در سایه فقدان ایمنی کار؛ ۲ حادثه کارگری مجزا منجر به مرگ ۲ کارگر شد

این کارگر عابد رحمانی نام داشت. وی پس از حادثه کارگری، ابتدا به بیمارستان تکاب و در ادامه به ارومیه و در نهایت به تبریز منتقل شد. اما به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت. پیش از این در سال ۹۴ نیز در همین معدن یک کارگر دیگر نیز توسط لودر زیر گرفته شده و جان باخته بود.

در حادثه کارگری دیگری یک کارگر به دلیل سقوط در مخزن قیر جان خود را از دست داد. پس از آتش‌سوزی ۲ مخزن قیر در کارگاه ذوب قیر اسلامشهر، ماموران آتش‌نشانی اقدام به اطفای حریق کرده و پس از خاموش کردن آتش متوجه جسد یک کارگر در حوضچه قیر داغ مایع شدند. کارگری که در این حادثه کارگری جان باخته بود ۱۸ ساله و تبعه افغانستان بود.

حادثه کارگری

نبود آماردقیق از میزان حادثه کارگری

در کشور، آمار دقیقی از تعداد حـادثه کارگری هیچگاه ارائه نشده است. آمار پزشکی قانونی با آمار سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار اختلافات جدی دارد. این آمار مربوط به کارگرانی است که مشمول قوانین بیمه و کار می‌باشند. اما بیش از ۳۰ درصد کارگران مشمول قوانین بیمه و کار نیستند. آنها در صورت بروز حـادثه کارگری از ترس اخراج، درخواست غرامت از کارفرما نمی‌کنند.

طبق آمار منتشره تعداد حـادثه کارگری و عدم ایمنی در کار به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است. کارگران از ترس اخراج مجبور به انجام هر کاری که کارفرما بگوید هستند. با توجه به این وضعیت نیاز به یک تغییر اساسی در مناسبات تولیدی می‌باشد. تغییر مناسبات تولیدی نیز نیاز به تغییرات گسترده سیاسی دارد که با تغییر این حکومت امکان‌پذیر است.