کشته و زخمی شدن دو برادر کولبر با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

کشته و زخمی شدن دو برادر کولبر با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

کولبر جوان کشته شده تنها ۲۵ سال سن داشت؛ وی ۳ ماه پیش ازدواج کرده و برای امرار معاش مجبور به کولبری شده بود

 نیروهای هنگ مرزی شامگاه شنبه اول مردادماه ۱۴۰۱ با شلیک به سوی کولبران دو برادر را کشته و زخمی کردند. در اثر این شلیک‌های مستقیم این نیروها، در نوار مرزی بانه در منطقه بالته، دو برادر مورد هدف قرار گرفتند. این دو برادر، علی و سعدالله یونسی نام داشتند. کولبر‌های زخمی توسط مردم محلی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شدند. سعدالله یونسی که از ناحیه پشت هدف تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی قرار گرفته بود، بر اثر شدت جراحات جانش از دست داد. این کولبر جوان تنها ۲۵ سال سن داشت. وی ۳ ماه پیش ازدواج کرده بود و برای امرار معاش مجبور به کولبری شده بود. برادر وی به نام علی یونسی نیز، پیش‌تر یک چشم خود را در کولبری از دست داده بود. وی بدلیل اصابت گلوله زخمی و در بیمارستان بستری ‌می‌باشد.

افزایش شلیک به کولـبران در هفته‌های گذشته

پیش از این در هفته گذشته دو کولـبر دیگر با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی زخمی شده بودند. شامگاه سه‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ کولـبری به نام مهدی توسط شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در مرز برویشکانی بانه زخمی شد. ۲ روز بعد، در شامگاه پنجشنبه ۳۰ تیرماه نیز یک کولـبر به نام اکبر خدامرادی در مرز نوسود هدف شلیک مستقیم قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شده بود.

در ۶ ماه نخست سال میلادی جاری بیش از ۱۴۷ کولـبر و کاسبکار بر اثر شلیک نیروهای امنیتی و یا حوادث مختلف در حین کولـبری کشته و زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی به منظور ایجاد جو رعب و وحشت اقدام به شلیک بدون ضابطه به کـولـبران می‌کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیروهای امنیتی با تفنگ ساچمه‌ای، کـولـبران را در ابعاد وسیع مورد هدف قرار می‌دهند. هدف از این اقدام ضدانسانی از کار انداختن و زخمی کردن شمار بیشتری از کـولـبران است.

کولبر بر سر ۲ راهی گرسنگی و مرگ

در مناطق غرب کشور و با تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی، روزانه به آمار کولـبران اضافه می‌شود. کولـبری برای بسیاری از مردم این مناطق آخرین انتخاب است. برخی از آنها به جای پدر و یا برادری که در زیر خروارها برف و بهمن آرزوهایشان ابدی شده است، مجبور به کولـبری شده‌اند.

دیکتاتوری حاکم مردم این مناطق را بین دو راهی گرسنگی و مرگ مخیر کرده است. کولـبران ترجیح می‌دهند، در حین تلاش برای کسب نان خانواده‌هایشان، جانشان را از دست بدهند. کولـبران انسان‌های زحمت‌کشی هستند که غم نان دیگران را دارند. همه آنها پدر، همسر، نان‌آور خانواده و… هستند. پایان کشتار کولـبران بیگناه زمانی است که بنیان‌های این نظام فاسد و چپاولگر نابود شده باشد