زخمی شدن ۳ سوختبر بلوچ بدنبال تیراندازی نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی به سمت یک خودروی متعلق به سوختبران آتش گشودند که منجر به واژگونی خودرو شد. در این حادثه ۲ سوختبر کشته و زخمی شدند. این حادثه روز جمعه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۱ در شهرستان ایرانشهر رخ داد. سوختبر زخمی محمود جمشیدزهی نام دارد و اهل بخش دامن از توابع شهرستان ایرانشهر می‌باشد. وی از ناحیه دست مورد اصابت گلوله قرار گرفته و همچنین از ناحیه گردن و کتف دچار سوختگی شدید شده است.

از هویت سوختبر کشته شده به دلیل شدت سوختگی اطلاعی در دست نیست. نیروهای امنیتی که این جنایت را انجام دادند، جمعی پاسگاه شهردراز می‌باشند. آنها بدون دادن فرمان ایست به سمت خودرو آتش گشودند که باعث واژگونی و آتش گرفتن خودرو شد.

سوختبر

در یک حادثه دیگر یک کودک سوخـتبر در زاهدان بر اثر پرتاب خارک توسط ماموران پاسگاه تردست زاهدان به شدت مصدوم شد. به گزارش‌های رسیده حال وی وخیم می‌باشد. وی بهرام شهنوازی ۱۷ ساله، اهل و ساکن شهرستان میرجاوه می‌باشد.

افزایش سوختبران به دلیل گسترش فقر

با گسترش فقر و بیکاری در استان سیستان و بلوچستان بیشتر جوانان بلوچ مجبور به سـوختبری می‌باشند. براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، حداقل ۸۷ سوخـتبر هنگام سـوختبری با تیراندازی بی‌ضابطه ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند. در آمار منتشره از جان باختگان، نام ۳ مورد کودک زیر ۱۸ سال نیز وجود دارد. همچنین طی این حوادث ۳۱ سوخـتبر بلوچ دیگر نیز زخمی شده‌اند.

با افزایش حملات ، آمار کشته و زخمی‌های سوخـتبران در سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشته است.

سوختبران بلوچ همواره تحت فشار، نیروهای امنیتی، قرار دارند. تیپ مرزی سپاه با حمله به خودروها، موتورسیکلت‌ها و حتی الاغ‌های سوختبران، مانع کار آنها می‌شوند. نبود کار و درآمد مناسب زمینه‌ساز گسترش سوختبری در استان سیستان و بلوچستان است. مردم بلوچ، خصوصا جوانان آن که بدنبال شغل و درآمدی هستند، به ناچار به شغل سوختبری روی می‌آورند. ایران کارگر