اخراج و بیکاری ۵۰ درصد از کارگران فصلی و خدماتی در استان‌های پرخطر از ناحیه کرونا

اخراج و بیکاری ۵۰ درصد از کارگران فصلی و خدماتی در استان‌های پرخطر  از ناحیه کرونا

در آغاز سال جدید، ۵۰ درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های پرخطر از شیوع کرونا ویروس، با بیکاری و اخراج مواجه شده‌اند. دولت، هم باید امکانات بهداشت فردی از قبیل مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و دستکش به رایگان در اختیار خانواده‌های این کارگران قرار دهد و هم باید بسته حمایتِ معیشتی به آنها بدهد؛ در غیر این صورت، علاوه بر «بحران کرونا» با «بحران شدید معاش فرودستان» نیز مواجه خواهیم شد.

مطابق گزارش ایلنا، زمستان سال گذشته برای کارگران سخت بود و با آمدن «کرونا ویروس» سخت‌تر هم شد. در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد کارگران شاغل کشور، فاقد امنیت شغلی هستند و هر روز در ترس از اخراج به سر می‌برند، حجمِ این «بی‌ثبات کاری» با شیوع کرونا و رکود و تعطیلی گسترده پیامدِ آن، به شدت افزایش یافت.

در گزارش ایلنا آمده است که در روزهای اخیر، کارگران بسیاری به خاطر نگرانی از شیوع کرونا، مجبور به ترک کار شدند یا آنها را به ترک ناخواسته کار، اجبار کردند و وقتی در نظر بگیریم که شب عید نگرانی بابت سرنوشت کارگران بیکارشده و خانواده‌های آنها، برجسته‌تر هم شد، خانواده‌های بسیاری در شب عید، بدون درآمد ماندند و نیازهای اولیه معیشتی آنها تامین نشد؛ حالا اگر ترس از ابتلا به کرونا را به این دغدغه‌های معیشتی بیفزاییم، درمی‌یابیم که شب عید بسیار دشواری بر کارگران فصلی، خدماتی و ساختمانی گذشت.

کارگران فصلی به خاطر تعطیلی و رکود کرونا، دچار مشکلات بسیار شده‌اند، برای نمونه، کارگرانی که به صورت عرفی هر ساله در اسفند ماه برای نظافت خانه‌ها، منازل و مجتمع‌ها، دست به کار می‌شوند و اوج درآمدزایی آنها دقیقاً در همین فصل است، به خاطر کرونا، دچار رکود شد و تقاضا برای کارهای خدماتی بسیار کاهش یافت.

بخش اعظمی از این کارگران، از بیمه تامین اجتماعی نیز بی‌بهره هستند و وقتی بیکاری ناگزیر از راه می‌رسد، نه از بیمه بیکاری برخوردارند و نه از حداقل دستمزدی که بتوانند حداقل تا فروکش کردن بحران با آن سر کنند.

کارگران خدماتی نیز شب عید، کارشان را از دست دادند و حجم عظیمی از آنها که بی‌ثبات کار هستند و قراردادهای یک ماهه یا نهایتاً سه ماهه دارند، لاجرم در موقع بحران و تعطیلی و مرخصیِ بدون حقوق، ترس فردا را هم دارند که بحران فروکش ‌کند و دیگر خبری از «کار» نباشد.

همچنین کارگران ساختمانی که بیش از ۵۰ درصد آنها «فصلی کار» هستند و با رکود ناخواسته بخش ساختمان در زمستان سال گذشته، به مدت نامعلومی بیکار شدند؛ بخش قابل توجهی از این کارگران نیز بیمه ندارند و اگر هم بیمه داشته باشند، بازهم در زمانه بیکاری، بیمه به آنها تعلق نمی‌گیرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم در رابطه با آمار بیکاری در قم می‌گوید: «بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کارگران ساختمانی استان قم به دلیل شیوع کروناویروس، بیکار شده‌اند و این بیکاری، ناخواسته بوده است؛ کارفرما به این کارگران گفته است کار تعطیل است و فعلا بفرمایید! لاجرم برای این کارگران در شب عید، دستمزد و حقوقی در کار نیست.»

شوکت به مشکلات باقی کارگران فصلی و خدماتی در استان قم اشاره می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر کارگران ساختمانی که در دوران بیکاری از حقوق و دستمزد بی‌بهره‌اند و شرایط دشواری دارند، بعد از شیوع کرونا، با موج اخراجِ «کارگران خدماتی» مواجه شده‌ایم.»

وی می‌افزاید: «شاید بتوان گفت حدود ۵۰ درصد کارگران خدماتی شاغل در اینگونه مراکز، شب عید ناخواسته اخراج شده‌اند. در واقع صاحبکار به اینها گفته دو ماه یا سه ماه، تعطیلیم، شما بروید و هر زمان اوضاع مثل سابق شد، برگردید.»

وی تاکید می‌کند: «شب عید حداقل ۵۰ درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های پرخطر، با بیکاری و اخراج مواجه شدند؛ دولت، هم باید امکانات بهداشت فردی از قبیل مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و دستکش به رایگان در اختیار خانواده‌های این کارگران قرار دهد و هم باید بسته حمایتِ معیشتی به آنها بدهد؛ در غیر این صورت، علاوه بر «بحران کرونا» با «بحران شدید معاش فرودستان» نیز مواجه خواهیم شد.»ایلنا /۳ فروردین