اعتراض کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان به نداشتن امنیت شغلی

کارگران قراردادی و شرکتی مجتع پتروشیمی مسجد سلیمان نسبت به نداشتن امنیت شغلی اعتراض دارند. آنها این وضعیت خود را استثماری نوین خوانده و خواهان رفع آن شدند. مدیران شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان به دلیل نبستن قراداد کاری با کارگران دست باز در هر تنظیمی با کارگران را داشته و هرگونه اعتراض را با اخراج از کار پاسخ می‌دهند. این مدیران همچنین به صورت سلیقه‌ای قوانین را اجرا می‌کنند. بدلیل رانت و حمایت لابی‌های قدرت از آنها هیچ نظارتی بر عملکردهای این مسئولین از سوی وزارت کار و دیگر ارگان‌های بازرسی وجود ندارد.

طبق ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار کارفرمایان ملزم به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. اما مدیران شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان از انجام این کار خودداری می‌کنند. آنها هر اعتراض به انجام نشدن این قانون را با اخراج از کار پاسخ داده و کارگران را مجبور به سکوت کرده‌اند.

پتروشیمی مسجد سلیمان

اجرای سلیقه‌ای قوانین و باند بازی در مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان

یکی از کارگران شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در رابطه با اجرای سلیقه‌ای قوانین و باند بازی توسط مدیران شرکت می‌گوید:

«در شرکت پرداخت‌ها سلیقه‌ای است و برخی آیتم‌های حقوق از جمله بدی آب و هوا و … برای ما که در گرما و شرایط سخت مشغول بکار هستیم با آنها که پشت میز و در دفتر مرکزی مشغولند یکنواخت است. آخر مگر می‌شود؟! به تازگی هم بیش از ۱۰۰ نفر دعوت به مصاحبه شده‌اند تا در شرکت تبدیل وضعیت شوند. برخی از آنها نه مدرک تحصیلی و سابقه کارشان ملاک قرار گرفته نه نوع شغلی که دارند و شنیده‌ام چون در گروه فلانی هستند شانس زیادی برای سفارش و تبدیل وضعیت دارند»

۶۶ درصد سهام پتروشیمی مسجد سلیمان متعلق به صندوق بازنشستگی است. اما در حال حاضر این شرکت در لیست بدهکاران کلان بانک صنعت و معدن قرار دارد. مشخص نیست، مدیران این شرکت تا چه زمان می‌توانند به این وضعیت ادامه دهند. به این ترتیب امنیت شغلی کارگران این مجتمع در تهدید جدی قرار دارد.

دست باز مدیران شرکت در تنظیم با کارگران

مدیران شرکت‌های تولیدی با استفاده از قوانین ضدکارگری دیکتاتوری حاکم، از قراردادهای کوتاه مدت شغلی، به عنوان اهرمی جهت کنترل نارضایتی‌ها و اعتراضات کارگری استفاده می‌کنند. حمایت دستگاه‌های دولتی و دادگاه‌ عدالت اداری از کارفرماها در سال‌های گذشته، باعث ضایع شدن حقوق بسیاری از کارگران شده است. این موضوع به کارفرماها دست باز برای هر تنظیمی با کارگران را می‌دهد.