معوقات مزدی کارگران شهرداری سی سخت و رودبار/ اخراج ۹۰ کارگر شهرداری ایلام

خبرگزاری هرانا – کارگران شهرداری های سی سخت و رودبار گیلان، از عدم دریافت مطالبات مزدی خود خبر دادند. بعلاوه ۹۰ تن از کارگران شهرداری ایلام از محل کار خود اخراج شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شهرداری سی سخت از عدم پرداخت حقوق و مزایای خود گلایه‌مندند.

این کارگران که دارای ۱۳ ماه معوقات مزدی هستند، میگویند که علیرغم گذشت چندین روز از سال جدید، عیدی پایان سال ۱۴۰۰ خود را نیز دریافت نکرده اند.

آنها عنوان کردند: پرداخت تنها دو ماه حقوق دو تا چهار میلیون تومانی مربوط به دی و بهمن ماه سال ۹۹ در آخرین روز‌های اسفند سال گذشته به حساب کارگرانی که ماه‌ها برای دریافت حقوق معوقه و عیدی لحظه شماری می‌کردند، عادلانه نیست.

کارگران معترض ادامه دادند: شهردار وعده داده بود که عیدی حدودا ۸۰ کارگر شاغل در مجموعه شهرداری سی سخت را بعد از تعطیلات رسمی نوروز با یک ماه حقوق معوقه دیگر به حساب کارگران پرداخت کند؛ بنابراین انتظار داریم وی به وعدهای خود پایبند باشد.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری سی سخت با اشاره به معوقات مزدی ۱۳ ماهه کارگران ( یک ماه حقوق اسفند سال ۹۹ و ۱۲ ماه حقوق سال ۱۴۰۰) گفت: شهرداری تقریبا هرچند ماه یکبار، یک ماه حقوق که آنهم مربوط به حقوق و دستمزد حداقلی سال ۹۹ می‌شود را به صورت علی‌الحساب بدون پرداخت اضافه کاری به حساب کارگران واریز می‌کند؛ این کم‌کاری ها وضعیت معیشتی کارگران را تحت الشعاع خود قرار داده است.

او در پایان اظهار داشت: در واقع رنج‌ ما کارگران شهر زلزله زده سی سخت تمامی ندارد، ما کارگران حقوق نمی‌گیریم اما از روی ناچاری شبانه روز در حال کار کردن در کوچه خیابانهای شهر هستیم. برای وصول مطالباتمان به هرکجا که فکرش را بکنید، از سازمان دهداری‌ها وشهرداری‌ها گرفته تا سازمان مدیریت بحران کشور و در عین حال نهادهای استانی و شهرستانی همانند استانداری و فرمانداری سر زده‌ایم و طومار مشکلاتمان را برایشان نوشته‌ایم، اما هنوز اعتنایی به ما نشده است.

معوقات مزدی کارگران شهرداری رودبار

به گزارش ایلنا، کارگران شاغل در مجموعه شهرداری رودبار منتظر دریافت معوقات خود در سال جدید هستند.

تعدادی از کارگران شاغل در مجموعه شهرداری رودبار در استان گیلان در این خصوص گفتند: چند وقت است که منتظر پرداخت برخی مطالبات عقب افتاده از سوی شهرداری هستیم تا مطالباتمان به‌روز و تسویه شود.

این کارگران میگویند که علاوه بر عدم دریافت مطالبات مزدی قدیمی خود، مشکلاتی نیز در زمینه دریافت حق سنوات و بیمه اجتماعی خود دارند.

آنها اظهار کردند: در زمینه دریافت حقوق ماهانه جاری (از بدو ورود شهردار جدید) مشکلی وجود ندارد و به موقع پرداخت می‌شود اما معوقات ما مربوط به چهار ماه حقوق ماه‌های فروردین تا مرداد ماه سال گذشته (در زمان مسئولیت شهردار سابق) می‌شود. همچنین حق مرخصی و اضافه‌کاری سالهای ۹۳ تا مرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۰) را طلبکاریم.

کارگران شهرداری رودبار افزودند: حق سنوات ما کارگران از سال ۹۸ به بعد پرداخت نشده و حق بیمه همکاران قراردادی شهرداری نیز با مشکل روبرو است.

این کارگران که تعداد آن‌ها نزدیک به ۷۰ نفر است، عنوان کردند: در راستای پیگیری مطالباتمان، سال گذشته چند تجمع اعتراضی برگزار کردیم که مدیران شهری وقت، وعده پیگیری و پرداخت مطالباتمان را تا پایان سال گذشته داده بودند که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

آنها در ادامه تصریح کردند: در سال جاری نیز به طبع افزایش چند برابری قیمت برخی کالاهای مصرفی و غیرمصرفی، زندگی برای ما کارگرای حداقل بگیر سخت تر خواهد شد بنابراین در خواست ما برای سال جاری وصول مطالبات قدیمی همراه با پرداخت به موقع حقوق ماهانه است؛ هر چند که ارزش ریالی مطالبات قدیمی به مرور کاهش یافته است.

اخراج ۹۰ کارگر شهرداری ایلام

به گزارش فارس، ۹۰ تن از کارگران شهرداری ایلام علیرغم داشتن چندین سال سابقه و تخصص در حیطه کاری خود، از محل کارشان اخراج شدند.

بر اساس این گزارش، اخراج این کارگران در سال جدید ۱۴۰۱ بدون تسویه حساب حقوق سال قبل و بدون هیچ دلیل موجهی صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است: با اخراج نیروهای شرکتی عمران فقط کارگران آسیب ندیده‌اند بلکه ضربه محکمی به عمران شهرداری ایلام زده شده؛ اپراتور کارخانه آسفالت نیروی شرکتی است که تعدیل شده و همچنین بقیه افراد حاضر در کارخانه همراه با نیروهای متخصص کارگر و راننده‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند بیکار شده‌اند.

همچنین مکانیک‌های شرکتی متخصص در نقلیه که وظیفه تعمیرات ماشین آلات و سایر وظایف دیگر را دارند نیز تعدیل شده‌اند،. بعلاوه واحد های نقلیه، کارخانه آسفالت و ترافیک نیز تعطیل شده اند؛ چراکه همه وظایف بر عهده نیروهای شرکتی بوده و با تعدیل این نیروها به خود شهرداری هم لطمه سنگینی وارد شده است.

بنابر این گزارش، در نتیجه پیگیری ها مشخص شده است که این اقدام به دستور شورا و به بهانه “ساماندهی “صورت گرفته است.