ۷۷ نفر و اقدام برای روشن کردن شمع به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی عنوان شده بود(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی /13مهر)
4_هشت دستفروش کتاب در میدان انقلاب تهران، به دلیل آنچه “فروش کتاب‌های غیر قانونی” عنوان شده، توسط پلیس امنیت بازداشت شدند. نیروهای پلیس برخی از کتب دستفروشان را ضبط و با خود برده اند(هرانا/14مهر)
5_ هیات تجدید نظر بررسی تخلفات وزارت آموزش و پرورش طی نامه ای به اداره اموزش و پرورش شهریار، با اعلام حکم قطعی رای به بازخرید اجباری و اخراج محمد حبیبی فعال صنفی معلمان از آموزش و پرورش داد(هرانا/16مهر)‌‌‌
6_ آرش شادمند، دبیر هنر، عکاس و دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای چندرسانه‌ای دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز پنجشنبه هشتم مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی/16مهر)
7_ خسرو صادقی بروجنی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه کار و رفاه اجتماعی که در زندان اوین تهران محبوس است، از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست خسرو صادقی بروجنی که اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلیل فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و انتشار تحقیقاتش در زمینه فقر و نابرابری اجتماعی بازداشت شد، روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ با حکم دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» به پنج سال زندان، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و به اتهام «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» به دو سال زندان محکوم شد(کمپین زندانیان سیاسی ومدنی/17مهر)
8_رئیس شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو ارومیه، از صدور حکم جایگزین حبس برای چند متهم در این شهرستان خبر داد. بر اساس حکم صادره متهمان به تهیه صدها بسته آموزشی برای دانش آموزان نیازمند مناطق حاشیه نشین، محکوم شدند. بر اساس این گزارش، رئیس شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو ارومیه به جای مجازات زندان برای برخی از متهمین، آن‌ها را به مناسب‌سازی بستر خدمات اجتماعی آموزشی در جهت حمایت و تامین وسایل کمک آموزشی و بسته‌های تحصیلی همچون لوازم تحریر، بسته‌های اینترنتی و گوشی تلفن همراه برای دانش آموزان نیازمند مناطق حاشیه نشین، هم زمان با آغاز سال تحصیلی جدید باهدف برخورداری تمامی دانش آموزان از امکانات تحصیلی مناسب و استاندارد در قالب طرح همکلاسی محکوم نمود (هرانا/17مهر)
9_قاسم بهرامی شاعر و هنرمند ملقب به «شیدای همدانی» که پیشتر توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده بود همچنان تحت نظر و زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار داردهمزمان با این فشار و تهدید و ارعاب برای سکوت مطلق اعضای خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی، ممنوعیت تماس و ملاقات آنها با وکیل انتخابی و عدم دسترسی وکیل به پرونده نیز از دیگر شیوه‌های مقامات جمهوری اسلامی برای سرکوب بیشتر منتقدان و مخالفان است(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/18مهر)
10_ خانواده عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، که پیشتر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود. در تجمعی اعتراضی مقابل دادسرای رودسر خواهان آزادی وی شدند(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/19مهر)
11_ آرش جوهری، فعال کارگری دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. آقای جوهری دیماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال زندان برای وی قابل اجرا بود. پس از تسلیم به رای این محکومیت به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت(هرانا/20مهر)
12_ آرش جوهری، فعال کارگری دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. آقای جوهری دیماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال زندان برای وی قابل اجرا بود. پس از تسلیم به رای این محکومیت به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت(هرانا/20مهر)
13_ عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، دقایقی پیش با تودیع قرار وثیقه از زندان رودسر آزاد شد. آقای قاسم زاده توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شده بود. عزیز قاسم زاده ، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان رودسر منتقل شد. وی نهایتا با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان رودسر منتقل شده بود. ماموران در حین بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده بودند(هرانا/23مهر)
14_غلامی کندازی، توسط نیروهای امنیتی درشیراز بازداشت شد. وی با اتمام دوران بازجویی به زندان عادل آباد منتقل و سپس با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شدغلامرضا غلامی کندازی از فعالین صنفی معلمان استان فارس بوده که بعد از ۳۰ سال خدمت در شرف بازنشستگی است(هرانا/23مهر)
15_ مرجان داوری، محقق و مترجم محبوس در زندان قرچک ورامین، با تودیع قرار وثیقه سنگین «دو میلیارد» تومانی به مرخصی کوتا مدت اعزام شدمرجان داوری، در مهرماه ۱۳۹۴همزمان با تعطیلی و بازداشت مسئولان مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به «اتهام افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام و عضویت در فرقه عرفانی اکنکار» به همراه کریم زرگر، دیگر متهم پرونده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)
16_خبرگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهامات محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خانم فرحزادی پیشتر طی یک تماس تلفنی به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود این فعال صنفی معلمان یک مرتبه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری طی ابلاغیه ای از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه حکومت یا نهادهای عمومی به بازپرسی شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شد و مجددا در شهریور ماه طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شد(هرانا/24مهر)
17_محمد داوری فعال کارگری، که در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود بود، در تاریخ هیجدهم شهریور ماه ۱۴۰۰، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات «پلاک۱۰۰» منتقل و سه‌شنبه ۲۰ مهرماه پس از ۳۳ روز، از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به بند امنیتی زندان عادل آباد بازگردانده شدمحمد داوری فروردین ۹۹ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی از بابت اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، به هفت سال و شش ماه حبس «به دلیل تکرار جرم، اشد به علاوه نصف»، و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به یک سال حبس و در مجموع به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود(کمپین زندانیان سیاسی ومدنی/26مهر)
18_ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی محمودیان فعال مدنی و آرش کیخسروی و مصطفی نیلی وکلای دادگستری، به تعویق افتاد، این شهروندان قرار بود نخستین دادگاه رسیدگی به اتهاماتشان در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شودآرش کیخسروی و مصطفی نیلی در زندان اوین در بازداشت به سر می برند و مهدی محمودیان دوران محکومیتش از بابت پرونده پیشین خود را در این زندان سپری می‌کند. پیشتر بابک پاک نیا، وکیل دادگستری از اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری آقای محمودیان خبر داده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/26مهر)
19_ جواد لعل محمدی، فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او را ضبط کرده و با خود بردندجواد لعل محمدی در تاریخ ۱۰ مردادماه امسال، در جریان یک تجمع اعتراضی در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به شرایط کشور در مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد آزاد شد. وی پس از آزادی با انتشار ویدئویی از ضرب و شتم و شکنجه خود توسط ماموران امنیتی در بازداشتگاه خبر داده بود.(هرانا/27 مهر)
20 _ جبار دستباز از فعالین مدنی سرشناس و روزنامه‌نگاران فعال در کُردستان پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج به این نهاد امنیتی مراجعه کرده است جبار دستباز که اهل دیواندره و ساکن سنندج است، از فعالین مدنی سرشناس و روزنامه‌نگاران فعال در کُردستان است که طی سال‌های گذشته گزارش‌های میدانی در باره کولبران، قربانیان مین و زنان قربانی خشونت خانوادگی منتشر نموده است (هنگاو /30 مهر)
21_ خبرگزاری هرانا – آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، روز شنبه ۲۴ مهرماه، طی ابلاغیه‌ای جهت تحمل حبس احضار شد. آقای گنجی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر استان تهران رسید آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران است. او کتاب‌هایی از جمله «مبارزه بر سر شیوه تفکر در جنبش طبقه کارگر» و «غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی» را ترجمه کرده است(هرانا/30مهر)
22_ حکم محکومیت رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس تقلیل یافت. آقای اسلامی در دادگاه بدوی به ۷ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده بود(هرانا/30مهر)
23_ آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، که پیشتر توسط شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران، به یازده سال حبس محکوم شده بود. طی دریافت نامه ای از سوی این دادگاه جهت تحمل محکومیت خود احضار شد(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/30مهر)
24_ شماری از فعالین کارگری توسط نهادهای امنیتی به صورت تلفنی تحت عنوان روشن شدن برخی از «ابهامات» و «خط قرمزها» احضار شدند. کامیار فکور، امیرعباس آزرموند و رهام یگانه از جمله این شهروندان هستند. همزمان جمعی از فعالین کارگری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این فشارها اعتراض کرده و گفته‌اند که «به هیچ وجه به سیاست‌های ارعاب، بازداشت و تهدید از طرف وزارت اطلاعات تن نخواهیم داد(هرانا/30مهر)
25_ دو شهروند اهل رشت به نامهای سعید و احسان رضایی، روز سه‌شنبه بیست و هفتم مهرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقلی شدندیک منبع مطلع در اینباره به کمپین گفت: « همزمان مأمورین به منزل پدری سعید و احسان در شهرستان رودسر رفته و قصد بازداشت خانم مرضیه دورود مادر سعید و احسان‌ را داشته‌اند که با مقاومت وی و همسرش روبرو شده و موفق به دستگیری او نشدند. مأمورین امنیتی به مادر سعید و احسان اعلام کرده‌اند که در ساعات آینده با حکم قضایی مجدداً برای دستگیری او اقدام خواهند کرد(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/30مهر)
بیانیه ها ونامه :
1_ کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه ای بازداشت عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ “کانون صنفی معلمان بازداشت غیرقانونی عزیز قاسم‌زاده کنش‌گر صنفی و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم نموده و روند رو به گسترش این گونه برخوردها را تکرار روش‌های سرکوب‌گرانه غلطی می‌داند که جز ایجاد گسیختگی اجتماعی بیشتر، راه به جایی نخواهد برد”. آقای قاسم زاده ، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شد(هرانا/13مهر)
2_ انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی معلم خواهان آزادی بی‌قید و شرط معلمان زندانی و برداشتن فشار بر فعالین صنفی شد(کمپین سیاسی ومدنی/16مهر)
3_ شورای بازنشستگان ایران با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز جهانی معلم، ضمن گرامیداشت این روز، نگاه کالایی به آموزش، ناتوانی و بی توجهی حکومت و دولت به نیازهای معلمان شاغل و بازنشسته و نهایتا مشقت‌های وارده بر زندگی آنها را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “واقعیات عینی زندگی معلمان چه شاغل و چه بازنشسته در ایران، بدور از القاب و تعارفات بی ثمر که بمنظور جداکردن جایگاه آنان از مطالبات معیشتی تبلیغ می‌شود، دستخوش شدیدترین تنگناهای اقتصادی در تامین نیازهای اولیه و در محرومیت از حداقل امکانات رفاهی، زندگی می‌کنند”. این شورا، جنبش معلمان را از “مهمترین و تاثیرگذارترین جنبش های مطالباتی در صحنه اجتماعی ایران” خواند و افزایش حقوق، اجر و قرب بخشی به فرآیند آموزش، تامین سلامت دانش آموزان و معلمان، امکان داشتن تشکلهای مستقل، آزادی معلمان و دانشجویان و همچنین توقف فشارهای امنیتی – قضائی بر روی آنها را از مطالبات مهم معلمان عنوان کرد(هرانا/16مهر)

تجمعات کارگری:

1:، جمعی معلمان و فرهنگیان در شهرهای همدان، ساری، آبادان، زنجان، شاهرود، ممسنی، دیواندره، اردبیل، یزد، قزوین، کوهدشت، کرمانشاه، مشهد، تبریز، کرج و اراک در مقابل ساختمان آموزش و پرورش و در شهر قم مقابل دفتر نماینده استان و جمعی از کارنامه سبزها برای بیستمین روز متوالی در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. هرانا/۱ مهرماه

۲:به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله سقز، اندیمشک، لامرد، شیراز، کرمانشاه، بجنورد، اصفهان، ساری، ایلام، آبادان، مریوان، اشکنان، ماهشهر، یاسوج، کوهدشت، یزد، کازرون، سنندج، بندرعباس، ایذه، بهبهان، اهواز، تربت حیدریه، نورآباد، دلفان، الیگودرز، مشهد، اردبیل، گچساران، شهربابک، خرم‌آباد، دورود، زنجان، رشت و قزوین، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان ساکن در استانهای تهران و البرز در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه واقع در تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.هرانا/۳ مهرماه

۳:امروز شنبه ۳ مهر، گروهی از کارکنان شاغل و بازنشسته شرکت هواپیمایی هما، در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند. همچنین کارگران شرکت IGC در عسلویه، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب زدند. همزمان، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، شماری از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، دستکم در ۳۶ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.هرانا/۳ مهرماه

۴:امروز شنبه ۳ مهر، گروهی از کارکنان شاغل و بازنشسته شرکت هواپیمایی هما، در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی واقع در تهران، دست به تجمع اعتراضی زدند. همچنین کارگران شرکت IGC در عسلویه، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب زدند. همزمان، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، شماری از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته، دستکم در ۳۶ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.هرانا/۳ مهرماه

۵: روز گذشته و امروز چهارشنبه ۷ مهر، جمعی از خریداران خودروهای ثبت نامی از شرکت شهرخودرو در مقابل این شرکت واقع در کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج، شماری از کارگران شرکت هفت تپه، در دومین روز از اعتصابشان، در مقابل دفتر مدیریت این شرکت، گروهی از کارگران معادن شرکت زغال‌سنگ کرمان در مقابل مسجد ابوالفضل واقع در سه راهی دشتخاک در شهرستان زرند و همچنین شماری از رانندگان مسیرهای جاده ساوه، در مقابل ساختمان فرمانداری رباط ‌کریم، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۷ مهرماه

۶:کارگران معادن خصوصی شمال کرمان روز سه‌شنبه ۶ مهر دور دیگری از اعتصاب را با مسدود کردن مسیر حمل زغال از معادن به سمت کارخانه زغالشویی آغاز کردند. یکی از خواست‌های کارگران بازگرداندن مالکیت معدن به دولت است. آن‌ها در پایان روز اول اعتصاب، تاکید کردند اعتصاب در روزهای بعد ادامه خواهد یافت.هرانا/۶ مهرماه

۷: جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان داروسازی در مقابل ساختمان وزارت بهداشت واقع در تهران، گروهی از کارگران شرکت هفت تپه در هفتمین روز از اعتصابشان در‌ مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان شوش، جمعی از نیرو‌های شرکتی اورژانس اجتماعی بهزیستی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران، گروهی از کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی شهرستان کوهبنان برای ششمین روز متوالی در محل کار خود و تنی چند از بازنشستگان و کارکنان شرکت هواپیمایی هما در مقابل سازمان برنامه و بودجه واقع در تهران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۱۲ مهرماه

۸:امروز پنجشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰، تعدادی از زنان در شهرستان مریوان واقع در استان کردستان، جمعی از کارگران شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد شهرک پردیس جم در محل کار خود، گروهی از شهروندان خرمشهر در مقابل ساختمان شهرداری این شهر و تعدادی از کارگران شرکت هفت تپه در دهمین روز از اعتصاب خود، در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۱۵ مهر ماه

۹:امروز جمعه ۱۶ مهرماه، تعدادی از کارگران شرکت هفت تپه در یازدهمین روز از اعتصاب خود، در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، در تجمعی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.هرانا/۱۶ مهرماه

۱۰:کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان رضوی نسبت به بدعهدی کارفرما اعتراض کردند اما کارفرما می‌گوید: برخی از کارگران تصور می‌کردند که باید دستمزد بیشتری بگیرند و به همین دلیل به مبلغ پرداخت شده، اعتراض کردند.هرانا/۱۹ مهرماه

۱۱:امروز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، شماری از کارگران شهرداری خرمشهر در این شهر، تعدادی از کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان در مقابل ساختمان استانداری این استان، تنی چند از بازنشستگان وزارت بهداشت گیلان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی رشت و تعدادی از کارگران شرکت هفت تپه، در هفدهمین روز از اعتصاب خود، در محوطه این شرکت، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته دستکم در ۴۰ شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.هرانا/۲۳ مهرماه

۱۲:روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، شماری از شهروندان سوسنگرد واقع در استان خوزستان، در مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰، شماری از شهروندان سوسنگرد در مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع زدند.هرانا/۲۲ مهرماه

۱۳: امروز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور از جمله قم، رشت، جلفا، جهرم، خرمشهر، تاکستان، سقز، داراب، تبریز، اندیمشک، شیراز، کرمانشاه، بجنورد، اصفهان، ساری، ایلام، مریوان، یاسوج، سنندج، بندرعباس، ایذه، بهبهان، اهواز، فریدونکنار، شیروان، سلسله، ممسنی، پلدختر، بروجرد، الیگودرز، اردبیل، خرم‌آباد، زنجان، بوشهر، ملایر، کرمان، بندرانزلی، اراک و قزوین، در مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش شهرهای خود و معلمان ساکن در استانهای تهران و البرز در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه واقع در تهران دست به تجمعات اعتراضی زدند.هرانا/۲۲ مهرماه

۱۴:طی روز گذشته و امروز یکشنبه ۲۵ مهر، تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی عضو تعاونی مسکن سپیدار ۲ و ۳ در مقابل قوه‌ قضاییه در تهران، شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند در مقابل ساختمان مجلس، جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد استان اصفهان در مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان و رانندگان مینی‌بوس و اتوبوس‌های سرویس‌های حمل و‌ نقل پارس جنوبی با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت و ۸۰۰ کارگر سد شفارود گیلان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اعتصاب زدند.هرانا/۲۵ مهرماه

۱۵:جمعی از پرسنل شرکت آبفای اهواز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.هرانا/۲۶ مهرماه

۱۶: شماری از شهروندان در اعتراض به قوانین خانواده و مهریه در مقابل ساختمان مجلس، گروهی از کارگران سد شفارود رضوانشهر در محوطه این کارگاه، تعدادی از کارگران شرکت هفت تپه در بیست و سومین روز از اعتصاب خود در محوطه این شرکت، شماری از کارگران شرکت حدید مبتکران واقع در تهران در مقابل این شرکت، تنی چند از حواله داران شرکت آذویکو در مقابل دادسرای جرائم اقتصادی در تهران، گروهی از مالباختگان پروژه آفتاب ری در مقابل دادسرای شهر ری، جمعی از مرغداران مرغ گوشتی در مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در تهران و شماری از حواله‌داران شرکت های پرشین خودرو، رامک خودرو، سیف خودرو و کارما با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان کارگران چند شرکت شاغل در پتروشیمی بوشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مجدداً دست به اعتصاب زدند.هرانا/۲۶ مهرماه

۱۷:شماری از کارگران کارخانه سبلان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند. همچنین روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه، جمعی از فعالین حقوق زنان در محل خاکسپاری فائزه ملکی‌نیا در روستای دولت آباد (کورکوره) از توابع شهرستان سنندج، تجمع کرده و خواستار تغییر قوانین ضد زن در کشور شدند.هرانا/۲۹ مهرماه

حوادث کارگری :

۱:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان نایین واقع در استان اصفهان حین انجام کار بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.هرانا/ ۱ مهرماه

۲:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان ساوه واقع در استان مرکزی حین انجام کار بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.هرانا/۱ مهرماه

۳:مرد۳۴ ساله ساوه ای درهنگام نظافت در محل کار در یک شرکت صنعتی در ساوه، دچار برق گرفتگی شد و به کام مرگ فرو رفت.هرانا/۱ مهرماه

۴:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهر قنوات واقع در استان قم حین انجام کار جان خود را از دست داد.هرانا/۳ مهرماه

۵:به دنبال برخورد یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران یک کارخانه کاشی در اردکان با یک دستگاه سواری، ۱۰ نفر زخمی شدند. هرانا/۹ مهرماه

۶:سقوط از ارتفاع جان کارگر ی را در هشتگرد گرفت منابع کارگری در استان البرز از مرگ یک کارگر ساختمانی حین انجام کار بر اثر سقوط از ارتفاع طبقه دوم خبر دادند.هرانا/۱۰ مهرماه

۷:در پی واژگونی تراکتور در یک مزرعه کشاورزی در یکی از روستا‌های شهرستان دلیجان، راننده ان که یک مرد ۶۶ ساله بود، جان خود را از دست داد.رکنا/۱۱ مهرماه

۸: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در تهران حین انجام کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۶ مهرماه

۹: دو کارگر اهل شهرهای جوانرود و پیرانشهر در حین کار و در اثر سوانح کاری جانشان را از دست دادند.هه نگاو: ۹مهرماه

۱۰:یک کارگر بر اثر سقوط از دیوار یک ساختمانی که با دستگاه پیکور مشغول تخریب آن بود، در خیابان ولیعصر نیشابور جان خود را از دست داد.هرانا/۱۱ مهرماه

۱۱:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در نیشابور حین انجام کار بر اثر سقوط از دیوار یک ساختمان در حال تخریب جان خود را ازدست داد.هرانا/۱۰ مهرماه

۱۲:مینی‌بوس حامل کارگران نیروگاه شهید رجایی استان قزوین در لاین شمالی محورآزادراه کرج به قزوین دچار سانحه شد و ۱۲ نفر از سرنشینان آن مصدوم شدند.هرانا/۱۴ مهرماه

۱۳: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در اصفهان حین انجام کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۱۳ مهرماه

۱۴: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در ساوه حین انجام کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۱۴ مهرماه

۱۵: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر شرکت پارس خودرو که پیشتر در اثر سقوط از ارتفاع مصدوم شده بود، امروز دوشنبه ۱۲ مهر، به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان ابن سینای تهران جان خود را از دست داد.هرانا/۱۲ مهرماه

۱۶:طی روزهای اخیر، ۴ کارگر از جمله یک کودک کار در شهرهای زاهدان و شیراز، بصورت جداگانه در حین کار دچار حادثه شدند. طی این حوادث یک کارگر مصدوم و سه کارگر دیگر جان خود را از دست دادند.هرانا/۱۶ مهرماه

۱۷:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در ساوه حین انجام کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۱۴ مهر ماه

۱۸: ۵ آتش نشان در شهر تبریز، حین عملیات اطفاء حریق دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.هرانا/۱۵ مهرماه

۱۹:گیر کردن دست یک کارگر فروشگاه در دستگاه بالابر باعث مصدومیت وی شد.هرانا/۱۸ مهر ماه

۲۰: طی دو روز اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای اصفهان و راسک دچار حادثه شدند. طی این حوادث یک کارگر جان خود را از دست داد و یک کارگر دیگر دچار مصدومیت شد .هرانا/۲۱ مهرماه

۲۱:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان باخرز واقع در استان خراسان رضوی حین انجام کار دچار حادثه شده و قطع عضو شد.هرانا/۲۳ مهر ماه

۲۲: طی روزهای اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در شهرهای سقز، یزد، ساری و سیاهکل دچار حادثه شدند. طی این حوادث سه کارگر جان خود را از دست داده و دو کارگر دیگر دچار مصدومیت شدند.هرانا/۲۴ مهرماه

۲۳:، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان باخرز واقع در استان خراسان رضوی حین انجام کار دچار حادثه شده و قطع عضو شد.هرانا/۲۳ مهرماه

۲۴:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهر باباحیدر واقع در استان چهارمحال و بختیاری حین انجام کار دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند.هرانا/۲۴ مهر ماه

۲۵:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در اهواز حین انجام کار دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد.هرانا/۲۶ مهرماه

۲۶:یکی از کارگران شرکت نفت و گاز پارس عسلویه واقع در استان بوشهر به دلیل مشکلات معیشتی دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.هرانا/۲۵ مهر ماه

۲۷:یک شهروند اهل شهرستان ثلاث‌باباجانی در حین کار در بیستون در اثر انفجار مین به شدت مجروح شد.هرانا/۲۶ مهرماه

۲۸:فرزند یکی از جان باختگان جنگ ایران و عراق، به دلیل بیکاری و مشکلات معیشتی، در مقابل ساختمان اداره‌کل “بنیاد شهید” استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در یاسوج، خودسوزی کرد.هرانا/۲۷ مهرماه

۲۹:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در کرمان طی حادثه ای در حین کار دچار مصدومیت شد.هرانا/۲۹ مهرماه

 

 

 

 

شهریور مهر موضوع ردیف
41 33 اخبار عمومی 1
2 2 اخراج وتعدیل نیرو 2
27 17 تجمعات 3
26 29 حوادث 4
2 3 بیانیه ها ونامه ها 5
16 25 بازداشت وزندانیان 6
12 6 کولبران وسوختبران 7
5 6 معوقات مزدی 8

 

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از۱۲۰خبرمنتشر شده در ماه مهر  تهیه شده است.

 

.این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کار وکارگر  که از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم ؛ کمپین فعالان بلوچ ؛ جمع آوری گردیده است.

 

همکارانی که خبرهای نقض حقوق کار وکارگر در  شهریور  1400 ارسال کردند عبارتند از رسول عباسی زمان ابادی و مهدی افشار زاده و احسان احمدی خواه و حمید رضایی اذر یانی و مریم افتخار و ارین توسلی و نرگس مباشری فر و پریسا نیکو نظامی و علیرضا امامی و  شکوفه ده بزرگی و داوود وحیدی و ماریا هری و مهرنوش ایمانی چگنی و مصطفی فرج پور و محسن سبزیان و  صادق فرخی قصر عاصمی و اذر ارحمی وهوشنگ شکیبایی

 

1 pings

  1. […] گزارش نقض حقوق کارو کارگر  در مهر ۱۴۰۰ […]

دیدگاه‌ها غیرفعال است.