روزگاری سخت برای صیادان شمال کشور

صیادان شمال کشور بدلیل عدم حمایت دولت در شرایط معیشتی سختی بسر می‌برند

عده زیادی از ساحل‌نشینان شمال کشور را صیادان تشکیل می‌دهند. این روزها وضعیت معیشتی صیادان شمال کشور بدلیل بی‌توجهی مسئولان دولتی به سختی می‌گذرد. صیادان شمال کشور در بهترین حالت تنها ۶ ماه از سال را می‌توانند کار کنند. اما با کم شدن صید سفره صیادان هر روز کوچک‌تر شده است. آنها مجبور هستند برای تامین مخارج زندگی به کارهای دیگر از جمله کارگری ساختمان بپردازند.

در سال ۹۲ دولت لایحه‌ای را تصویب کرد که طبق آن حرفه صیادی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شد. اما با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از تصویب، هنوز اجرایی نشده است. بهمین دلیل هم صیادان مشمول بازنشستگی زود هنگام نمی‌شوند.

صیادان استان گلستان بدلیل نبود امکانات مجبور به ادامه شغل پدران خود هستند. زمین‌های این منطقه بدلیل مجاورت در کنار دریا شور و غیرقابل کشت است. در این منطقه حتی یک کارخانه صنعتی وجود ندارد. بنابر این شغل صیادی به صورت موروثی در خانواده‌ها باقی مانده است.

صیادان شمال کشور

اعتراض صیادان شمال کشور به بی‌توجهی مسئولان دولتی

صیادان شمال کشور نسبت به بی‌توجهی مسئولان دولتی اعتراض دارند. یکی از آنها دراین رابطه می‌گوید:

«زمانی دولت از طریق خاویار تولیدی ما ارز تامین می‌کرد، آیا الان وقت آن نیست که به فکر ما صیادان باشد؟ با توجه به این که دیگر هیچ شرکت و سازمانی به ما دست یاری نمی‌دهد، اگر اتفاقی برای من صیاد در حین کار رخ دهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حداقل انتظار ما صیادان ارائه بنزین دولتی است که آن هم از ما دریغ می‌شود و از بسته‌های حمایتی گرمایشی، نفت سفید، کپسول گاز و حتی منبع آب نیز محرومیم و با هزینه ناچیز خود تهیه می‌کنیم.»

پروژه ادعایی سپاه زمینه‌ساز فقیرتر شدن بیشتر صیادان

سپاه پاسداران ادعا می‌کند، با ایجاد کانال‌های انتقال آب از تالاب گمیشان به مجتمع‌های میگو برای صیادان شمال کشور اشتغال‌زایی کرده است. اما مردم محلی این موضوع را رد کرده و نسبت به دستمزد و بیمه پایین در این مراکز اعتراض دارند.

یکی از نفراتی که در این مراکز مشغول به کار است می‌گوید:

«اگرچه در خبرگزاری‌های دولتی ادعا می‌کنند حقوق و بیمه با مزایای خوب در اختیار ما است، اما حقیقتا این طور نیست و بسیاری از ما بدون بیمه و با حقوق پایین کار می‌کنیم.»

سپاه برای هر چه فقیرتر نگه داشتن مردم ترکمن صحرا، حتی از استخدام فارغ‌التحصیلان بومی خودداری می‌کند. ضمن این که به گفته کارشناسان، این طرح‌، تنها باعث نابودی تالاب گمیشان و عقب‌نشینی آب‌های دریای خزر می‌شود. باید در نظر داشت، هر تغییری در مسیر دریای خزر تنها به کاهش میزان ماهی دریا و فقیرتر شدن بیشتر صیادان شمال کشور خواهد انجامید. مسئولین دولتی نه تنها به صیادان این منطقه هیچ کمکی نکرده‌اند، بلکه زمینه فقیرتر شدن بیشتر آنها را فراهم کرده‌اند.