گزارش نقض حقوق کار و کارگر فروردین ۹۹

گزارشگران : رویا ملائی بیجارپسی  ، داوود وحیدی ، رسول عباسی زمان ابادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

اخبار کارگران

  1. خراج و بیکاری ۵۰ درصد از کارگران فصلی و خدماتی در استان‌های پرخطر از ناحیه کرونا در آغاز سال جدید، ۵۰ درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های پرخطر از شیوع کرونا ویروس، با بیکاری و اخراج مواجه شده‌اند.هرانا/۱ فروردین.

باتوجه به اوضاع شدیدا امنیتی و نقض شدید حقوق بشر در ایران، از سویی سانسور و سرکوب فعالین و رسانه های غیر وابسته و از سوی دیگر پوشش ندادن و یا کوچک شمردن مشکلات از جمله مشکلات معیشتی، فقر، بیکاری، نابرابری، فقدان آزادی های اولیه، که یکی از بخشهای لاینفک و جدانشدنی آن که بدون شک بدنه اصلی تمامی جوامع الالخصوص ایران بشمار میآید اصناف، مشاغل، کار و کارگران ست که توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران و قوانینشان موجبات نقض کلی حقوق شان گشته است؛ ازینرو گزارش مذکور حداقل نقض حقوق کار و کارگر که نهایتا بیست الی سی درصد آن میباشد.

  1. رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان در نامه‌ای از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست مراتب اعتراض خود نسبت به تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی برای بیش از 3 میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند. ایلنا/ ۱۰ فروردین.

  1. بنا به گزارش منتشره،96نفر از کارکنان ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به کووید 19 مبتلا و4 راننده تاکسی و 2 راننده اتوبوسرانی جانشان را ازدست دادند. هرانا/۱۴ فروردین.

  1. نایب رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز، از عدم پرداخت مطالبات مزدی تعدادی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد.ایلنا/۱۶ فروردین

  1. روز یک شنبه ۱۷ فروردین ماه،کارگران شرکت و صنعت و دامپروری مغان به همراه اهالی مغان با امضای طوماری خواستار لغو خصوصی‌سازی این واحد تولیدی شدند.ایلنا/۱۷فروردین.

  1. به گفته یک عضو شورای شهر تهران، تاکنون ۲۰۰ نفر از کارکنان شهرداری تهران به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.ایلنا/۱۸فروردین.

  1. تعدادی از کارگران هپکوی اراک، طی ابلاغیه ای برای روز شنبه ۳۰ فرورودین ماه به دادگاه کیفری این شهرستان احضار شدندبه نقل از ایلنا، تعدادی از کارگران هپکوی اراک، به شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری شهرستان اراک احضار شدند.ایلنا/۲۰ فروردین.

  1. تشکل های کارگری و فعالين سنديکايی سراسر کشور با انتشار بيانيه هاي جداگانه مصوبه شورای عالی کار رژیم در مورد دستمزد سال 99 را محکوم کرده اند.ایلنا/۲۰ فروردین

  1. طی سال گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۹۴ کارگر در استان آذربایجان شرقی جان باختند و هزار و ۲۵۱ نفر نیز بر اثر مصدومیت ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند. ایلنا/۲۵ فروردین.

اخبار تجمعات کارگران

  1. روز یکشنبه ۳ فروردین ماه، جمعی از کارگران واحدهای تولیدی مختلف در گیلان، از جمله وارس‌خزر و پارس‌شهاب، با برپایی تجمع اعتراضی خواهان تعطیلی کارخانه‌ها تا پایان بحران کرونا شدند.ایلنا/۳ فروردین.

  1. جمعی از کارگران معدن گل گهر در فرمانداری سیرجان برای اعتراض به عدم بکارگیری اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع کووید 19 دست به تجمع زدند.ایلنا/۳ فروردین.

  1. بنا به گزارش منتشره،جمعی از پرستاران شرکتی در بیمارستان های مشهد نسبت به عدم افزایش حقوق 50 درصدی خود دست به اعتراض زدند.ایلنا/۳ فروردین.

  1. جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز نسبت به تعطیل نشدن کارخانه ها در پی شیوع ویروس کرونا اعتراض کردند.ایلنا/ ۵ فروردین.

  1. روز چهارشنبه 6 فروردین ماه برای دومین بار جمعی از پرستاران بیمارستانهای مختلف مشهد در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از13 سال تصویب دست به تجمع زدند.ایلنا/ ۶ فروردین

  1. شماری از کارگران معدن گل‌گهر، با برپایی تجمعی دیگر مقابل فرمانداری سیرجان خواستار بکارگیری اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شدند.هرانا/۶ فروردین.

  1. کارگران کارخانه کنتورسازی ایران روز پنجنشبه7 فروردین ماه برای چندمین بار طی روزهای اخیر، نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود اعتراض کردند.ایران کارگر/۷ فروردین.

  1. روز پنجشنبه 7 فروردین ماه جمعی از کارگران نیروگاه حرارتی رامین واقع در کیلومتر 20 جاده اهواز- مسجدسلیمان در اعتراض به به ادامه کار و نبود امکانات بهداشتی با توجه به ابتلای 2 تن از کارگران به کرونا، دست به تجمع زدند. ایلنا/ ۷ فروردین.

  1. روز پنجشنبه 7 فروردین ماه، برای سومین بار، جمعی از پرستاران بیمارستان‌های مختلف مشهد در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۳ سال تصویب، دست به تجمع اعتراضی زدند.ایلنا/ ۷ فروردین.

  1. روز پنجشنبه 7 فروردین ماه،کارگران معدن سونگون نسبت به تعطیل نشدن کار خود با وجود ویروس کرونا در منطقه دست به اعتراض زدند.ایلنا/۷ فروردین.

  1. شماری از کارگران معادن مازندران در اعتراض به بی توجهی سازمان صنعت معدن و تجارت نسبت به سلامت کارگران در محل کار خود دست به تجمع زدند. ایلنا/ ۹ فروردین

  1. در پی شیوع ویروس همه گیر کرونا کارگران شرکت دیرگداز گناباد نسبت به تعطیل نشدن کار خود و در خطر بودن جانشان دست به اعتراض زدند. ایران کارگر/ ۱۰ فروردین

  1. کارگران معدن زغال سنگ طبس و خانواده های آنها نسبت به آغاز کار مجدد این کارخانه دست به اعتراض زدند. ایلنا/۱۱ فروردین.
  2. روز یکشنبه 10 فروردین ماه کارگران شاغل در شهرداری بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در محوطه این شهرداری دست به تجمع زدند. هرانا/ ۱۰ فروردین.

  1. ، کارگران معدن زغال سنگ طبس و خانواده های آنها نسبت به آغاز کار مجدد این کارخانه دست به اعتراض زدند. ایلنا/۱۱ فروردین

  1. کارگران شاغل در شهرداری بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در محوطه این شهرداری دست به تجمع زدند. ایران کارگر /۱۱ فروردین

  1. جمعی از کشاورزان چابهار در اعتراض به عدم ترمیم سیل‌بند‌ها، و از بین رفتن محصولاتشان دست به تجمع زدند. ایلنا/۱۳ فروردین.

  1. شماری از راننده های مینی بوس در تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی خود و نبود حمایت در شرایط کرونایی کشور دست به تجمع زدند. ایلنا/۱۴فروردین.

  1. جمعی از مربیان آموزشگاه های رانندگی تهران در اعتراض به بیکاری خود و عدم توجه مقامات به وضعیت معیشتی شان دست به تجمع زدند.هرانا/۱۴ فروردین.

  1. جمعی ازکارگران شرکت نفت و گاز اروندان در اعتراض به عدم رعایت استانداردهای بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا دست به تجمع زدند. ایران کارگر/۱۴ فروردین.

  1. جمعی از کارگران شاغل در شرکت «تهران بتن» در اعتراض به تصمیم مدیران این شرکت مبنی بر انتقال محل کارشان به شهرستان آبیک، در مقابل ساختمان این کارخانه، تجمع کردند. هرانا/۱۷فروردین

  1. روز چهارشنبه 20 فروردین ماه جمعی از رانندگان اتوبوس شهر کرمانشاه با برپایی دو تجمع اعتراضی خواستار برخورداری از حق بیمه شدند.ایلنا/۲۰ فروردین.

  1. روزچهارشنبه 20 فروردین ماه، جمعی از کارگران شاغل در میادین میوه و تره بار تهران نسبت به کمبود تجهیزات و امکانات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا دست به اعتراض زدند. ایلنا/۲۰ فروردین.

  1. شماری از کارگران اخراج شده شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با تجمع مقابل فرمانداری اسلامشهر نسبت به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه با وجود صدور حکم بازگشت به کارشان، اعتراض کردند و خواستار تجدیدنظر در واگذاری این شرکت شدند. ایلنا/۲۵ فروردین

  1. روز دوشنبه 25 فروردین ماه،جمعی از پرستاران مراکز درمانی کشور نسبت به پرداخت ناعادلانه حقوق در نظام درمانی رژیم بابت مبارزه با کرونا دست به اعتراض زدند. هرانا/۲۵ فروردین.
  2. روز سه شنبه 26 فروردین، صدها کارگر متقاضی بیمه بیکاری استان تهران در اعتراض به ثبت نشدن تقاضایشان از طریق آنلاین مقابل اداره کار این استان تجمع کردند.ایلنا/۲۶فروردین.

  1. کارگران شهرداری مسجدسلیمان روز سه شنبه 26 فروردین ماه در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق،حق بیمه و عیدی خود دست به تجمع زدند. ایلنا/۲۶فروردین.

  1. جمعی از کارگران اخراج شده شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج ‌فارس صبح روز چهارشنبه 27 فروردین ماه برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود مقابل فرمانداری اسلامشهر تجمع کردند.ایلنا/۲۷فروردین.

  1. کارگران شهرداری مسجدسلیمان، روز پنجشنبه 28 فروردین ماه، برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و آشفتگی شهرداری این شهر از جمله عدم پرداخت سه ماه حقوق و عیدی خود، تجمع کردند. هرانا/۲۸فروردین.

  1. جمعی از معلمان حق التدریس بجنود در اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی مقابل آموزش و پرورش این شهر دست به تجمع زدند.ایلنا/۲۸ فروردین.

اخبار اخراج و تعدیل کارگران

  1. حداقل سی روزنامه‌نگار و عکاس مطبوعات تعدیل و بیکار شده‌اند. ایلنا/ ۴ فروردین.

  1. ، 320 کارگر میدان نفتی آذر واقع دربلوک اکتشافی اناران ،در استان ایلام از کار اخراج شده اند.ایلنا/۶ فروردین.

  1. 2300 کارگر شرکت های پیمانکاری تفکیک زباله با وجود قرارداد داشتن با شهرداری تهران توسط شهرداری از کار خود بیکار شدند.ایلنا/ ۷ فروردین.

  1. با ورود به سال نو 130 کارگر کارخانه کنتور سازی ایران در پی تعطیلی این کارخانه با 2 سال حقوق معوقه خود بیکار شدند.ایلنا/۷ فروردین..

  1. یازده تن از کارکنان مجتمع پارس جم، توسط حراست مدیریت این مجتمع اخراج شدند. گفته می شود که اخراج این افراد پس از اعتراض به عدم پرداخت مزایای کارگری شان صورت گرفته است.هرانا/۱۴ فروردین.

  1. منابع کارگری در کارخانه آذر کنترل به خبرنگار ایلنا گفتند: در پی شیوع و گسترش ویروس کرونا، کارخانه «آذر کنترل» که در زمینه تولید انواع رگلاتور بخاری و آبگرمکن فعالیت تولیدی دارد، موقتا تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل شده و قرار است حدود ۵۰ کارگر شاغل در این کارخانه برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا به اداره کار معرفی شوند.ایلنا/۲۷فروردین.

اخبار حوادث کارگران

  1. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در ۲ حادثه جداگانه در شهرستان های شبستر و زرین‌دشت دچار حادثه شده و جان باختند. ایلنا/۶ فروردین.

  1. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دست یک نوجوان ۱۴ ساله در شهرستان بویین زهرا در حین کار با تراکتور دچار مصدومیت شد. ایران کارگر/ ۹ فروردین..

  1. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در حوادثی جداگانه در استان های تهران و البرز دچار حادثه شده و جان باختند. ایران کارگر/۱۶ فروردین

  1. در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای مهاباد و مشهد دچار حادثه شدند. در این حوادث یک کارگر جان خود را از دست داد و یک کارگر نیز مصدوم شدند.ایلنا/۱۸فروردین.

  1. ، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی، دچار حادثه شدند. طی این حادثه یک کارگر مصدوم شده و ۴ کارگر دیگر جان خود را از دست دادند.هرانا/۲۰ فروردین.

  1. طی روزهای گذشته، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، 3 کارگر در سه حادثه جداگانه در شهرستان های طارم، سیرجان، شوشتر و تهران دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند.ایلنا/۲۵ فروردین.

  1. بنابه گزارشات منتشره، در جریان وقوع سه حادثه کاری جداگانه در شهرهای تهران و رشت، دستکم 6 کارگر به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار به شدت مصدوم شدند.ایلنا/۲۸ فروردین

بیانیه و نامه:

  • جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد طومار اعتراضی در مورد عدم افزایش ۳۰ درصد حق جذب به حقوق کارگران را در دبیرخانه شهرداری تهران ثبت کردند.اخیرا با مصوبه هیئت دولت ۳۰ درصد حق جذب کارکنان شهرداری‌ها افزایش یافت. اما با تفکیک کارگران از جمله کارگران شرکت واحد از سایر کارکنان شهرداری افزایش ۳۰ درصدی حق جذب به کارگران پرداخت نشد. در این طومار کارگران تاکید کرده‌اند، هیچ اعتراضی نسبت به افزایش حق جذب کارکنان شهرداری که آنان نیز قشر حقوق بگیر و محروم هستند ندارند و باید افزایش مزد آنان و سایر مزد بگیران برای زندگی شرافت‌مندانه بیش از این افزایش یابد اما نسبت به عدم تعلق افزایش حق جذب به حقوق کارگران اعتراض دارند. در پایان کارگران اعلام کرده‌اند برای رسیدن به خواسته بحق خود هرگونه اعتراض جمعی مسالمت آمیز را برای خود محفوظ می‌دارند.

  • کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به ممانعت از اعزام به مرخصی محمد حبیبی اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری هرانا، کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای خواستار موافقت بدون فوت وقت مسئولین در ارتباط با اعزام به مرخصی محمد حبیبی شد.در بخشی از این بیانیه با اشاره به مخالف مسئولین با مرخصی محمد حبیبی آمده است: “این مخالفت در حالی است که از حدود دو هفته پیش در سالن شماره دو اندرزگاه دو تیپ پنج زندان تهران بزرگ موارد ابتلا به کرونا اعضای یک اتاق شناسایی شده و آنها را از بند خارج نموده‌اند و جان محمد حبیبی با توجه به مشکلات ریوی مزمن در معرض خطر جدی است.

  • رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان در نامه‌ای از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست مراتب اعتراض خود نسبت به تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی برای بیش از 3 میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند.به گزارش ایلنا، در متن نامه‌ «سیدحسن هاشمی» که خطاب به رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و اعضای هیات مدیره کانون‌های استانی و شهرستانی نوشته شده، آمده است: «همانطور که مستحضر هستید، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه مورخ ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در اخبار سراسری رسانه ملی اعلام نمود که در اجرای تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ ده هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری اختصاص یافته و در فرودین ماه به‌ این عزیزان پرداخت خواهد شد. این اقدام وسرعت عمل بی‌سابقه دولت قطعا موجبات خرسندی و رضایت نسبی این قشر از جامعه را فراهم خواهد نمود. با کمال تاسف و تعجب و علیرغم وجود تکلیف قانونی در همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته، وزیر محترم تعاون هیچ اشاره‌ای به تخصیص اعتبار و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که منجر به تامین بودجه برای همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی خواهد بود ننموده است. این به معنای بی‌توجهی، بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن حقوق حقه بیش از سه میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور است. این امر توهین بزرگی است به این قشرعظیم و مظلوم. این در حالی است که مستند به بند (ب) از تبصره ماده  ۱۲ برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۵، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، سازمان تامین اجتماعی موظف شده مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی نماید.

  • طومار کارگران کشت وصنعت مغان و اهالی شهر:روز یک شنبه 17 فروردین ماه،کارگران شرکت و صنعت و دامپروری مغان به همراه اهالی مغان با امضای طوماری خواستار لغو خصوصی‌سازی این واحد تولیدی شدند.اهالی مغان و کارگران شرکت و صنعت دامپروری مغان در این طومار که به امضای حدود 17 هزار نفر رسیده وبه قوه قضائیه ارسال شده است، خواستار رسیدگی به پرونده تخلفات خصوصی‌سازی و ابطال خصوصی‌سازی کشت و صنعت مغان هستند. همچنین در این طومارتعیین تکلیف اراضی عشایر طی سالیان متمادی به عنوان یکی از مطالب مهم مردم مغان مطرح شده است و آنها خواستار تخصیص سهام این شرکت به صورت سهامی عام به مردم دشت مغان شده‌اند

  • پانزده تشکل صنفی فرهنگیان کشور خواهان آزادی یا مرخصی محمد حبیبی و سایر زندانیان شدند: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا ۱۵ تشکل صنفی فرهنگیان سراسر کشور طی یک نامه خطاب به رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله محمد حبیبی معلم و فعال صنفی معلمان، کماکان در زندان و در معرض خطر ابتلا هستند، خواهان آزادی و یا اعطای مرخصی فوری به این زندانیان شدندبه نقل از شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ۱۵ تشکل صنفی فرهنگیان سراسر کشور طی یک نامه خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار مرخصی و یا آزادی فوری محمد حبیبی و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

  • بیانیه پنج هزار مدافع حقوق کارگر در اعتراض به حداقل دستمزد تعیین شده: جمعی از فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران طی بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه شورای عالی کار در خصوص حداقل دستمزد، اعلام کردند. در بخشی از این بیانیه که بیش از پنج هزار نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است «افزایش ۲۱ درصدی دستمزد به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد. باید خروجی جلسه شورای عالی کار به علت عدم رعایت سه جانبه گرایی، ملغی شده و مذاکرات مزدی با در نظر داشتن رقم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی سبد معاش، به عنوان مبنای چانه زنی، از سر گرفته شود.

  • اعتراض تشکل های کارگری به مصوبه دستمزد 99: تشکل های کارگری و فعالين سنديکايی سراسر کشور با انتشار بيانيه هاي جداگانه مصوبه شورای عالی کار رژیم در مورد دستمزد سال 99 را محکوم کرده اند.

زندان و بازداشتی ها:

  • تعدادی از کارگران هپکوی اراک به دادگاه احضار شدند:تعدادی از کارگران هپکوی اراک، طی ابلاغیه ای برای روز شنبه ۳۰ فرورودین ماه به دادگاه کیفری این شهرستان احضار شدندبه نقل از ایلنا، تعدادی از کارگران هپکوی اراک، به شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری شهرستان اراک احضار شدند.بر اساس ابلاغیه ای که برای این کارگران صادر شده، کارگران برای پاره‌ای از توضیحات باید در روز شنبه ۳۰ فرورودین ماه ۱۳۹۹، در دادگاه حضور یابند.

کاسبکاران و کولبران:

  • شب چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، جسد یک کولبر که ۴ روز پیش مفقود شده بود، در ارتفاعات مرزی شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی کشف شد.به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شب چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۹، جسد یک کولبر در ارتفاعات مرزی شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی پیدا شد.

طی سال گذشتە خورشیدی ٢٣٧ کولبر و کاسبکار کرد کشتە و یا زخمی شدەاند کە بیشتر این موارد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران بودە و ٨ مورد نیز زیر ١٨ سال بودەاند.با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی سال ١٣٩٨ خورشیدی دست کم ٢٣٧ کولبر و کاسبکار کرد در مرزها و جادەهای کردستان کشتە و یا زخمی شدەاند. بر طبق این گزارش، طی سال گذشتە ٦٦ کولبر و کاسبکار کشتە شدە و ١٧١ کولبر و کاسبکار نیز زخمی شدەاند کە بیش از ٨٣٪ این موارد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح کشتە و یا زخمی شدەاند.طی سال گذشتە دست کم ٨ نوجوان زیر ١٨ سال در حین کولبری در مرزهای کردستان کشتە و یا زخمی شدەاند کە ٦ نفر از آنها جانشان را از دست دادە و ٢ نفر نیز زخمی شدەاند. ٥ مورد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح بودە و ٣ مورد نیز بە دلیل حوادث طبیی نظیر سرما و سقوط از صخرە و… بودە است.

علت مرگ یا مجروحیت:

شلیک مستقیم نیروهای مسلح: ١٩٦ مورد معادل ٨٣.٢٪ کل موارد

حوادث طبیعی (سرما، بهمن، سقوط از صخرە و..): ٢٦ مورد معادل ١٠.٥٪ کل موارد

انفجار مین: ٨ مورد معادل ٣.٥٪ کل موارد

سانحە رانندگی: ٤ مورد معادل ١.٥٪ کل موارد

ضرب و شتم توسط نیروهای مسلح: ٣ مورد معاد ١٪ کل موارد

سکتە قلبی در حین کولبری: ١ مورد معاد ٣.٪ کل موارد

تفکیک بر حسب استان

استان آذربایجان غربی (ارومیە): ١٤٩ مورد (٣٨ کشتە و ١١ زخمی)

استان کردستان (سنندج): ٥٧ مورد (٢١ کشتە و ٣٦ زخمی)

استان کرمانشاه (کرماشان): ٣١ مورد (٧ کشتە و ٢٤ زخمی)

معوقات مزد

  • نایب رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز، از عدم پرداخت مطالبات مزدی تعدادی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد. به نقل از ایلنا، دعیر بوعذار، نایب رییس هیات مدیره نظام پرستاری اهواز، از عدم پرداخت دستمزد اسفند ماه و مطالبات تعدادی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد..وی امنیت شغلی را دغدغه بسیاری از پرستاران در اهواز عنوان کرده و گفت: “در اهواز در مقایسه با سایر کلانشهرها شاهد هستیم که هر پرستار پس از شیوع کرونا به اندازه سه پرستار کار می‌کند.

  • عدم پرداخت دستمزد کارگران شرکت تراورس: بنا به گزارشات منتشره،هزاران کارگر شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن(تراورس) دو ماه و نیم است که حقوق و عیدی دریافت نکرده اند.کارگران نگهداری خط وابنیه فنی راه آهن مناطق اصفهان، اسلامشهر و رباط کریم تهران،خراسان‌‌‌‌‌‌‌، زاگرس، لرستان، هرمزگان و کارخانجات کرج و اندیشمک تاکنون بارها در محل کار خود دست به تجمع زده اند ولی هیچ مقام مسئولی جوابگوی آنها نبوده است. این کارگران که به دلیل عدم پرداخت دستمزدها دچار مشکلات معیشتی زیادی شده اند خواستار پرداخت دستمزد ماه های بهمن و اسفند و عیدی خود می باشند.

  • عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران شرکت جهاد نصر لرستان: روز پنجشنبه 29 اسفندماه،جمعی از کارگران جهاد نصر از عدم پرداخت چندین ماه حقوقشان در آستانه سال نو خبر دادند.مدیر روابط عمومی جهاد نصر با بیان اینکه معوقات کارگران پرداخت نشده است اظهار داشت: به دلیل اینکه کار  شرکت، پیمانکاری است و این شرکت  طلب قابل توجهی از استانداری راه  شهرسازی، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی دارد تا مطالبات جهاد نصر توسط این ارگان ها پرداخت نشود ما هم توان پرداخت معوقات را نداریم.

  • معوقات مزدی کارگران شرکت آذر آب و هپکو اراک: کارگران شاغل در شرکت آذرآب اراک از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند. همچنین به گفته نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو، دستمزد اسفند ماه کارگران این شرکت نیز پرداخت نشده است.به نقل از ایلنا، ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو، از عدم پرداخت دستمزد اسفند ماه کارگران این شرکت تا پایان سال خبر داد.

  • عدم پرداخت دستمزد کارگران واحدهای تولیدی مختلف: بنا به گزارشات منتشره، علیرغم گذشت یک هفته از سال نو، کارگران ریل صنعت کاران، جوش گستر اراک، تراورس، شرکت فلق و متروی تهران تاکنون موفق به دریافت دستمزدهای معوقه سال گذشته خود نشده اند.

  • بیش از هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل در شهرداری بروجرد هفت ماه معوقات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.محمد گودرزی (دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه کارگران شهرداری بروجرد ۷ ماه حقوق معوقه دارند، اظهار کرد: تعداد کارگرانی که دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر است.وی تصریح کرد: این کارگران قراردادی در سه منطقه شهرداری بروجرد، با نظارت شهرداری مرکز در نقاط مختلف شهر در مشاغل خدماتی مشغول به کار هستند.

  • روز دوشنبه 18 فروردین ماه، کارگران شهرداری تاکستان از عدم دریافت حقوق معوقه خود خبر دادند.به گفته ی این کارگران: با توجه به شیوع ویروس کرونا و بیکاری اکثر کارگران، شهرداری 3 ماه حقوق معوقه و عیدی و سنوات آنها را پرداخت نکرده است. آنها همچنین افزودند:دولتی که توان هیچگونه کمکی به مردم، و از جمله کارگران را ندارد چطور از آنها میخواهد در این وضعیت نابسامان اقتصادی در خانه بمانند.

  • کارگران شهرداری مریوان از سه ماه دستمزد پرداخت نشده و عدم واریز عیدی و اضافه کار سال گذشته خبر دادند. همچنین کارگران شهرداری قروه که در بخش‌های مختلف پاکبانی و فضای سبز مشغول به کار هستند، اعلام کردند که بابت عیدی فقط یک میلیون تومان دریافت کرده اند، درحالی که طبق قانون باید بیش از سه میلیون تومان به حساب آن ها واریز می شده است و در عین حال بابت ۴ درصد جمعه کاری و اضافه کار سال گذشته نیز از کارفرما طلبکارند.
  • روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه، پرستاران شهرستان ارومیه، از عدم پرداخت چندین ماه معوقات کارانه و اضافه‌کاری خود خبر دادند.آنها ضمن اعلام این خبر گفتند: “پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پیش از آغاز سال جدید مطالبات کارانه و اضافه‌کار داشتند اما تاکنون اقدامی برای پرداخت از سوی دانشگاه صورت نگرفته است”. پرستاران ۱۲ ماه کارانه از سال ۹۸ طلب دارند و همچنین ۴ ماه اضافه‌کاری از 10- ما‌ه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ۹۸ باقی مانده که هنوز پرداخت نشده است”. لازم به ذکر است، پرستاران علاوه بر پرداخت معوقات مزدی خود همچنین خواستار سرویس‌های ایاب و ذهاب و یا پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب شدند.

  • معوقات مزدی کارگران شهرداری تهران: کارگران ناحیه ۳ منطقه ۲۰ شهرداری تهران از مطالبات مزدی معوقه، عیدی و مزایای قانونی خود خبر دادند و با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور از عدم دریافت ماسک، دستکش و هرگونه تجهیزات محافظتی دیگر انتقاد کردند.
  • بلاتکلیفی و معوقات مزدی کارگران کارخانه نساجی بروجرد: کارگران شاغل در کارخانه نساجی بروجرد از بلاتکلیفی خود در پی تعطیلی این واحد صنفی، خبر دادند و گفتند که وضعیت پیش آمده در حالی است که چندصد نفر از کارگران مطالبات مزدی پرداخت نشده نیز دارند.
  • معوقات مزدی کارگران شاغل در شهرداری بناب و بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین: دو ماه از حقوق کارگران و کارکنان شاغل در شهرداری شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی، پرداخت نشده است. از سویی دیگر نائب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین از پرداخت نشدن مستمری تعدادی از بازنشستگان خبر داده است.

ردیف عنوان تعداد نفر مورد
1 اخبار عمومی   9
2 اخراج و تعدیل   6
3 تجمعات   29
4 حوادث   7
کشته 14  
زخمی 9  
5 ایمنی محیط    
6 بیانیه ها و نامه ها   7
7 بازداشت و زندان   1
8 کولبران،سوختبران    
کشته 1 1
زخمی 1  
9 معوقات مزدی   12

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و روبا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

و با تشکر اززحمات اعضای کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر در تهیه و ارسال اخبار

منابع برگرفته از: هه نگاو، پیام، هرانا، اتحاد، رکنا، آسو نیوز، خبرگزاری مهر، رادیو زمانه، نه به زندان نه به اعدام، رادیو فردا، بولتون کارگری، کانال کارگران نیشکر هفت تپه، سازمان مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، حصارنیوز، دانشجو آنلاین، ایلنا، ایسنا، خبرگزاری فارس،کمپین فعالین بلوچ، ایرنا، مانیتور حقوق بشر،نگام،تسنیم،اعتماد،ایران کارگر،همچنین منتشر شده در سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران (کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر)

برای بازدید بیشتر از وقایع کار و کارگران  به https://kar-kargar.bashariyat.org/مراجعه کنید

د