پرونده فوت جواد روحی در زندان؛ بهیار زندان نوشهر به “قتل شبه عمد” متهم شد

خبرگزاری هرانا – مجید کاوه، وکیل مدافع جواد روحی، معترض زندانی که در شهریورماه سال گذشته به صورت پرابهامی در زندان نوشهر جان خود را از دست داد، از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده و متهم شدن بهیار زندان به “قتل شبه عمد” آقای روحی خبر داد. به گفته این وکیل دادگستری، خانواده آقای روحی گذشت قطعی خود نسبت به زندانبان را به دادگاه اعلام کردند.

مجید کاوه، وکیل مدافع جواد روحی، معترض زندانی جان باخته در زندان نوشهر با انتشار مطلبی اعلام کرد که روز شنبه نوزدهم خردادماه، جلسه رسیدگی به پرونده مرگ پر ابهام آقای روحی در شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو ساری با حضور اولیای دم، متهمین و نماینده دادستان برگزار شد، بهیار زندان به قتل شبه عمد آقای روحی متهم شده است. همچنین خانواده این معترض جانباخته گذشت قطعی خود نسبت به زندانبان را به دادگاه اعلام کردند.

به گفته این وکیل دادگستری، اخیرا پس از اقامه ى شکایت اولیاء دم آقای روحی، پرونده با توجه به تحقیقات ضابطین و وصول نظریه ى پزشکى قانونى، منتهى به صدور کیفرخواست تحت عنوان “قتل شبه عمد”علیه بهیار و “خوددارى از رساندن تظلمات محبوسین به مقامات صالح”علیه زندانبان زندان نوشهر شده بود.

این وکیل دادگستری افزود: اکنون منتظر اتخاذ تصمیم از سوى دادگاه در خصوص اتهام بهیار زندان نوشهر مطابق با ماده ۶١۶ قانون مجازات اسلامى در باب قتل شبه عمد هستیم.

در آذر ماه سال گذشته، وکیل مدافع جواد روحی اعلام کرد که بر اساس نظر پزشکی قانونی علت فوت جواد روحی در بند سلامت زندان نوشهر، “عوارض ناشى از کاهش سطح هوشیارى در اثر تداخلات دارویى (اثر هم افزایى داروها) به دنبال تزریقات مکرر دارو توسط بهیار در بهدارى زندان ساعاتى پیش از مرگ وى” اعلام شد، که به تشکیل پرونده علیه رئیس زندان نوشهر، بهیار و یکی از زندانبانان این زندان انجامید.

جواد روحی، شهروند معترض سی و پنج ساله و اهل آمل، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت شده بود.

وی اواخر همان سال توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی‌ الارض، محاربه، ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش‌ زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات، احتراق و تخریب اموال و تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور” به سه بار اعدام محکوم شد. دی ماه سال ۱۴۰۱، پرونده وی جهت رسیدگى فرجامى به شعبه نهم دیوان عالى کشور ارجاع شده بود.

نهایتا حکم سه بار اعدام و سایر مجازات های جواد روحی، در شعبه نهم دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌ عرض ارجاع داده شده بود.

جواد روحی در شهریور سال ۱۴۰۲ به صورت پرابهامی در زندان نوشهر جان خود را از دست داد.

مرکز رسانه قوه قضاییه پس از مرگ این معترض در زندان، ضمن اعلام اینکه درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است، مدعی شد: “جواد روحی بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان در پی تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. وی پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.”

لازم به ذکر است در طی سالهای اخیر موارد متعددی از مرگ مشکوک یا قتل شهروندان در بازداشتگاههای پلیس یا نهادهای امنیتی و قضائی منتشر شده است که در اکثر موارد تحقیقات صورت گرفته منجر به شناسایی خاطیان یا برخورد با مقام مسئولی نشده است.هرانا ۲۰/۰۳/۱۴۰۳