اعمال محدودیت علیه ۲۰۰ استاد دانشگاه در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه‌های ایران در مصاحبه با خبرآنلاین به «محدودیت‌های ایجاد شده و مسائل امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها» اشاره کرد و اظهار داشت که این محدودیت‌ها توسط وزارت کشور و شورای امنیت کشور اعمال شده‌اند.

کارن ابری‌نیا، دولت ابراهیم رئیسی را به «دخالت‌های زیاد» در امور دانشگاه‌ها متهم کرده و بیان داشته است که اختیارات وزارت علوم کاهش یافته و به نظر می‌رسد که وزارت کشور است که به دانشگاه‌ها دستور می‌دهد.

ابری‌نیا، توضیح داده است که در سال ۱۴۰۲ برای تقریبا ۲۰۰ استاد دانشگاه انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها ایجاد شده و حدود ۲۵ استاد نیز از دانشگاه اخراج شده‌اند.

او افزوده که این محدودیت‌ها شامل استادانی می‌شود که در واکنش به حوادث سال ۱۴۰۱ بیانیه‌ای امضا کردند یا موضع‌گیری کردند، مثلاً با تبدیل وضعیت آن‌ها از حالت پیمانی به رسمی‌آزمایشی و بعد به وضعیت رسمی موافقت نکرده‌اند یا مراحل تغییر وضعیت آن‌ها را متوقف کرده‌اند.

دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه‌های ایران ادامه داد که در مواردی برای ترفیع سالانه استادان مشکل ایجاد شده یا ارتقا برخی استادان از دانشیاری به استادی متوقف شده است.

در این میان، برخی استادان اخراج شده‌اند و برخی دیگر هم علی‌رغم این‌که اخراج نشده‌اند اما حقوق آن‌ها قطع شده است. کارن ابری‌نیا بیان کرده که در چند مورد برخی دانشگاه‌ها به استادانی که درباره حوادث سال ۱۴۰۱ بیانیه‌ای امضا کرده بودند، گفته‌اند که اگر می‌خواهند به کار خود ادامه دهند باید توبه‌نامه امضا کنند و اظهار پشیمانی نمایند.

او همچنین تأکید کرده است که علاوه بر محدودیت‌های مرتبط با اعتراضات سال ۱۴۰۱، برخی دیگر از استادان به‌دلیل فعالیت‌های صنفی در کانون صنفی استادان دانشگاه‌های ایران هدف قرار گرفته‌اند، با این حال این کانون از وزارت کشور مجوز فعالیت دارد.

هرانا پیشتر در گزارشی به فشار دستگاه های امنیتی بر جامعه آکادمیک کشور از جمله اساتید دانشگاه ها و اعمال این محدودیت ها پرداخته بود.هرانا ۱۵/۰۲/۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نمی‌شود.