کشته و زخمی شدن ۳ سوختبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی

کشته و زخمی شدن ۳ سوختبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی
حسین هرمزی

یک سوختبر نوجوان بلوچ روز گذشته بر اثر شلیک نیروهای مرزی میلک کشته شد. وی در حالیکه با موتور خود به شهر دوست‌محمد در حرکت بود، توسط ماموران هدف گلوله قرار گرفت. همچنین در یک جنایت دیگر دست‌کم ۲ سوختبر بر اثر شلیک نیروهای مرصاد در شستون به‌شدت زخمی شدند. طی هفته گذشته تاکنون بیش از ۱۰ سوختبر بر اثر شلیک این نیروها یا در حین فرار از چنگ آنها کشته و زخمی شده‌اند. شلیک به سوختبران در سال جاری شدت بیشتری گرفته است.

شامگاه دوشنبه ۶ تیرماه ١٤٠۱، یک سوختبر نوجوان بر اثر شلیک نیروهای مرزی در مرز میلک شهرستان هیرمند کشته شد. نام وی حسین هرمزی متاهل، دارای یک فرزند ساکن روستای میلک اعلام شده است.

به گزارش منابع محلی، حسین در حالیکه با موتور به سمت شهر دوست‌محمد در حرکت بوده است، هدف شلیک نیروها قرار گرفت که بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

این نیروها همچون موارد گذشته بدون هشدار و یا ایست، این سوختبر را هدف شلیک قرار دادند.

زخمی شدن دستکم دو سوختـبر بلوچ در پی تیراندازی نیروهای مرصاد در شهرستان شستون

همچنین روز دوشنبه ۶ تیرماه، بر اثر شلیک نیروهای مرصاد به سوی خودروهای سـوختبران در سیرکان از توابع شهرستان شستون، دست‌کم ۲ سـوختبر دیگر به‌شدت زخمی شدند.

کشته و زخمی شدن ۳ سوختبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی

یکی از سوختـبران از ناحيه دست مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده است.

حال سوخـتبر دیگر به‌شدت وخیم گزارش شده و اکنون در کما به‌سر می‌برد.

به گزارش منابع محلی نیروهای مرصاد پس از شلیک به سوخـتبران به‌سرعت محل را ترک کردند. سوختبـران زخمی توسط مردم به بیمارستان منتقل شدند.

روز شنبه ۴ تیر نیز ۲ سوخـتبر بر اثر شلیک ماموران به قتل رسیدند.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۸۷ سوختبـر هنگام سوختـبری با تیراندازی بی‌ضابطه ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند که از میان جان باختگان، سه مورد کودک زیر ۱۸ سال بوده‌اند. همچنین طی این حوادث ۳۱ سوخـتبر بلوچ زخمی شده‌اند.

آماری که در سال ۱۴۰۱، همچنان در حال افزایش است.