نارضایتی شدید کارگران شرکت نفت آبادان از نبود امنیت شغلی

گسترش دامنه نارضایتی کارگران شرکت نفت آبادان از نبود امنیت شغلی و تهدید اخراج در سال جدید و احتمال بروز اعتراضات بیشتر

کارگران ارکان ثالث نفت آبادان همچون سایر کارگران صنعت نفت و پتروشیمی و گاز به‌دلیل وضعیت ناامن شغلی در نگرانی به‌سر می‌برند. به گفته آنها وزارت نفت با سپردن بسیاری از فعالیت‌های صنعت نفت و بستن قرار‌دادهای گسترده با شرکت‌های پیمانکاری واسطه و دلالان صنعت نفت پول‌های کلانی را به جیب می‌زند. این واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی‌ها سود کلانی را به جیب خود مسئولان دست‌اندکار سرازیر می‌کند. از سوی دیگر نصیب کارگران فقر و حقوق‌های ناچیز و ترس و نگرانی مستمر از اخراج و بیکاری است.

نارضایتی شدید کارگران ارکان ثالث نفت آبادان از نبود امنیت شغلی

کارگران می‌گویند وزارت نفت باید شرکت‌‌های واسطه تامین نیرو را از چرخه فعالیت این وزارتخانه حذف کند. این اصلی‌ترین خواسته کارگران ارکان ثالث نفت آبادان و بسیاری از کارگران پیمانکاری صنعت نفت است. این کارگران می‌‌گویند: «خواسته اصلی همه ما از دولت رئیسی در سال جدید، خروج همه شرکت‌های پیمانکاری و همه دلالان از صنعت نفت است تا امنیت شغلی ما تضمین گردد.»

خواسته اصلی کارگران ارکان ثالث نفت آبادان حذف پیمانکاران و دلالان واسطه

به گفته این کارگران، پیمانکاران با سوءاستفاده از قراردادهای موقت همواره تیغ اخراج را بالای سر کارگران نگه می‌دارند. آنها با این اهرم حاضر به برآورده کردن کمترین خواسته کارگران نیستند.

کارگران ارکان ثالث می‌پرسند با وجود اینکه در پالایشگاه آبادان، پیمانکاران همه نیازهای خود را از جمله مواد خام مصرفی، ماشین‌آلات، تجهیزات، نیروی کار و حتی لباس کار کارگران را از پالایشگاه تامین می‌کنند؛ اما چرا این پیمانکاران که هیچ سرمایه و خدماتی از خود ندارند، باید به سودهای کلان دست پیدا کنند.

خواسته اصلی این کارگران، حذف شرکت‌های واسطه پیمانکاری و بستن قرارداد مستقیم با وزارت نفت است.

یادآوری می‌شود که با وجود اعتراضات گسترده کارگران طی سالیان گذشته، اما مجلس از تصویب طرح امنیت شغلی آنها خودداری می‌کند.

در پالایشگاه آبادان نزدیک به ۴۵۰۰ کارگر ارکان ثالث مشغول به کار هستند.

تعداد کل کارگران ارکان ثالث در وزارت نفت ۱۱۰ هزار نفر است.

گفتنی است که اعتراضات چندین ماهه کارگران نفت در سال گذشته و شرایط سخت‌تر معیشتی پیش رو، فوران و انفجار خشم دوباره آنها را در سال جاری با شدت هرچه بیشتر کلید خواهد زد.

یک کارشناس اقتصادی در سال گذشته هشدار داد که انفجار گرسنگان در پیش است.