گزارش نقض حقوق کار و کارگر در اسفند ۹۸

گزارشگران : رویا ملائی بیجارپسی  ، داوود وحیدی ، رسول عباسی زمان ابادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

باتوجه به اوضاع شدیدا امنیتی و نقض شدید حقوق بشر در ایران، از سویی سانسور و سرکوب فعالین و رسانه های غیر وابسته و از سوی دیگر پوشش ندادن و یا کوچک شمردن مشکلات از جمله مشکلات معیشتی، فقر، بیکاری، نابرابری، فقدان آزادی های اولیه، که یکی از بخشهای لاینفک و جدانشدنی آن که بدون شک بدنه اصلی تمامی جوامع الالخصوص ایران بشمار میآید اصناف، مشاغل، کار و کارگران ست که توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران و قوانینشان موجبات نقض کلی حقوق شان گشته است؛ ازینرو گزارش مذکور حداقل نقض حقوق کار و کارگر که نهایتا بیست الی سی درصد آن میباشد.

اخبار کارگران

  1. جمعی از معلمان با پیوستن به کمپینی خواستار افزایش حداقل 50 درصدی حقوق شدند.به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از معلمان سراسر کشور با پیوستن به کمپینی خواستار افزایش 50 درصدی حقوق در سال بعد شدند. ایلنا/۹ اسفند.
  2. با وجود مصوباتی که کمیسیون تلفیق مجلس در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال آینده داشت با رد لایحه بودجه در صحن علنی، وضعیت حقوق مشخص نشد و به نظر می‌رسد بار دیگر از پرحاشیه‌ترین بحث‌های بودجه باشد؛ افرایش ۱۵ درصدی، حداقل ۲.۸ میلیونی، رشد پلکانی و حتی یکسان از سناریوهای مطرح و حتی مصوب بود که فعلا بلاتکلیف باقی مانده است. ایلنا/۹ اسفند.
  3. کارگران معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان از کمبود امکانات بهداشتی در این واحد معدنی گلایه می‌کنند اما مسئول ایمنی کارگاه می‌گوید: با تهیه مواد ضدعفونی تمام بخش‌های بهداشتی همه واحدهای معدن البرز شرقی را ضدعفونی کرده‌ایم و دستکش و ماسک نیز بین بیش از دو هزار کارگر توزیع شده است. ایلنا/۱۰ اسفند.
  4. شهرام جمالی با انتقاد از رقم افزایش حقوق و مستمری در سال بعد، وظیفه‌ی تغییر مختصات لایحه بودجه را برعهده‌ی نمایندگان دانست و گفت: تغییر پایه‌های مالیاتی، بر مبنای عدالت صورت نگرفته است.ایلنا/۱۲ اسفند.
  5. ریس انجمن صنفی کارگری کارگران نساجی«ایران پوپلین» رشت با انتقاد از افزایش قیمت کالاهای بهداشتی و شوینده با شیوع بیماری کرونا، خواستار نظارت بیشتر مسئولان دولتی در این زمینه شد و گفت: همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان گیلان توان پرداخت هزینه مواد ضدعفونی‌کننده را ندارند به همین دلیل هنور محل کار کارگران را ضدعفونی و گندزدایی نکرده‌اند. ایلنا/۱۲ اسفند.
  6. غلامرضا خوالگر گفت: سهم واقعی کارگران از رشادت‌های آنها یک لقمه نان و پنیر بیشتر نبوده و امروز هم با شیوع ویروس کرونا، مظلومیت کارگران، پرستاران و کادر درمان بیش از پیش مشهود شده است. ایلنا/ ۱۲ اسفند.
  7. جمعی از کارگران فلزکار در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور، خواستار رعایت اصول ایمنی در کارگاههای بزرگ شدند. ایلنا/ ۱۲ اسفند.
  8. به گزارشات منتشره روز شنبه 17 اسفندماه،جمعی از پرستاران در مشهد در اعتراض به نبود امکانات در بیمارستان ها از کار خود انصراف دادند.ایلنا/۱۷ اسفند.
  9. بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه کارگران در بحث شیوع بیماری کرونا متضرر شدند گفت: به خاطر شرایط اقتصادی پیش آمده با این بیماری ،حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران بدون دریافت عیدی، سنوات و پاداش پایان خدمت به استقبال بهار می روند.ایلنا/۱۸ اسفند.
  10. نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی را متوقف و هزاران کارگر فصلی این صنعت را خانه‌نشین کرده است . ایلنا/۱۹ اسفند.

اخراج . تعدیل

  1. کارگران نیشکر هفت تپه میگویند که حراست این مجتمع درخواست کرده که تمدید قرارداد کارگران هفت تپه، منوط به تایید حراست باشد.به گفته‌ی کارگران، تاکنون تنها مدیران ۲۰ بخش مختلف شرکت در مورد تمدید شدن یا نشدن قرارداد کارگران پس از پایان مهلت آنها، اظهارنظر می‌کردند ولی حالا حراست مجموعه هم باید در مورد آن نظر خود را اعلام کند.  به گفته معترضان، این کار موجب می‌شود که دست حراست شرکت هم در تمدید شدن یا نشدن قراردادها بازشود. آنها افزودند، این تصمیم به ویژه امنیت شغلی کارگرانی که در اعتراضات مسالمت آمیز صنفی شرکت کنند را به خطر می اندازد.26 اسفند پیام
  2. بنا بر گزارش منتشره، مسئولین شرکت فولاد اهواز از شیفت شبکار شب 19 اسفندماه، شرکت را تا اطلاع بعدی تعطیل اعلام کرده اند.خبرها حاکی از اینست که این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که طی روزهای گذشته زمزمه اعتصاب در میان چندهزار کارگر این مجتمع جریان داشت و کارگران طی جلساتی تصمیم داشتند در اعتراض به نبود امکانات پیشگیری از کرونا و برای حفظ جان خود دست به اعتصاب بزنند.
  3. نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی را متوقف و هزاران کارگر فصلی این صنعت را خانه‌نشین کرده است.کارگران ساختمانی نسبت به عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت معیشتی خود در زمان شیوع ویروس کرونا معترض هستند. گفته می شود به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی متوقف و هزاران کارگر فصلی این صنعت، کنج خانه بیکار نشسته‌اند. این کارگران از دولت می خواهند که در آستانه سال نو در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از آنها حمایت کند . پیام 19 اسفند
  4. روز شنبه 17 اسفند ماه شماری از کارگران واحدهای مختلف که به دلیل شیوع کرونا از کار بیکار شده با برپایی تجمع در محل کار خود  خواهان تعیین تکلیف سریع دولت نسبت به بهره گیری ازبیمه بیکاری شدند.شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی تعدادی از واحدها از قبیل هتل‌ها، مراکز گردشگری و ورزشی  و بیکاری کارگران شده است. این کارگران خواهان تعیین تکلیف دولت با بهره گیری از بیمه بیکاری هستند و در همین راستا تجمعاتی در مقابل نهادهای مختلف رژیم و محل کار خود  برپا کرده اند. 17 اسفند پیام

اخبار تجمعات کارگران

  1. جمعی از پرسنل بیمارستان الزهرا اصفهان روز شنبه 3 اسفند ماه در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود در محوطه داخلی این مرکز درمانی دست به تجمع زدند.سایه/۳ اسفند.
  2. جمعی از کارگران نی‌بر مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به آنچه کسر دو روز حقوق در فیش دی ماه خود می‌خوانند، مقابل دفتر مجتمع، تجمع اعتراضی برگزار کردند.ایلنا/۴ اسفند.
  3. روز دوشنبه 5 اسفندماه،کارگران بخش عمران و ‌برق منطقه 2 شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد معوقه خود دست به تجمع زدند.ایلنا /۵ اسفند
  4. امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه، جمعی از کارگران بازنشسته شرکت فرنخ و مه ‌نخ در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان استانداری قزوین دست به تجمع زدند. ایلنا/ ۱۰ اسفند.
  5. امروز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه، حدود ۱۸۰ تن از کارکنان شرکت رامپکو ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله دریافت حقوق‌ ها به صورت علی الحساب، عدم دریافت عیدی و سنوات و همچنین عدم تمدید قراردادها در آستانه سال جدید دست به تجمع زدند. فارس/۱۴ اسفند..
  6. اعتراض کارگران شهرداری تهران، کارگران دکل های حفاری نفت، کارگران خودرو سازی تهران، کارگران عسلویه و کنگان، کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان و کارکنان اداری ساختمان مرکزی وزارت نفت نسبت به نبود امکانات بهداشتی کافی برای مقابله با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.ایلنا/۱۵ اسفند.
  7. کارگران بخش خدمات مترو تهران روز شنبه ۱۷ اسفند ماه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر تهران کردند. ایلنا/۱۷ اسفند
  8. شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی تعدادی از واحدها از قبیل هتل‌ها، مراکز گردشگری و ورزشی و بیکاری کارگران شده است. این کارگران خواهان تعیین تکلیف دولت با بهره گیری از بیمه بیکاری هستند و در همین راستا تجمعاتی در مقابل نهادهای مختلف رژیم و محل کار خود  برپا کرده اند.پیام/۱۷ اسفند
  9. برای چندمین بار جمعی از کارگران بخش خدماتی مترو تهران نسبت به عدم پرداخت معوقات مزدی خود مقابل شورای شهر و شرکت بهره برداری مترو دست به تجمع زدند. ایلنا/۱۷ اسفند.
  10. کارگران مستغلات و فضای سبز منطقه عملیاتی نار و کنگان روز شنبه 17 اسفند ماه نسبت به عدم پرداخت 15 روزحقوق بدنبال جابجایی شرکت های پیمانکاری اعتراض کردند.ایلنا/ ۱۷ اسفند.
  11. شماری از کارگران معدن طلای آق دره در اعتراض به نبود امکانات پیشگیری از بیماری کرونا دست به تجمع زدند.پیام/۱۹ اسفند.
  12. جمعی از کارگران کارخانه فولاد دامغان بدنبال شیوع ویروس کرونا و ابتلاء هشت تن از کارگران به این ویروس دست به اعتراض زدند. ایلنا/۲۲ اسفند.
  13. جمعی از کارگران شرکت لوازم خانگی پارس استان قزوین نسبت به وضعیت غیر بهداشتی این کارخانه اعتراض کردند.پیام/۲۳ اسفند.
  14. جمعی از معلمان حق التدریسی تهران با برپایی تجمعی خواستار پرداخت کامل معوقات خود قبل از فرا رسیدن سال نو شدند.ایلنا/۲۳ اسفند.
  15. برای دومین روز متوالی جمعی از کارگران کارخانه شیشه قزوین در اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تجمع کردند.پیام/۲۵ اسفند.
  16. کارگران کوره های آجرپزی حومه تهران با برپایی تجمعی به دلیل شیوع کرونا  خواستار تعطیلی محل کار خود شدند. پیام/۲۴ اسفند.
  17. نزدیک به ۳۵۰۰ کارگر معدن صنایع آهن و فولاد در اعتراض به تعطیل نشدن شرکت های فولاد و معدن در سیرجان واقع در استان کرمان، بعلت شیوع بیماری کرونا، دست به اعتصاب زدند.ایلنا/۲۵ اسفند.
  18. کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن مناطق اصفهان، اسلامشهر و رباط کریم تهران،خراسان‌‌‌‌‌‌‌، زاگرس، لرستان، هرمزگان و کارخانجات کرج و اندیشمک تاکنون بارها در محل کار خود دست به تجمع زده اند ولی هیچ مقام مسئولی جوابگوی آنها نبوده است.سایه/۲۸ اسفند
  19. جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۵ کرج در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.ایران کارگر./۲۸ اسفند.
  20. ، جمعی ازکارگران پمپ‌ بنزین های تهران برای اعتراض به کار بدون ماسک و دستکش از سوختگیری خودوروها خودداری کردند. ایلنا/۲۸ اسفند.
  21. کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان (موسوم به آبداران) برای اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق وحق بیمه خود مقابل ساختمان شرکت در اهواز دست به تجمع زدند. ایلنا/۲۸ اسفند.
  22. جمعی از کارکنان مترو تهران صبح روز پنج شنبه 29 اسفند ماه برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد عقب‌مانده خود، دست به تجـمع و اعتصاب زدند. سایه/۲۹ اسفند
  23. جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۳ بندر عباس، صبح روز پنج شنبه 29 اسفند ماه، برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه دستمزد، حق بیمه و عیدی خود، دست از کار کشیده و مقابل استانداری این شهر دست به تجمع زدند. ایران کارگر/ ۲۹ اسفند.

اخبار حوادث کارگران

  1. روز پنجشنبه یکم اسفند ماه در یکی از حوادث کار ، علی عطایی یک کارگر اپراتور معدن در هنگام تعمیرات، توسط یک دستگاه لودر زیر گرفته شده و جان خود را از دست داد. ایران کارگر/۱ اسفند.
  2. ساعت ۳ بعدازظهر پنجشنبه یکم اسفند ماه سه نفر از کارگران یک شرکت معدنی در اثر انفجار کپسول گاز مصدوم شدند . ایران کارگر/ ۱ اسفند
  3. یک کارگر معدن آلبلاغ اسفراین در خراسان شمالی دچار حادثه شد.به گزارش ایلنا، کارگر معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین به علت استنشاق گاز حاصل از وسایل گرمایش در چادر نصب شده در معدن، جان خود را از دست داد.ایلنا/۴ اسفند.
  4. ریزش دیواره‌های کانال آب موجب حادثه شد.به گزارش ایلنا، دو نفر از کارکنان امور آب و فاضلاب که در حال حفاری کانال به علت ریزی کانال دچار حادثه شدند.ایلنا/ ۴ اسفند.
  5. به گزارش منتشره، در جریان وقوع سه حادثه جداگانه در خواف و خراسان رضوی و استان البرز دستکم 6 کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار جان خود را از دست دادند.سایه/۴ اسفند.
  6. ۴ آتش‌نشان بابلی در عملیات مهار آتش‌سوزی یک ساختمان تجاری در این شهر مصدوم شدند.ایلنا/۴ اسفند.
  7. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۸ کارگر در شهرهای مشهد، تهران، ساری و سبزوار دچار حادثه شدند. در این حوادث ۵ کارگر مصدوم شدند و ۳ کارگر دیگر نیز جان خود را از دست دادند. ایلنا/۵ اسفند.
  8. یک کارگر صبح امروز در کارخانه فولاد سمنان بر اثر فوران و پاشیدن مواد مذاب دچار سوختگی شد. ایلنا/۶ اسفند.
  9. دو کارگر ساختمانی حین نصب حلب در پشت بام یک ساختمان در شهر آستانه اشرفیه به دلیل سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد‌ند. ایلنا/۶ اسفند.
  10. ۴ آتش‌نشان بابلی در عملیات مهار آتش‌سوزی یک ساختمان تجاری در این شهر مصدوم شدند. ایلنا/ ۶ اسفند.
  11. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۹ کارگر در شهرهای تبریز، آستانه اشرفیه، بردسکن و مبارکه دچار حادثه شدند. در این حوادث یک کارگر مصدوم شد و ۸ کارگر دیگر نیز جان خود را از دست دادند. ایلنا/۶ اسفند.
  12. فرمانده انتظامی شهرستان “البرز” خاطرنشان کرد: در بررسی این حادثه که در محمدیه پشت دانشگاه البرز رخ داده بود، مشخص شد فردی بر اثر شکسته شدن تخته حمل بار از بالای جرثقیل سقوط و متاسفانه جان خود را از دست داده است. ایلنا/۱۰ اسفند.
  13. پنج کارگر افغان که در حادثه‌ی آتش‌سوزی یک گلخانه در مبارکه اصفهان، جان خود را از دست دادند، ایلنا/ ۱۰ اسفند.
  14. یک کارگر آبادانی در چاه فاضلاب سقوط کرده و جان داد.به گزارش ایلنا، یک کارگر آبادانی به علت سقوط در چاه فاضلاب جان باخت. این کارگر ۳۵ ساله ظهر امروز در چاه فاضلابی در شهرک دریا آبادان سقوط کرد و طی عملیات امدادی از چاه بیرون کشیده شد. این کارگر به علت استنشاق گاز سمی فوت کرده بود. ایلنا/۱۲ اسفند.
  15. ، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در آبادان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. ایلنا/۱۲ اسفند.
  16. روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۸ کارگر در دو حادثه جداگانه در شهرهای تایباد و دشتستان دچار حادثه شدند. طی این حوادث، ۷ کارگر مصدوم شدند و یک کارگر جان خود را از دست داد.ایلنا/۱۴ اسفند.
  17. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهر اصفهان دچار مصدومیت شد.ایلنا/۱۶ اسفند
  18. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر ساختمانی در شهرستان ساری در پی سقوط از ارتفاع، دچار مصدومیت شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.ایلنا/۱۸ اسفند.
  19. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۴ کارگر از جمله یک آتش نشان طی دو حادثه در شهرستان های قروه و رفسنجان دچار مصدومیت شدند.هرانا/۱۸ اسفند.
  20. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر معدن در شهرستان گناباد در پی سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست داد. پیام/۲۱ اسفند.
  21. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر در شهرستان پیشوا واقع در استان تهران، در پی ریزش یک ساختمان جان باخته و مصدوم شدند.پیام/۲۲ اسفند.
  22. در جریان وقوع سه حادثه کاری جداگانه در تهران و اصفهان دستکم ۵ کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار دچار حادثه شدند.ایلنا/۲۳ اسفند.

بیانه و نامه ها  

  1. جمعی از کارگران فلزکار در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، نگرانی‌های خود بابت امکان گسترش ویروس کرونا در میان کارگران نفتی و صنعتی را مطرح کردند. آنها ضمن تاکید بر نگرانی‌های خود بابت کارگران پیمانکاری جنوب، یادآوری کردند که تامین بهداشت و امنیت جانی کارگران برعهده کارفرمایان است و نظارت بر این امر، وظیفه دولت است. 12 اسفند ایلنا
  2. جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد طومار اعتراضی در مورد عدم افزایش ۳۰ درصد حق جذب به حقوق کارگران را در دبیرخانه شهرداری تهران ثبت کردند.در این طومار کارگران تاکید کرده‌اند، هیچ اعتراضی نسبت به افزایش حق جذب کارکنان شهرداری که آنان نیز قشر حقوق بگیر و محروم هستند ندارند و باید افزایش مزد آنان و سایر مزد بگیران برای زندگی شرافت‌مندانه بیش از این افزایش یابد اما نسبت به عدم تعلق افزایش حق جذب به حقوق کارگران اعتراض دارند. در پایان کارگران اعلام کرده‌اند برای رسیدن به خواسته بحق خود هرگونه اعتراض جمعی مسالمت آمیز را برای خود محفوظ می‌دارند.​ ایلنا 15 اسفند
  3. کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به ممانعت از اعزام به مرخصی محمد حبیبی اعلام کرد.در بخشی از این بیانیه با اشاره به مخالف مسئولین با مرخصی محمد حبیبی آمده است: “این مخالفت در حالی است که از حدود دو هفته پیش در سالن شماره دو اندرزگاه دو تیپ پنج زندان تهران بزرگ موارد ابتلا به کرونا اعضای یک اتاق شناسایی شده و آنها را از بند خارج نموده‌اند و جان محمد حبیبی با توجه به مشکلات ریوی مزمن در معرض خطر جدی است”.هرانا

زندان و بازداشت  

  1. طارق کعبی شهروند اهل شوش و شاغل در شرکت هفت تپه و از خانواده زندانیان سیاسی به علت نامشخص بازداشت شد.به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام نیروهای اطلاعات ساعت ۱ نیمه شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه۹۸ به محل کار وی در شرکت هفت تپه مراجعه کرده و او را بازداشت نمودند. 11 اسفند
  2. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل ازصفحه اینستاگرام اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده علی رغم شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور، مقام‌های قضایی همچنان با مرخصی جعفر عظیم زاده کارگر زندانی محبوس در زندان اوین مخالفت می‌کنند. 20 اسفند

کولبران و کاسبکاران  

  1. «کروناویروس» خیلی از مشاغل را از رونق انداخته و کارگران بسیاری را بیکار کرده است؛ این درحالی‌ست که تجهیزات بهداشت فردی به راحتی گیر کارگران نمی‌آید مرز کولبری «ته ته» که نزدیک مریوان است، توسط نیروهای انتظامی ایران و کردستان عراق، از دو سمت محصور و بسته شده است و کولبرانی که پیش از این با عبور از مرز به سختی امرار معاش می‌کردند، حالا بیکار و بی‌روزی مانده‌اند.
  2. به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، طی روزهای گذشته، در پی تیراندازی نیروهای سپاه در ارتفاعات مرزی شهرستان سلماس به سوی گروهی از کولبران، یک کولبر به شدت زخمی شد.این کولبر که هویت او “علی مامل” احراز شده است، از ناحیه‌ی پشت به شدت زخمی شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی ارومیه منتقل شده است.12 اسفند
  3. روز یکشنبه ۴ اسفند ۹۸، یک کولبر به نام ذکریا معطر ١٧ ساله اهل مریوان بر اثر سقوط از گردنه ته‌ته هورامان به شدت زخمی شده است.این کولبر در حین کولبری دچار این حادثه شد و هم‌اکنون در بیمارستان مریوان بستری است و پروسه درمان و مداوای خود را طی می‌کند. ۴ اسفند هرانا
  4. روز شنبه سوم اسفندماه ۹۸ یک کولبر جوان به نام سیوان سیفی ٢١ ساله اهل روستای یوژنان شهرستان سروآباد بر اثر سقوط از گردنه ته‌ته هورامان به شدت زخمی شد و سپس به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستان کوثر جان باخت. ۳ اسفند

معوقات مزدی

  1. ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران خدماتی شهرداری رشت/ شیوع کرونا نگرانی‌ها را تشدید کردمشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه مجموعه کارگران خدماتی شاغل در شهرداری رشت در استان گیلان در حالی هنوز ادامه دارد که این کارگران نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند. منابع کارگری در رشت گزارش دادند؛ حدود 5 هزار نفر در واحد خدماتی مناطق پنچ‌گانه شهرداری رشت به صورت پیمانی مشغول کارند که دست‌کم ۲ تا ۳ ماه حقوق معوقه طلب دارند.
  2. روز شنبه ۱۰ اسفند ماه، جمعی از کارگران بازنشسته شرکت فرنخ و مه ‌نخ در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان استانداری قزوین دست به تجمع زدند. 10 اسفند ایلنا
  3. ، روز شنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۸، جمعی از کارگران بازنشسته شرکت فرنخ و مه ‌نخ در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.یکی از کارگران بازنشسته این شرکت در این خصوص گفت: “مدت یک سال است بازنشسته شده اما متاسفانه هنوز موفق به اخذ مطالبات‌مان از این شرکت نشده‌ایم که مبلغ آن نیز به ۹۵ میلیون تومان می‌رسد و مشخص هم نیست این مطالبات چه زمانی پرداخت شود”. ایلنا
  4. روز شنبه ۱۰ اسفند ماه، کارگران شاغل در شرکت صنایع آذرآب اراک از عدم پرداخت دستمزد دی و بهمن ماه خود خبر دادند. به نقل از ایلنا، دو ماه معوقه مزدی کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک هنوز پرداخت نشده است.این کارگران با اعلام این خبر گفتند: “کارفرما طی هفته‌های قبل تنها عیدی را پرداخت کرده و کارگران هنوز دستمزد ماه‌های دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که کمتر از یک ماه قبل کارگران دستمزد آذر ماه‌شان را گرفته‌اند”.
  5. روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه، حدود ۱۸۰ تن از کارکنان شرکت رامپکو ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله دریافت حقوق‌ ها به صورت علی الحساب، عدم دریافت عیدی و سنوات و همچنین عدم تمدید قراردادها در آستانه سال جدید دست به تجمع زدند. به نقل از فارس، روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸، با گذشت بیش از ۱۷ ماه از آخرین پرداختی حقوق ۱۸۶ تن از کارگران شرکت رامپکو در ایلام، این کارکنان برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند هرانا
  6. روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸، کارگران شرکت هپکو و کارگران ابنیه فنی راه‌آهن اراک از معوقات مزدی خود و تعدادی از همکارانشان خبر دادند. همچنین کارگران شهرداری آبژدان طی ۱۴ ماه گذشته حقوق و مزایا و در ۶ ماه گذشته حق بیمه خود را دریافت نکرده اند.به نقل از فارس، کارگران شهرداری آبادان ۱۴ ماه حقوق و ۶ ماه بیمه پرداخت نشده دارند. ایلنا
  7. کارگران بخش خدمات مترو تهران روز شنبه ۱۷ اسفند ماه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر تهران کردند.کارگران بخش خدمات مترو تهران که شمار آنها حدود ۱۰۰ تن برآورد شده است، برای اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق و مطالبات‌شان، دست به تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر تهران و ساختمان شرکت بهره‌برداری مترو تهران زدند. پیام
  8. کارگران شاغل در شرکت رامپکو ایلام و شهرداری الوند در آستانه سال جدید شمسی، از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند..این کارگران که تعداد آنها حدود ۱۹۰ نفر است، می‌گویند در یک سال گذشته، دستمزد ما فقط به صورت علی‌الحساب پرداخت شده و اکنون چندین ماه معوقات مزدی پرداخت نشده داریم / پیام
  9. روز شنبه 17اسفند ماه برای چندمین بار جمعی از کارگران بخش خدماتی مترو تهران نسبت به عدم پرداخت معوقات مزدی خود مقابل شورای شهر و شرکت بهره برداری مترو دست به تجمع زدند
  10. کارگران مستغلات و فضای سبز منطقه عملیاتی نار و کنگان روز شنبه 17 اسفند ماه نسبت به عدم پرداخت 15 روزحقوق بدنبال جابجایی شرکت های پیمانکاری اعتراض کردند.این کارگران می گویند، با اتمام قرارداد شرکت پیمانکاری قدیم در پایان آبان ماه و شروع بکار با تاخیر شرکت پیمانکاری جدید در نیمه آذرماه 97، حقوق نیمه اول آذر با وجود وعده مدیران نار و کنگان تاکنون پرداخت نشده است. شنبه 17 اسفند
  11. روز شنبه 17 اسفندماه، کارگران شهرداری الوند در آستانه سال نو در اعتراض به وصول‌نشدن طلب مزدی خواستار دریافت بخشی از مطالبات معوقه خود برای تامین خرج و مخارج مربوط به خود و خانواده‌هایشان شدند.به گزارشات منتشره، در شهرداری الوند که یکی از شهرستان‌های استان قزوین است نزدیک به ۳۰۰ کارگر خدماتی وفضای سبز به صورت قرار دادی و پیمانکاری مشغول کارند که در روزهای پایانی سال نگران تامین نیازهای خانواده‌های خود برای نوروز هستند
  12. شانزده تن از کارگران کارخانه «قند و تصفیه شکر اهواز» از پرداخت نشدن معوقات مزدیشان طی ۴ ماه به همراه عیدی پایان سال خبر دادند. به گفته این کارگران، علاوه بر دستمزد، حق بیمه آنان نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است از مجموع کارگران شاغل در کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز، بعد از اعلام تعطیلی این کارخانه در تیر ماه سال ۸۷، تنها ۱۶ نفر باقیمانده‌اند که به دنبال پرداخت سختی کار خود برای بازنشستگی هستند.ایلنا 20 اسفند
  13. روز جمعه ۲۳ اسفندماه جمعی از معلمان حق التدریسی تهران با برپایی تجمعی خواستار پرداخت کامل معوقات خود قبل از فرا رسیدن سال نو شدند.این معلمان در جریان تجمع خود اعلام کردند که دولت باید حقوق آنها را به صورت کامل پرداخت و حق بیمه‌هایشان را نیز باید کامل به حساب تامین اجتماعی واریز کند. در همین خصوص یکی از معترضان می گوید، حالا که مدارس نزدیک به دو هفته است تعطیل شده و قرار است تا عید نوروز تعطیل بماند، باید دولت دستمزد آنها را کامل پرداخت کند. خواسته آنها این است که در این بحران کرونا به فکر معیشت معلمان باشند و دستمزد اسفند ماه را کامل بپردازند.۲۳ اسفندماه پیام
  14. کارگران معدن فولاد سیرجان از روز یکشنبه 25 اسفند ماه تاکنون در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به اعتصاب زده اند.به گفته این کارگران که تعداد آنها نزدیک به سه هزار و 500 نفر می باشد علیرغم تعطیلی معدن به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا و نزدیک شدن به سال جدید اما کارفرمای این معدن از پرداخت چندین ماه دستمزد معوقه آنها خودداری می ورزد
  15. بنا به گزارشات منتشره،هزاران کارگر شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس) دو ماه و نیم است که حقوق و عیدی دریافت نکرده اند.کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن مناطق اصفهان، اسلامشهر و رباط کریم تهران،خراسان‌‌‌‌‌‌‌، زاگرس، لرستان، هرمزگان و کارخانجات کرج و اندیشمک تاکنون بارها در محل کار خود دست به تجمع زده اند ولی هیچ مقام مسئولی جوابگوی آنها نبوده است.
  16. روز چهارشنبه ۲۸ اسفند ماه جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۵ کرج در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.کارگران با برپایی این تجمع در محوطه شهرداری خواستار پرداخت ۲ ماه دستمزد معوقه شدند. آنها همچنین اعلام کردند علاوه بر دو ماه دستمزد، شهرداری تاکنون عیدی و پاداش پایان سال کارگران را پرداخت نکرده است.
  17. روز چهارشنبه 28 اسفند ماه کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان (موسوم به آبداران) برای اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق وحق بیمه خود مقابل ساختمان شرکت در اهواز دست به تجمع زدند.برپایه گزارش منتشره، 3 تا 6 ماه دستمزد، حق بیمه و مطالبات دیگر 1800 کارگر شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان تاکنون پرداخت نشده است.
  18. جمعی از کارکنان مترو تهران صبح روز پنج شنبه 29 اسفند ماه برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد عقب‌مانده خود، دست به تجـمع و اعتصاب زدند.گفتنی است که این کارکنان از روز هفتم اسفند ماه، در مکان‌های مختلف دست به تجمع زده و خواستار دریافت کلیه دستمزدهای پرداخت‌نشده خود قبل از رسیدن سال نو شده‌اند.
  19. جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۳ بندر عباس، صبح روز پنج شنبه 29 اسفند ماه، برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه دستمزد، حق بیمه و عیدی خود، دست از کار کشیده و مقابل استانداری این شهر دست به تجمع زدند.کارگران معترض شهرداری منطقه ۳ بندر عباس با بیان اینکه قول و قرارهای مسئولان برای کارگران تنها در حد وعده باقی مانده است، افزودند:‌ “پیش از این نیز با برپائی تجمع مقابل نهادهای مختلف دولتی خواستار پرداخت دستمزد عقب‌مانده خود شده بودند؛ تاکنون موفق به دریافت دستمزدهای خود نشده‌اند.
  20. روز پنجشنبه 29 اسفندماه،جمعی از کارگران جهاد نصر از عدم پرداخت چندین ماه حقوقشان در آستانه سال نو خبر دادند.مدیر روابط عمومی جهاد نصر با بیان اینکه معوقات کارگران پرداخت نشده است اظهار داشت: به دلیل اینکه کار  شرکت،پیمانکاری است و این شرکت  طلب قابل توجهی از استانداری راه  شهرسازی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی دارد تا مطالبات جهاد نصر توسط این ارگان ها پرداخت نشود ما هم توان پرداخت معوقات را نداریم.

ردیف عنوان تعداد نفر مورد
1 اخبار عمومی 10
2 اخراج و تعدیل 3
3 تجمعات 21
4 حوادث 22
کشته 52
زخمی 18
5 ایمنی محیط
6 بیانیه ها و نامه ها 3
7 بازداشت و زندان 2 2
8 کولبران،سوختبران 3 3
کشته 2
زخمی 1
9 معوقات مزدی 20

 

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و روبا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

و با تشکر از زحمات جناب اقای محمد ابوطالبی در تهیه و ارسال اخبار

منابع برگرفته از: هه نگاو، پیام، هرانا، اتحاد، رکنا، آسو نیوز، خبرگزاری مهر، رادیو زمانه، نه به زندان نه به اعدام، رادیو فردا، بولتون کارگری، کانال کارگران نیشکر هفت تپه، سازمان مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حصارنیوز، دانشجو آنلاین، ایلنا، ایسنا، خبرگزاری فارس،کمپین فعالین بلوچ، ایرنا، مانیتور حقوق بشر،نگام،تسنیم،اعتماد،ایران کارگر،همچنین منتشر شده در سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر)

برای بازدید بیشتر از وقایع کار و کارگران  به https://kar-kargar.bashariyat.org/مراجعه کنید