پنهان کردن اخراج کارگران مدیریت مجتمع فولاد نطنز

۳۰ تن از کارگران مجتمع فولاد نطنز بیش از ۲ هفته است اخراج شده‌اند؛ اما مدیریت کارخانه این امر را تکذیب می‌کند

بیش از ۲ هفته از اخراج کارگران فولاد نطنز می‌گذرد. از ابتدای شروع کار در سال جاری بیش از ۳۰ تن از کارگران مجتمع فولاد نطنز اخراج شدند. این افراد بطور میانگین بیش از ۱۵ سال سابقه کار داشتند. مدیرعامل مجمتع فولاد نطنز ضمن کتمان این موضوع آنرا یک جابجایی به واحدهای دیگر این مجتمع قلمداد کرده و اخراج این کارگران را تکذیب می‌کند.

سرپرست اداره کار شهرستان نطنز ضمن رد این اظهارات  می‌گوید:

«با توجه به اخراج تعدادی از کارگران زحمتکش واحد‌های ذوب و فولاد  کارخانه نطنز و مراجعه آنان به اداره کار شهرستان نطنز، موضوع در دستور کار این اداره قرار گرفت.»

وی وعده پیگیری این موضوع و بررسی علت اخراج کارگران از مجتمع فولاد نـطنز را داده است. اخراج کارگران از مجتمع فولاد نـطنز باعث بالا گرفتن اعتراضات مردمی در این شهرستان شده است. به طوری که نمایندگان مجلس نیز مجبور به موضع‌گیری شده و خواستار پیگیری موضوع از سوی مراجع مربوطه شدند.

اخراج کارگران، کم هزینه‌ترین مسیر

مجتمع فولاد نطنز
اخراج کارگران از مجتمع فولاد نطـنز

با توجه به شرایط رکود اقتصادی اخراج کارگران کم هزینه‌ترین راه برای مدیران کارخانه‌ها می‌باشد. به دلیل نبود قوانین حامی کارگران و بستن قراردادهای موقت، زمینه اخراج کارگران همواره فراهم است. زمانی که کارخانه با مشکلات سوددهی مواجه شوند بجای کاهش هزینه‌های دیگر در گام اول شروع به اخراج کارگران می‌کنند. در حال حاضر اخراج کارگران و نداشتن امنیت شغلی از مهم‌ترین مشکلات کارگران است. عقد قرادادهای کوتاه مدت با کارگران باعث تضییع حقوق آنها شده است.

این مشکلات در رابطه با کارگران مجتمع فولاد نـطنز نیز صادق است. مدیران این شرکت بدون توجه به این که کارگران ماهر سرمایه یک کارگاه تولیدی هستند، تنها به فکر سود لحظه‌ای خود هستند. آنها از عدم نظارت اداره‌های کار استان‌ سوءاستفاده می‌کنند. در این میانه کارگران مجتمع فولاد نـطنز مانند سایر نقاط، اولین قربانیان این سیاست استثماری خواهند بود. بحران اقتصادی باعث رکود توانمندی حرفه‌ای در بین کارگران نیز شده است. پایین آمدن مهارت‌های حرفه‌ای در حال افزایش و تبدیل شدن به یک بحران صنعتی است.