تجمع اهالی روستاهای جنوب کرمان در اعتراض به انتقال آب هلیل رود

تجمع اهالی روستاهای جنوب کرمان در اعتراض به دزدی آب روستاهایشان و انتقال آب هلیل رود به صنایع فولاد و پتروشیمی و مس

تجمع اهالی روستاهای جنوب کرمان در اعتراض به انتقال آب هلیل رود + فیلم

اهالی روستا‌های جنوب کرمان در اعتراض به انتقال آب هلیل رود برای تامین آب صنایع فولاد و پتروشیمی و مس و گردشگری در شهر کویری کرمان در برابر کارگاه حفاری تونل تجمع کردند. اهالی معترض می‌گویند با انتقال آب روستاها از آب آشامیدنی و کشاورزی محروم خواهند شد. آنها با ورود به محوطه کارگاه از ادامه کار حفاری توسط پرسنل شرکت حفاری جلوگیری کردند. معترضان با نصب چادر در برابر ورودی کارگاه گفتند از ادامه کار آنها در روزهای بعد جلوگیری خواهند کرد.

روز شنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، شماری از اهالی روستاهای جنوب کرمان در اعتراض به انتقال آب هلیل رود در برابر شرکت حفاری تونل تجمع کردند. روستائیان می‌گویند مسئولان پروژه حفر تونل قصد دارند به بهانه تامین آب آشامیدنی شهر کرمان، آب هلیل رود را برای تامین آب صنایع فولاد و پتروشیمی و مس و گردشگری در شهر کویری کرمان انتقال دهند.

فیلمی از تجمع اهالی روستاهای جنوب کرمان منتشر شده است که آنها نحوه انتقال آب را نشان می‌دهند.

در پی انتقال آب هلیل رود کشاورزان و عشایر و روستاییان در جنوب کرمان اکنون همه چیز خود را از دست داده‌اند. زیرا آنها حتی آب برای پرورش شتر و نخل هم ندارند و اغلب به مهاجران و حاشیه نشینان در شهرهای صنعتی استان کرمان تبدیل شده‌اند.

به گفته اهالی، مافیای آب قصد داشت با استفاده از تاریکی شب و تعطیلات نوروزی از سمت گلزار بردسیر به‌صورت مخفیانه اقدام به حفاری تونل کند. اما روستائیان با حضور در برابر محل کارگاه حفاری این تونل، از ادامه کار آنها جلوگیری کردند.

تجمع اهالی روستاهای جنوب کرمان در اعتراض به انتقال آب هلیل رود + فیلم

یک فعال محیط زیست درباره فریبکاری مسئولان حفاری تونل می‌گوید، کارکنان پروژه در مواجه با اهالی روستا به‌طور موقت نقاله‌های ریل انتقال سنگ‌های بریده شده را خاموش کردند. این درحالی بود که کارگران حفاری همچنان مشغول به کار بودند. اما روستائیان که از فریبکاری این شرکت آگاه شده بودند، با ورود به محوطه کارگاه حفاری، پرسنل را از آنجا خارج کردند و از ادامه کار جلوگیری نمودند.

به گفته وی حفاری این تونل به بهانه تامین آب آشامیدنی شهر کرمان آغاز شده است. ولی هدف از انتقال آب تامین آب صنایع فولاد و پتروشیمی و مس و صنایع وگردشگری کرمان است.

او همچنین اضافه کرد: «انتقال آب هلیل رود، مسیر آب‌های زیر زمینی را منحرف و موجب خشک شدن باغ‌های گردو‌ی چند صد ساله روستا‌های اطراف تونل شده است.»