مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران در چند واحد صنفی

خبرگزاری هرانا – کارگران شهرداری لوشان از عدم پرداخت یک ماه معوقات مزدی سال گذشته و ۱۵ ماه حق بیمه خود خبر دادند. همچنین کارگران قرارداد حجمی شهرداری بهبهان خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود هستند. افزون بر این، شماری از کارگران کشت و صنعت فجر صفا در خرم آباد با انتقاد از واگذاری این شرکت به پیمانکار می‌گویند، وضعیت شغلی و معیشتی آنها در معرض تهدید و خطر است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، شماری از کارگران کشت و صنعت فجر صفا در خرم آباد استان لرستان از تصمیم مدیران این مجتمع برای واگذاری بخش‌های مختلف به پیمانکاران ابزار نگرانی کرده و به آن انتقاد کردند.

کارگران مجتمع کشت وصنعت فجر صفا که در حومه جنوبی شهر خرم آباد واقع شده، در انتقاد به واگذاری مسئولیت‌شان به پیمانکاران تصریح کردند: طی چند ماه گذشته تصمیماتی مبنی بر ورود پیمانکاران به بخش‌های از این مجتمع کشاورزی از سوی مدیران گرفته شده که نگرانیم امنیت شغلی ما در معرض تهدید قرار بگیرد.

از قرار معلوم؛ واحد گلخانه این مجموعه کشاورزی بزرگ اخیر تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار قرار گرفته‌ است. بنابراین کارگران شاغل در آن به شرایطی که توسط پیمانکار برای کار آن‌ها تعیین شده، معترض بوده و خواستار نظارت کارفرمای اصلی و مسئولان مربوطه بر عملکرد پیمانکار هستند.

این کارگران با بیان اینکه در کشت و صنعت فجر صفا حدود ۱۵۰۰ نفر شاغل هستند که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر آن در بخش گلخانه فعالیت دارند، افزودند: چندین سال است موضوع واگذاری بخش‌های از این مجتمع کشاورزی به پیمانکاران مطرح است که سال پیش این موضوع قوت گرفت. در نتیجه علیرغم مخالفت کارگران این مجتمع درنهایت کارفرما اواخر سال گذشته، برای شروع، کارگران بخش گلخانه را تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری قرار داد و عناوین شغلی آن‌ها از قرارداد مستقیم با مجتمع به پیمانکاری تغییر کرد.

کارگران با بیان اینکه موضوع پیمانکاری شدن کارگران سایر بخش‌های مجتمع نیز مطرح است و به مرور انجام خواهد شد، افزودند: چرا مدیران مجتمع به وضعیت و امنیت شغلی و سوابق کار کارگران توجه نمی‌کنند. باز شدن پای پیمانکاران مختلف در این مجتمع، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی ما کارگران را به طور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

کارگران کشت و صنعت فجر صفا افزودند: یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. در سال‌های اخیر کارگران به دفعات شاهد سختی و فشار کار کارگرانی که با پیمانکاران فعالیت شغلی داشته‌اند، بوده‌اند.

کارگران کشت و صنعت فجر صفا با بیان اینکه برای تبدیل وضعیت استخدامی خود با پیمانکار کنار نخواهیم آمد، افزودند: با افزایش حداقلی حقوق در سال جاری، پیمانکار جدید که برای عقد قرارداد با کارفرمای مجتمع پا پیش گذاشته، حاضر به پرداخت دستمزد قانونی به کارگران نیست به همین دلیل به کارگرانی که شرایط کار و قرارداد جدید را نمی‌پذیرند، گفته تسویه حساب کرده و محل کار خود را ترک کنند.

این کارگران که مخالف ورود پیمانکاران به مجتمع کشت و صنعت فجر صفا هستند، در پایان تصریح کردند: هرچند برخی مسئولان استانی تاکید دارند شرایط کار کارگران با ورود پیمانکاران بهتر خواهد شد و آنها بر کار پیمانکاران نظارت خواهند کرد اما همه ما می‌دانیم که مشکلات کارگران با ورود پیمانکار در مجتمع بسیار زیاد می‌شود و بهبود پیدا نخواهد کرد. در عین حال کارگران با قبول این وضعیت، جدا از بی‌ثباتی شغلی باید قید حق و حقوق قانونی خود را بزنند و با پیمانکار جدید کنار بیایند.

عدم تبدیل وضعیت کارگران شهرداری بهبهان

به گزارش ایلنا، کارگران قرارداد حجمی شهرداری بهبهان خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود هستند.

بر اساس این گزارش، شماری از کارگران قرارداد حجمی شهرداری بهبهان که در بخش خدمات مشغول کارند، خواستار تبدیل وضعیت قراردادهای خود از حجمی به قرارداد مستقیم هستند.

این کارگران می‌گویند: چرا در یک مجموعه بزرگ شهری، باید بین کارگران تبعیض وجود داشته باشد. تعدادی رسمی و قراردادی باشند و دستمزدهای بالاتر بگیرند و عده‌ای نیز مثل ما به صورت قرارداد حجمی باشند و طرف حساب شرکت‌های پیمانکاری که اهمیتی به پرداخت مطالباتمان کارگران آن‌هم به صورت قانونی نمی‌دهند. ما نه امنیت شغلی داریم و نه دستمزدمان به اندازه رسمی‌ها و قراردادی‌هاست در عین حال در برخی ماه‌های سال با تاخیر پرداخت می‌شود.

کارگران قرارداد حجمی شهرداری بهبهان که تحت مسئولیت پیمانکار فعالند، خواستار تبدیل وضعیت خود از قرارداد حجمی به قرارداد مستقیم با مجموعه شهرداری هستند.

این کارگران می‌گویند: رفع تبعیض، یک خواسته قانونی و حق مسلم ما کارگران است؛ وقتی ما برای شهرداری در سطح شهر کار می‌کنیم، چرا قرارداد مستقیم نداشته باشیم؟

این کارگران همچنین اظهار داشتند: چندین سال است پیگیر تبدیل وضعیت و دریافت مطالبات قانونی از شهرداری هستیم که انجام نمی‌شود.

مطالبات کارگران شهرداری لوشان

به گزارش ایلنا، کارگران شهرداری لوشان از عدم پرداخت یک ماه از مطالبات مزدی سال گذشته و ۱۵ ماه حق بیمه خود خبر دادند و از مدیریت شهر درخواست کردند در سال جدید پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات عقب افتاده صنفی آن‌ها باشد.

تعدادی از کارگران شهرداری لوشان گفتند: با توجه به اینکه از آغاز سال نو ۲۰ روز گذشته است و هنوز کارگران یک ماه از مطالبات سال گذشته (۱۴۰۰) خود را از شهرداری دریافت نکرده‌اند، از مدیریت شهر درخواست داریم پیگیر پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سایر مطالبات صنفی عقب افتاده ما و همکارانی که بازنشسته شده‌اند، باشد.

از قرار معلوم، کارگران شاغل در شهرداری لوشان که به صورت قرارداد مستقیم با شهرداری مشغول کارند، یک ماه حقوق اسفند ۱۴۰۰ و حدود ۱۵ ماه حق بیمه طلبکارند و این موضوع مشکلات زیادی را برای آن‌ها در زمینه معیشت، درمان و مسکن ایجاد کرده است.

براساس گفته کارگران شهرداری لوشان؛ حدود ۸۰ کارگر در شهرداری لوشان مشغول کارند که در طول چند سال گذشته بر روند پرداخت حقوق خود انتقاد داشته‌اند.

آن‌ها درباره مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود گفتند: یک ماه حقوق اسفند ماه سال ۱۴۰۰ را طلبکاریم. در عین حال حدود ۱۵ ماه حق بیمه ما کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران همچنین در ادامه درباره طلب همکاران بازنشسته خود افزودند: شماری از همکاران که با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از سال ۹۲ و ۹۳ به بعد به مرور بازنشسته شده‌اند، هنوز موفق به دریافت حق سنوات بازنشستگی خود نشده‌اند و تلاش آن‌ها برای وصول مطالبات بازنشستگی بی‌نتیجه بوده است. همزمان تعدادی کارگر دیگر که شرایط بازنشستگی دارند، به دلیل پرداخت نشدن ۱۵ ماه از حق بیمه‌شان در طول چند سال گذشته، این امکان در حال حاضر از آن‌ها سلب شده و برای پر کردن سوابقشان همچنان باید کار کنند.

طبق گفته کارگران، اعضای شورا باید بر اساس اختیارات خود بر عملکرد شهردار در اعطای مسئولیت به افراد، از طریق ابزار قانونی نظارت داشته باشند و از اعمال نفوذ و فشار در بکارگیری افراد و نزدیکان به خود اجتناب کنند.

آن‌ها افزودند: به طور قطع انتخاب شهردار نخستین و مهم‌ترین وظیفه شوراهای شهر است، انتخابی که با کیفیت زندگی شهروندان و آینده شهر و ساکنان آن ارتباط مستقیم دارد. شهردار بالاترین مقام اجرایی شهرداری‌هاست که فارغ از بودجه‌های دولتی و با بودجه مستقیم مردم اداره می‌شود، اما شوراها تا چه اندازه توانسته‌اند از عهده این مسئولیت برآیند؟

کارگران شهرداری لوشان با بیان اینکه در سال جاری بازهم موضوع استیضاح شهردار جدید شهر لوشان مطرح است، خواستار پیگیری مسئولان بالادستی در خصوص مشکلات مدیریت شهر لوشان و کارگران شاغل آن شدند و گفتند: درخواست ما نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر و مدیریت شهرداری است تا مشکلات معیشتی کارگران و مالی شهرداری بیشتر نشود.