زخمی شدن ۱۲ کولبر توسط نیروهای هنگ مرزبانی

شامگاه دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ نیروهای هنگ مرزبانی با شلیک مستقیم به سمت کولـبران حداقل ۱۲ تن از آنها را زخمی کردند. کولـبران زخمی اهل شهرهای مرزی در استان کردستان می‌باشند. به گفته منابع مطلع ۳ کولـبر اهل سقز، ۷ کولـبر اهل بانه و ۲ تن دیگر اهل بوکان بوده‌اند. نیروهای هنگ مرزی با کمین‌گذاری در مسیر کولـبران از فاصله نزدیک به سمت آنها با سلاح ساچمه‌ای شلیک مستقیم کرده بودند.

به گفته کولـبران، نیروهای هنگ مرزی بدون اخطار قبلی از فاصله نزدیک آنها را مورد هدف قرار داده که موجب زخمی شدن۱۲ تن از کـولبران شد.

اسامی پنج تن از کـولبران زخمی به شرح زیر می‌باشد:

کولبر هنگ مرزبانی
زخمی شدن ۱۲ کولبر توسط نیروهای هنگ مرزبانی

فاضل احمدی ۴۵ ساله و ارسلان رحمانی اهل سقز، سامان محمدزاده ۲۹ ساله، اهل بانه، و علی آبکار و یوسف قیطاسی اهل بوکان. کولـبران دیگر در هراس از دستگیر شدن توسط نیروهای امنیتی به بیمارستانها مراجعه نکرده‌اند.

زخمی شدن ۲ کـولبر دیگر در مرز نوسود در روز یکشنبه

نیروهای هنگ مرزبانی در ناحیه مرزی نوسود روز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ نیز دو کولـبر دیگر به اسامی اسماعیل مصری و شیرزاد را با شلیک مستقیم زخمی کرده بودند. این دو کولـبر اهل مریوان و ثلاث باباجانی بودند.

در ۶ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۴۷ کـولبر و کاسبکار بر اثر شلیک نیروهای امنیتی، هنگ مرزبانی و یا حوادث مختلف در حین کولـبری کشته و زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی به منظور ایجاد جو رعب و وحشت اقدام به شلیک بدون ضابطه به کولـبران می‌کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیروهای امنیتی با تفنگ ساچمه‌ای، کولـبران را در ابعاد وسیع مورد هدف قرار می‌دهند. هدف از این اقدام ضدانسانی از کار انداختن و زخمی کردن شمار بیشتری از کولبران است.