دانشگاه بهشتی؛ احضار گروهی دانشجویان به دلیل انتشار بیانیه اعتراضی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی از دانشجویان دانشگاه بهشتی به دلیل انتشار بیانیه ای اعتراضی به حراست این دانشگاه احضار شدند.

پس از اخراج دکتر شکرچی از دانشگاه بهشتی و تمدید نشدن قرارداد او از سوی هیئت جذب دانشگاه، دانشجویان این دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود نسبت به این اقدام را نشان دادند. در همین راستا حراست این دانشگاه در تماس‌ های مکرر با دانشجویانی که اقدام به امضای این بیانیه کرده بودند، آنها را به ساختمان دفتر حراست «همراه با پدر و مادر» احضار کرده است.

یکی از دانشجویان دلیل احضارها را انتشار بیانیه در رسانه‌ های خارج از کشور عنوان کرد و گفت: حراست دانشگاه بهشتی با پرینت گرفتن از بیانیه مذکور با تک تک دانشجویانی که بیانیه را امضا کرده‌ اند، تماس گرفته و آن‌ها را مجبور به اقرار درباره این موضوع کرده‌ اند که چه کسی بیانیه را نوشته است. همچنین برخی دانشجویان که احضار شده و ترم آخر هستند، تهدید شده‌ اند که اگر اقرار نکنند، ممکن است به تحصیلشان لطمه وارد شود.

در قسمتی از این بیانیه که پس از اخراج دکتر شکرچی منتشر شد، آمده است: «گروه علوم اجتماعی شهید بهشتی در کمتر از چهار سال، با اخراج دو استاد روبرو شده است. هیچ توضیحی دربار علت و مراحل اتخاذ این تصمیمات به دانشجویان داده نشده است و ما امروز خواستار آنیم که با شفافیت کامل، درباره این قطع همکاری‌های ناعادلانه پاسخ محکمه‌پسندی به ما داده شود. در غیر این صورت این ظلمی است که به همه ما روا داشته شده و محیط گروه ما را بسته‌تر، بی‌رمغ‌‌تر و تک قطبی‌تر از قبل کرده است.»هرانا ۲۳/۱۱/۱۴۰۲