اخبار نقض حقوق کارو کارگر در خرداد ماه ۱۳۹۹

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و روبا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

باتوجه به اوضاع شدیدا امنیتی و نقض شدید حقوق بشر در ایران، از سویی سانسور و سرکوب فعالین و رسانه های غیر وابسته و از سوی دیگر پوشش ندادن و یا کوچک شمردن مشکلات از جمله مشکلات معیشتی، فقر، بیکاری، نابرابری، فقدان آزادی های اولیه، که یکی از بخشهای لاینفک و جدانشدنی آن که بدون شک بدنه اصلی تمامی جوامع الالخصوص ایران بشمار میآید اصناف، مشاغل، کار و کارگران ست که توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران و قوانینشان موجبات نقض کلی حقوق شان گشته است؛ ازینرو گزارش مذکور حداقل نقض حقوق کار و کارگر که نهایتا بیست الی سی درصد آن میباشد.

اخبار کارگران

۱:امید اسدبیگی متهم ردیف اول پرونده تخلفات ارزی نیشکر هفت تپه ، فاش کرد  که ۲۰۰هزار دلار به همسر استاندار خوزستان داده است.هرانا/۲خرداد.

۲:کارگران پیمانکاری فازهای مختلف پارس جنوبی، کارگرانی که در گرمای بالای ۴۰ درجه بوشهر، همه تخصص، مهارت و جوانی خود را پای صنعت نفت ایران می‌ریزند، از شرایطی که برای‌شان بوجود آمده، رضایت ندارند؛ آنها خواستار تغییر اوضاع هستند.هرانا/۲خرداد.

۳:بیکاری ۴ هزار خانواده کولبران در اورامانات و نابودی معیشت کارگران ساختمانی پیش از آمدن کرونا، کارگران استان‌های مرزی مانند کردستان، با مشکل بیکاری روبرو بودند؛ اما با شیوع ویروس کرونا، اوضاع به مراتب نیز بدتر شد.هرانا/۳خرداد.

۴: پرونده جعفر عظیم زاده، زندانی محبوس در زندان اوین، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد. آقای عظیم زاده روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، در خصوص پرونده ای جدید به بازپرسی دادسرای اوین منتقل و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام شده بود. این فعال کارگری هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین خود است.هرانا/۶ خرداد.

۵:به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول طالب مقدم، فعال کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که امروز، ۱۲ خرداد ماه به اجرای احکام فراخوانده شده بود، برای تحمل مدت حبس به زندان اوین منتقل شد.ایلنا/۱۲خرداد.

۶:جمعی از کارگران پیمانکاری شرکت نفت فلات قاره واقع در جزیره خارک، نسبت به تأخیر در پرداخت دستمزدشان و حق بیمه اعتراض دارند.ایلنا/۱۶خرداد

۷:حیدر قربانی، شهروند ساکن شهرقدس (قلعه حسن خان)، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی وی همراه بوده است.هرانا/۱۸ خرداد.

۸: یک شهروند در فرودگاه “امام خمینی” تهران با پریدن از طبقه دوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. دلیل این اقدام مرد جوان، اخراج از محل کار عنوان شده است.هرانا/۲۰خرداد.

۹:اتحادیه آزاد کارگران ایران»، در اعتراض به صدور حکم ۱۳ ماه زندان علیه «جعفر عظیم زاده»، کارگر محبوس در زندان اوین بیانیه‌ای منتشر کرده است.هرانا/۲۰خرداد.

۱۰: یک کارگر میدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت حقوق ماهیانه از طریق حلق آویزکردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.هرانا/۲۱خرداد.

۱۱:داریوش نیکزاد، کارگر معدن آق دره به دلیل عدم توانایی در پرداخت جزای نقدی جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان شد.هرانا/۲۲خرداد.

۱۲:، یک کارگر جوان در سروستان که به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود قصد پرتاب خود از بالای ساختمان و خودکشی داشت.هرانا/۲۴خرداد.

۱۳:یکی از اعضای شورای شهر کرج از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران شهرداری این شهر خبر داد. همچنین پرسنل سازمان‌های شهرداری یاسوج ۳ تا ۸ ماه مطالبات مزدی دارند.هرانا/۲۶خرداد.

تجمعات کارگران.

۱:جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی گرگان در اعتراض به شرایط استخدامی خود در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، دست به تجمع زدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداوسیما، حدود ۳۰ نفر از معلمان نهضت سوادآموزی گرگان روز پنجشنبه ۱ خردادماه ۱۳۹۹، در مقابل ساختمان آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند.هرانا/۱ خرداد.

۲:روز جمعه ۲ خرداد ماه، کارکنان و کارگران شرکت سیاحتی غار علی‌صدر در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و تعلق نگرفتن بیمه بیکاری پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این محل توریستی، دست به اعتراض زدند.هرانا/۲خرداد.

۳:بیش از۶۰ کارگر اخراجی بخش صنعت و تعمیرونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به بیکاری، مقابل ساختمان مدیریت شرکت دست به تجمع اعتراضی زده وخواهان بازگشت به کار شدند.هرانا/۲ خرداد.

۴:، جمعی از کارگران خدمات شهری بندر امام خمینی در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.هرانا/۱خرداد.

۵:جمعی از کارگران پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به بلاتکلیفی خود در مقابل پالایشگاه تجمع کردند.هرانا/۱۲ خرداد

۶:بنابه گزارش رسیده، جمعی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی خوزستان، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه، با تجمع در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش این استان، دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار تبدیل وضعیت خود شدند.هرانا/۱۳خرداد.

۷:بنا به گزارش رسیده، جمعی از قصابان ایذه که نسبت به تعطیلی کشتارگاه دام این شهرستان معترض بودند، روز شنبه ۱۷ خرداد ماه، جلوی ساختمان شهرداری ایذه دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار بازگشایی کشتارگاه شدند.هرانا/۱۷ خرداد.

۸:کارگران تصفیه خانه آب جاسک درادامه تداوم اعتراضات‌شان نسبت به پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق ماهیانه و ۲ سال سنوات، مقابل شرکت آب و فاضلاب واداره کار شهرستان جاسک دراستان هرمزگان دست به تجمع اعتراضی زدند.ایسنا/۱۸خرداد.

۹:طی روزهای گذشته، شماری از اهالی روستای غوری از توابع بخش مشکان واقع در شهرستان نی ‌ریز در محل معادن در منطقه حفاظت شده بهرام و جمعی از دست فروشان آبادان در خیابان لین یک احمدآباد این شهر در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.هرانا/۲۲خرداد.

۱۰:بنا به گزارش رسیده، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه، اعتراضات خود را از سر گرفتند و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق فروردین و اردیبهشت ماه، دست از کار کشیدند.هرانا/۲۶خرداد.

اخراج و تعدیل کارگران

۱:بیش از۶۰ کارگر اخراجی بخش صنعت و تعمیرونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به بیکاری، مقابل ساختمان مدیریت شرکت دست به تجمع اعتراضی زده وخواهان بازگشت به کار شدند.هرانا/۲خرداد.

۲:مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، از اخراج ۱۵ تن از کارگران شاغل در سایت نفتی بندر فریدون کنار خبر داد. همچنین ۴ ماه دستمزد و ۲ سال عیدی کارگران شاغل در خط و ابنیه فنی راه آهن کرمانشاه پرداخت نشده است.هرانا/۲خرداد .

۳: ۳۵ نفر از کادر اورژانس دزفول که به عدم دریافت معوقات مزدی‌ ۳ ماه گذشته خود اعتراض کرده بودند، از محل کار خود اخراج شده‌اند.هرانا/۶خرداد.

۴:جمعی از کارکنان و کارگران دانشگاه شمال واقع در شهرستان آمل، از اخراج خود از این دانشگاه خبر دادند و خواستار بازگشت به کار شدند. همچنین طی روز های گذشته شرکت مخابرات آذربایجان شرقی با دستکم ۱۴ تن از کارکنان شرکتی قطع همکاری کرده است.هرانا/۲۰خرداد.

حوادث کارگران.

۱:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۱ کارگر در شهرستان هشترود در حین کار دچار مصدومیت شدید شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. هرانا/۲ خرداد

۲:در سایه فقدان ایمنی و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان اردکان بر اثر سقوط در کانال خط انتقال آب دچار مصدومیت شد. همچنین یک کارگر در شهرستان ورامین بر اثر سقوط و ضربه به سر جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. هرانا/۳ خرداد.

۳:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، چهار کارگر و یک آتش نشان در شهرک صنعتی اشترجان واقع در شهرستان فلاورجان استان اصفهان بر اثر وقوع حادثه آتش سوزی در این شهرک صنعتی دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.هرانا/۳ خرداد.

۴:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان رفسنجان در حین حفر چاه، درون چاه سقوط کرده و دچار مصدومیت شد.هرانا/۷ خرداد.

۵: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، سه کارگر در شهرهای اهواز، پاکدشت و رشت دچار حادثه شدند. طی این حوادث یک کارگر مصدوم شد و دو کارگر نیز جان باختند.ایلنا/۶ خرداد.

۶: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در تهران بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.هرانا/۹خرداد.

۷:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای مانه و سملقان، ایلام و کرمانشاه دچار حادثه شدند. در این حوادث ۱ کارگر جان باخته و کارگر دیگر نیز مصدوم شد.هرانا/۱۲خرداد.

۸:دو کارگر ساختمانی هنگام کار دریک ساختمان نیمه‌ساز، به علت نامعلومی به چاهک آسانسور سقوط کرده و به شدت مصدوم شدند.ایلنا/۱۱ خرداد.

۹: آتش سوزی در پالایشگاه تهران و کشته و مجروح شدن دو کارگر بنا به گزارش دریافتی، ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ماه، پالایشگاه تهران دچار آتش سوزی شده و یک کارگر کشته و کارگر دیگری مصدوم شد.هرانا/۱۴خرداد.

۱۰: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، سه کارگر طی حوادثی جداگانه در شهر تهران دچار حادثه شدند. در این حوادث ۱ کارگر جان باخته و دو کارگر دیگر نیز مصدوم شد.هرانا/۱۴خرداد.

۱۱:سە کارگر در شهرهای مختلف کردستان در حین کار و بە دلیل سوانح کاری جانشان را از دست دادند. برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز جمعە ١٦ خرداد ٩٩ (٥ ژوئن ٢٠٢٠)، دو مقنی در حین حفاری چاه آب در شهر بوکان بە دلیل گاز گرفتگی جانشان را از دست دادەاند. هه نگاو/۱۶خرداد.

۱۲:روز جمعه ۱۶ خرداد ماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۸ کارگر در یزد دچار مصدومیت شدند. هرانا/۱۶خرداد.

۱۳:فرمانده انتظامی شهرستان شازند از فوت یک کارگر و مجروح شدن یک کارگر دیگر بر اثر سقوط ناگهانی نوار نقاله دستگاه سنگ شکن در معدنی در شهرستان شازند خبر داد.هرانا/۱۷خرداد.

۱۴:، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو کارگر مقنی در حومه مشهد جان خود را از دست دادند.هرانا/۱۹خرداد.

۱۵:، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در اصفهان، سمنان و تهران دچار حادثه شدند. طی این حوادث دو کارگر مصدوم شده و یک کارگر نیز جان خود را از دست داد.هرانا/۲۱خرداد.

۱۶: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در مشهد، تبریز و اصفهان دچار حادثه شدند. طی این حوادث دو کارگر مصدوم شده و یک کارگر نیز جان خود را از دست داد.هرانا/۲۲خرداد.

۱۷:در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر طی دو حادثه جداگانه در شهرقدس و مشهد مصدوم شدند.هرانا/۲۴خرداد.

۱۸: در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در قم بر اثر حادثه آتش سوزی دچار مصدومیت شدند.هرانا/۲۶خرداد.

زندان و بازداشتی ها

1: تعدادی از کارگران هفت تپه و بازداشت شدگان روز کارگر به زندان نخواهند رفت:خبرگزاری هرانا – مرکز رسانه قوه قضاییه از لغو محکومیت برخی کارگران هفت تپه، تعدادی از بازداشت شدگان روز کارگر و تعدادی از دانشجویان تحت عنوان «عفو رهبری» خبر داد. بر این اساس با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محکومان، موافقت شده و طبق اقدامات سابق قوه قضاییه احتمال میرود درصد ناچیزی از این تعداد مربوط به متهمان امنیتی و سیاسی بوده باشد.

2:خودداری جعفر عظیم زاده، فعال کارگری زندانی از حضور در جلسه دادگاه:خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه، جعفر عظیم زاده، زندانی محبوس در زندان اوین از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد. آقای عظیم زاده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت، در خصوص پرونده ای جدید به بازپرسی دادسرای اوین منتقل و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام و پرونده وی پیشتر به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع داده شده بود. این فعال کارگری هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین خود است.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۹، جعفر عظیم زاده، زندانی محبوس در زندان اوین که می‌بایست جهت شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده، از زندان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اعزام شود، از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

3: رسول طالب‌مقدم جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد: به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول طالب مقدم، فعال کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که امروز، ۱۲ خرداد ماه به اجرای احکام فراخوانده شده بود، برای تحمل مدت حبس به زندان اوین منتقل شد.این کارگر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری محکوم به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال حبس تعزیری، تبعید و احکام مراقبتی دیگر شده بود.

4:بازداشت حیدر قربانی، توسط نیروهای امنیتی در شهرقدس:روز یکشنبه ۱۸ خردادماه، حیدر قربانی، شهروند ساکن شهرقدس (قلعه حسن خان)، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی وی همراه بوده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز یکشنبه ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹، حیدر قربانی، شهروند ساکن شهرقدس (قلعه حسن خان) توسط نیروهای بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ج: کاسبکاران و کولبران

1: کشته و زخمی شدن ۳ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی ارومیه:روز یک ‌شنبه ۴ خردادماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی، دو کولبر زخمی شدند و یک کولبر نیز جان خود را از دست داد.به نقل از کولبر نیوز، امروز یک‌شنبه ۴ خردادماه ۱۳۹۹، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی صومابرادوست و در نزدیکی روستای کوران از توابع شهرستان ارومیه یک کولبر به نام “ارسلان احمدی” جان خود را از دست داد.بر اساس این گزارش، همچنین در جریان این تیراندازی دو کولبر دیگر به نام‌های “توران احمدی” و “رودان احمدی” به شدت زخمی شدند.

2: زخمی شدن ۴ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه و پیرانشهر:طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ خرداد ماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان های بانه و پیرانشهر،۴ کولبر زخمی شدند. به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی چومان از توابع شهرستان بانه یک کولبر زخمی شد.در این گزارش، هویت کولبر زخمی شده، “علی خضرزادە” از اهالی روستای کولکه‌رش علیا از توابع دهستان بریاجی سردشت، عنوان شده است.همچنین بنا بر خبری دیگر، شب پنجشنبه ۸ خردادماه، نیروهای ذکر شده در ارتفاعات مرزی شهرستان پیرانشهر، به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که موجب زخمی شدن ۳ کولبر به نام‌های “کامل قادری”، “کمال گوهری” ٢٣ ساله و “رسول چپلک” شد.

3: مرگ ۲ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی خوی: روز پنجشنبه ۸ خرداد، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، دو کولبر جان خود را از دست دادند.به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹، در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت گروهی از کولبران در منطقه‌ی الند از توابع شهرستان خوی، دو کولبر جان خود را از دست دادتد. در این گزارش هویت این کولبران “محسن درویش‌ زاده” و “ابراهیم جوردیزج” عنوان شده است.

4:قتل یک کولبر در پی حمله نیروهای نظامی به کولبران در نوار مرزی چالدران::بنا به خبر دریافتی، نیروهای هنگ مرزی در چالدران شامگاه سه‌شنبه ۱۳ خردادماه به سوی دسته‌ای از کولبران آتش‌ گشودند و یک کولبر را به قتل رساندند.هویت کولبر جان‌باخته سجاد دالایی میلان، فرزند حبیب و از اهالی روستای «مسجد لوی» اعلام شده است. این کولبر در اثر شلیک مستقیم و از فاصله نزدیک به سینه‌اش توسط نیروهای مرزی، در دم جان‌باخته است.یادآوری می‌شود که شامگاه روز پنجشنبه ۸ خردادماه، ماموران مرزبانی در منطقه مرزی الند شهرستان خوی با شلیک مستقیم به سوی دسته‌ای از کولبران، دو کولبر را به قتل رساندند. نام این دو کولبر کشته شده محسن درویش‌زاده و ابراهیم جوردیزج  و از اهالی روستای کرکوش از توابع بخش صفائیه شهرستان خوی اعلام شده است.از سوی دیگر در همان روز، سه کاسبکار در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در ارتفاعات مرزی پیرانشهر به شدت زخمی شدند.

5: زخمی شدن یک کولبر در ارتفاعات مرزی بانه: روز پنجشنبه ۱۵ خردادماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی به سمت گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی بانه، یک کولبر زخمی شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کولبر نیوز، امروز پنجشنبه ۱۵ خردادماه ۹۹، در جریان شلیک نیروهای نظامی به سمت گروهی از کولبران یک کولبر زخمی شد.هویت این کولبر “علی معارفی و از اهالی روستای نه نور” احراز شده است.بر اساس این گزارش، در پی این تیراندازی این کولبر از ناحیه پا مورد اصابت قرار گرفته و به یکی از مراکز بانه منتقل شده است.

6: کشته و زخمی شدن ۳‌کولبر با شلیک نیروهای نظامی در مرز سردشت و مرگ یک کولبر مجروح:بنا به خبر دریافتی، گروهی از کولبران، روز شنبه ۱۷ خردادماه، هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی در ارتفاعات مرزی گورک نعلین از توابع شهرستان سردشت قرار گرفتند و در نتیجه آن یک کولبر به نام عمر مصلحتی اهل روستای بیلوکه جان باخته و دو کولبر دیگر به نام‌های امید کوشیار اهل بخش وزینه و عبدالرحمان شایقی اهل میرآباد سردشت زخمی شدند.این گروه از کولبران در ارتفاعات مرزی سردشت بدون اخطار هدف تیراندازی نیروهای نظامی ایران قرار گرفتند. کولبران زخمی شده در این حادثه جهت مداوا پزشکی به مراکز درمانی منتقل شدند.یادآوری می‌شود که روز پنجشنبه ۱۵ خردادماه نیز گروهی از کولبران در مرز بانه هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفتند و در پی شلیک این نیروها، یک کولبر به نام علی معارفی اهل روستای ننور از ناحیه پا به شدت زخمی گردید.

 

کشته و زخمی شدن ١٧ کولبر در کردستان طی دو هفته گذشته:وب‌سایت کردپا با استناد به گزارش مرکز آمار خود، نوشته است که از اول خردادماه تا ۱۵ خرداد، ١٧ کولبر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرزهای کردستان کشته و زخمی شده‌اند.

کشته و زخمی شدن کولبران در کردستان طی دو هفته گذشته: از مجموع این آمار ٥ کولبر کشته شده و ١٢ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین ١٢ مورد هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران و ٥ مورد دیگر هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی ترکیه قرار گرفته‌اند.لازم به ذکر است که نیروهای نظامی در مرزهای کردستان بدون اخطار قبلی و رعایت قوانین شلیک، کولبران و کاسبکاران را هدف شلیک مستقیم قرار می‌دهند و کشتار کولبران توسط مافیای سپاه پاسداران داستان غم انگیزی است که پایان ندارد.

د : معوقات مزدی

1: اخراج و معوقات مزدی کارگران در دو واحد صنفی : خبرگزاری هرانا – مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، از اخراج ۱۵ تن از کارگران شاغل در سایت نفتی بندر فریدون کنار خبر داد. همچنین ۴ ماه دستمزد و ۲ سال عیدی کارگران شاغل در خط و ابنیه فنی راه آهن کرمانشاه پرداخت نشده است.

2: معوقات مزدی کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز و مجموعه پلی‌اکریل اصفهان:کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز از مطالبات مزدی خود طی سال های ۹۵ و ۹۶ و همچنین کارگران شاغل در مجموعه پلی‌اکریل اصفهان از معوقات مزدی سه ماهه خود خبر دادند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شاغل در مجموعه پلی‌اکریل اصفهان از مطالبات مزدی خود خبر دادند. این کارگران اعلام کردند: “از سال ۹۵ و ۹۶ معوقات مزدی پرداخت نشده داریم. در عین حال، عیدی سال ۹۸ را کامل نگرفته‌ایم و بخشی از آن را هنوز طلبکاریم”.آن ها افزودند: “علیرغم حضور در سر کار، دستمزدها به موقع پرداخت نمی‌شود و در سال جاری تاخیر در پرداخت دستمزدها وجود دارد.

3: معوقات مزدی کارگران شهرداری سراوان: کارگران شهرداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان از مطالبات مزدی ۳ ماهه خود خبر دادند.به نقل از عصرهامون، کارگران شهرداری سراوان از مطالبات مزدی ۳ ماهه خود خبر دادند.به گفته یکی از کارگران: “یکی از وظایف شهرداری این است که با برنامه ریزی مناسب تدابیر لازم نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کند”.وی افزود: “عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری سراوان موجب شده تا برخی از کارگران در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر برند”.

ردیف عنوان تعداد نفر مورد
1 اخبار عمومی 13
2 اخراج و تعدیل 10
3 تجمعات 125 4
4 حوادث 18
کشته 15
زخمی 31
5 ایمنی محیط
6 بیانیه ها و نامه ها
7 بازداشت و زندان 4
8 کولبران،سوختبران
کشته 5 4
زخمی 8 4
9 معوقات مزدی 4

منابع برگرفته از: هه نگاو، پیام، هرانا، اتحاد، رکنا، آسو نیوز، خبرگزاری مهر، رادیو زمانه، نه به زندان نه به اعدام، رادیو فردا، بولتون کارگری، کانال کارگران نیشکر هفت تپه، سازمان مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حصارنیوز، دانشجو آنلاین، ایلنا، ایسنا، خبرگزاری فارس،کمپین فعالین بلوچ، ایرنا، مانیتور حقوق بشر،نگام،تسنیم،اعتماد،ایران کارگر،همچنین منتشر شده در سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر)

 

3 pings

  1. […] آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید […]

  2. […] آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید […]

  3. […] آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید […]

دیدگاه‌ها غیرفعال است.